Protokół z VIII Sesji Rady Miejskiej w Tykocinie z dnia 26 kwietnia 2019 r.

 

Protokół Nr VIII/2019

z VIII sesji Rady Miejskiej w Tykocinie

z dnia 26 kwietnia 2019 r.

 

            VIII sesja Rady Miejskiej w Tykocinie odbyła się w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Tykocinie pod przewodnictwem Przewodniczącej Rady Renaty Kamińskiej.

 

W obradach udział wzięli radni, sołtysi, pracownicy obligowani z urzędu,
zaproszeni goście, według list załączonych do protokołu.

 

Do punktu 1 porządku obrad

 

Przewodnicząca Rady Miejskiej Renata Kamińska przywitała przybyłych na sesję radnych, pracowników urzędu oraz zaproszonych gości. Stwierdziła, że ilość radnych obecnych na sesji, zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. Obrady rozpoczęto o godz. 10.00. Stan radnych 15, obecnych 11.

 

Burmistrz Mariusz Dudziński przywitał wszystkich zgromadzonych i poprosił
o zabranie głosu przez Pana Ministra Krzysztofa Jurgiela. 

 

Burmistrz Mariusz Dudziński zwrócił się z prośbą do Księdza Jarosława Stefaniaka o przedstawienie sytuacji odnośnie cmentarza parafialnego. Ksiądz Jarosław Stefaniak nadmienił problem braku nowych miejsc do pochówku na cmentarzu.

 

Do punktu 2 porządku obrad

 

Przewodnicząca Rady Miejskiej Renata Kamińska przedstawiła radnym proponowany   porządek obrad. Radni nie wnieśli uwag do porządku obrad.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem rozszerzