Decyzja RNZ.6733.3.2024.SG

BURMISTRZ TYKOCINA

woj. podlaskie

16-080 Tykocin, ul. 11 Listopada 8

 

 

 

Tykocin, 23.05.2024 r.

 

 

RNZ.6733.3.2024.SG           

D E C Y Z J A

o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego

 

        Na podstawie art. 59 ust. 1, art. 54 w związku z art. 64 ust. 1, art. 60 ust. 1 i 4, art. 61 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jednolity Dz.U. z 2023 r., poz. 977 ze zm.), w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeksu postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz.U. z 2024 r., poz. 572), po rozpatrzeniu wniosku Burmistrza Tykocina z dnia 10.04.2024r. reprezentującego Gminę Tykocin w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy dla inwestycji celu publicznego polegającej na budowie linii oświetleniowej kablowej doziemnej nn o dł. ok. 310m wraz ze słupami oświetleniowymi o wys. 10 m (2 szt.) oraz 8 m (2 szt.) i oprawami oświetleniowymi montowanymi na wysięgnikach o dług. 1 m (3 szt.) oraz na istniejącym słupie oświetleniowym (1 szt.), w ramach oświetlenia boiska szkolnego „Stadion w Tykocinie” na części działek o nr ewid. 2043, 2046, 2047, 2049, 2050, 2052, 2053/1, 2062/1 w miejscowości Tykocin, obręb Tykocin, gmina Tykocin.

 

Ustalam warunki zabudowy i zagospodarowania terenu dla lokalizacji  inwestycji celu publicznego

 

dla inwestycji polegającej na budowie linii oświetleniowej kablowej doziemnej nn o dł. ok. 310m wraz ze słupami oświetleniowymi o wys. 10 m (2 szt.) oraz 8 m (2 szt.) i oprawami oświetleniowymi montowanymi na wysięgnikach o dług. 1 m (3 szt.) oraz na istniejącym słupie oświetleniowym (1 szt.), w ramach oświetlenia boiska szkolnego „Stadion w Tykocinie” na części działek o nr ewid. 2043, 2046, 2047, 2049, 2050, 2052, 2053/1, 2062/1 w miejscowości Tykocin, obręb Tykocin, gmina Tykocin.

 

  1. Rodzaj zabudowy: obiekt infrastruktury technicznej - zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie oznaczeń i nazewnictwa stosowanych w decyzji o ustaleniu lokalizacji celu publicznego oraz decyzji o warunkach zabudowy (Dz.U. z 2003 r., Nr 164, poz. 1589);

 

  1. Rodzaj inwestycji:

Inwestycja polegać będzie na budowie linii oświetleniowej kablowej doziemnej nn o dł. ok. 310m wraz ze słupami oświetleniowymi o wys. 10 m (2 szt.) oraz 8 m (2 szt.) i oprawami oświetleniowymi montowanymi na wysięgnikach o dług. 1m (3 szt.) oraz na istniejącym słupie oświetleniowym (1 szt.), w ramach oświetlenia boiska szkolnego „Stadion w Tykocinie” w tym przewiduje się, montaż:

- zestawu gniazd do obsługi imprez na zadaszonych trybunach

- sieci kablowych doziemnych

- dostosowanie szafki RON do zasilania oświetlenia i zestawu gniazd

 

  1. Warunki dotyczące ochrony środowiska, przyrody, krajobrazu i zdrowie ludzi oraz ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej.

  3.1.Warunki wynikające z ochrony środowiska:

Teren inwestycji zlokalizowany jest  w granicach:

- Obszaru Chronionego Krajobrazu „Dolina Narwi”, dla którego obowiązuje Uchwała Nr XLV/631/2022 Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 26 września 2022 r. w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu „Dolina Narwi" (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2022 r. poz. 4215 ze zm.). Zgodnie z art. 24 ust. 2, pkt 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r., poz. 1336 t. j. ze zm.) zakazy z Uchwały nie dotyczą realizacji inwestycji celu publicznego.

 

Po analizie dokumentów dotyczących wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego inwestycji Burmistrz Tykocina uznał, że przedsięwzięcie to (inne niż mogące znacząco oddziaływać na środowisko, które nie jest związane bezpośrednio z ochroną obszaru Natura 2000 i nie wynika z tej ochrony), nie będzie potencjalnie znacząco oddziaływać na Obszar Chronionego Krajobrazu „Dolina Narwi”.

Planowana inwestycja, zrealizowana w oparciu o ustalenia niniejszej decyzji, nie naruszy ustaleń ww. uchwały Sejmiku Województwa Podlaskiego (uchwała XLV/631/2022 z dnia 26.09.2022 r.).

3.2 Warunki wynikające z ochrony dziedzictwa kulturowego:

Teren podlegający ochronie prawnej:

Barokowy układ urbanistyczny, XV – XVIII decyzja  Kult. V-2b/38/77/56 z 12.12. 1956 r., nr. rej.: A-444

– Wszelkie prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane wymagają uzyskania pozwolenia na ich wykonanie Podlaskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Białymstoku.

–  Badanie archeologiczne w formie nadzoru w trakcie wykonywania robót ziemnych na inwestycji. 

  1. Warunki obsługi w zakresie infrastruktury technicznej:

4.1. zaopatrzenie w energię elektryczną – z istniejącej sieci energetycznej.

4.2. zaopatrzenie w wodę - nie dotyczy.

4.3. zrzut ścieków bytowo - gospodarczych - nie dotyczy.

4.4. zaopatrzenie w energię cieplną - nie dotyczy.

4.5. kanalizacja deszczowa - powierzchniowo po terenie własnej działki.

4.6. usuwanie odpadów –nie dotyczy.

 

  1. Warunki obsługi komunikacyjnej:

Teren posiada pośredni dostęp do drogi gminnej dz. nr ew. 1947 poprzez działki o nr ew. 2052, 2049 oraz 2044/2. Niezbędna ilość miejsc parkingowych – nie dotyczy.

 

  1. Wymagania dotyczących ochrony interesów osób trzecich:

Planowaną inwestycję należy projektować i realizować w sposób określony w przepisach, w tym techniczno - budowlanych oraz zgodnie z zasadami wiedzy technicznej, zapewniając poszanowanie, występujących w zasięgu oddziaływania obiektu, uzasadnionych interesów osób trzecich, w szczególności spełniając:

- warunki i wymagania wynikające z art. 5 ust. 1, pkt 1 i 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane (tekst jednolity Dz.U. z 2021r., poz. 2351 z poźn. zm.)

- Nie dopuszcza się dokonywania zmiany spływu wód opadowych w celu skierowania ich na teren sąsiedniej nieruchomości.

- Planowana inwestycja nie może pogorszyć standardów jakości gleby określonych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie ustawy z dnia 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity Dz.U. z 2021 r., poz. 1973 z późn. zm.)

 

  1. Warunki wynikające z przepisów odrębnych:

- Teren objęty wnioskiem leży poza obszarami górniczymi i zagrożonymi osuwaniem się mas ziemnych dlatego nie określa się granic i sposobów zagospodarowania terenów lub obiektów, podlegających ochronie, ustalonych na podstawie przepisów odrębnych tj. Prawo geologiczne i górnicze (Dz.U. z 2021r. poz. 1420 ze zm.).  

- Projekt budowlany należy wykonać zgodnie z obowiązującymi przepisami Prawa budowlanego, warunkami technicznymi oraz wymogami rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego, wraz z opiniami, uzgodnieniami i pozwoleniami, wymaganymi przepisami szczególnymi.

- Ochrona gruntów rolnych i leśnych – nie dotyczy.

- Ochrona wód – nie dotyczy.

 

U z a s a d n i e n i e :

 

Obowiązujący do dnia 31 grudnia 2003 r. miejscowy szczegółowy plan ogólny gminy Tykocin utracił ważność, również w zakresie terenu objętego niniejszą decyzją. Ponadto, Gmina Tykocin nie podjęła uchwały o przystąpieniu do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na ten obszar.

 

Zgodnie z art. 61 ust.  3, ust. 1 pkt. 1 i 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym odstąpiono od sporządzenia analizy funkcji oraz cech zabudowy i zagospodarowania terenu, gdyż przepisów tych nie stosuje się do linii kolejowych, obiektów liniowych i urządzeń infrastruktury technicznej (nie podlega zasadzie „dobrego sąsiedztwa").

Przeprowadzona  ocena stanu faktycznego oraz prawnego, warunków i zasad zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy, wynikających z przepisów odrębnych dla terenu objętego oddziaływaniem planowanej inwestycji wykazała, że projektowana inwestycja:

 

- nie spowoduje przekroczenia wskaźników intensywności zabudowy dla terenu analizowanego,

- podniesie standard zamieszkiwania w obrębie terenu objętego wnioskiem,

- nie spowoduje naruszenia interesów osób trzecich,

- nie spowoduje powstania zagrożeń dla środowiska przy spełnieniu wymagań obowiązującego prawa,

 

Na mocy art. 6 pkt 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami budowa i utrzymanie urządzeń służących do przesyłania energii elektrycznej, a także innych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń; jest celem publicznym i wymaga ustalenia warunków zabudowy w decyzji o ustaleniu lokalizacji celu publicznego.

 

Zgodnie z art. 56 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nie można odmówić ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego, jeżeli zamierzenie jest zgodne z przepisami odrębnymi.

Inwestycję zakwalifikowano jako cel publiczny o znaczeniu gminnym.

 

Przed wydaniem decyzji ustalającej warunki zabudowy, Burmistrz Tykocina, zgodnie z obowiązkiem art. 53 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, zwrócił się o uzgodnienie przedmiotowej inwestycji do:

 

- Podlaskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w zakresie terenów objętych ochroną konserwatorską – Organ nie wniósł zastrzeżeń w terminie 14 dni, co zgodnie z art. 53 ust. 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym jest równoważne z pozytywnym uzgodnieniem projektu decyzji.

 

- Starosty Powiatu Białostockiego w zakresie ochrony gruntów rolnych – pismo znak: GKNIII.6124.9.41.2024 z dnia 29.04.2024 r.

 

- Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku w zakresie terenów innych niż parki, ale objętych ochroną na podstawie  przepisów o ochronie przyrody – Organ nie wniósł zastrzeżeń w terminie 21 dni, co zgodnie z art. 53 ust. 5c ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym jest równoważne z pozytywnym uzgodnieniem projektu decyzji.

 

- PGW Wody Polskie w zakresie melioracji wodnych – Organ nie wniósł zastrzeżeń w terminie 14 dni, co zgodnie z art. 53 ust. 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym jest równoważne z pozytywnym uzgodnieniem projektu decyzji.

                     

         Wymienione organy swoje stanowisko wyraziły w drodze w/w uzgodnień.

Nie dokonywano uzgodnień z pozostałymi organami określonymi w art. 53 ust. 4 w/w gdyż w analizowanym przypadku obowiązek taki nie występuje.

 

         W niniejszej decyzji oprócz wymogów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, uwzględniono przepisy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie ustalenia wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. z 2003 r., Nr 164, poz. 1588) oraz przepisy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie oznaczeń i nazewnictwa stosowanych w decyzji o ustaleniu lokalizacji celu publicznego oraz decyzji o warunkach zabudowy (Dz.U. z 2003 r., Nr 164, poz. 1589).

 

Zgodnie z wymogami ustawowymi – projekt niniejszej decyzji został sporządzony przez uprawnionego członka właściwej izby samorządu zawodowego architektów.

         W powyższym stanie faktycznym i prawnym rozstrzygnięto jak w osnowie niniejszej decyzji.

 

P o u c z e n i e

 

Burmistrz stwierdza wygaśnięcie decyzji o warunkach zabudowy, jeżeli:

- inny wnioskodawca uzyskał pozwolenie na budowę;

- dla tego terenu uchwalono plan miejscowy, którego ustalenia są inne niż w wydanej decyzji (przepisu nie stosuje się, jeżeli została wydana ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowę).

Od decyzji niniejszej przysługuje stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku, ul. Mickiewicza nr 3, za pośrednictwem Burmistrza Tykocina, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

          

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Nie jest możliwe skuteczne cofnięcie oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania.

Jeżeli niniejsza decyzja została wydana z naruszeniem przepisów postępowania, a konieczny do wyjaśnienia zakres sprawy ma istotny wpływ na jej rozstrzygnięcie, na zgodny wniosek wszystkich stron zawarty w odwołaniu, organ odwoławczy przeprowadza postępowanie wyjaśniające w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia sprawy. Organ odwoławczy przeprowadza postępowanie wyjaśniające także wówczas, gdy jedna ze stron zawarła w odwołaniu wniosek o przeprowadzenie przez organ odwoławczy postępowania wyjaśniającego w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia sprawy, a pozostałe strony wyraziły na to zgodę w terminie czternastu dni od dnia doręczenia im zawiadomienia o wniesieniu odwołania, zawierającego wniosek o przeprowadzenie przez organ odwoławczy postępowania wyjaśniającego w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia sprawy.

Opracowanie  projektu decyzji:

mgr inż. arch. Szymon Łukasz Grzegorczyk

POIA Nr ewid. PD-0561           

                                                                                                                                                                                                             

Załączniki :

nr 1 – załącznik graficzny na mapie do celów projektowych w skali 1: 1000

 

Otrzymują:

 

  1. Gmina Tykocin
  2. Pozostałe strony wg rozdzielnika
  3. a/a

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Miasta i Gminy Tykocin

Wytwarzający/odpowiadający: Szymon Grzegorczyk

Data wytworzenia: 2024-06-04

Wprowadzający: Anna Nartowicz

Data modyfikacji: 2024-06-04

Opublikował: Anna Nartowicz

Data publikacji: 2024-06-04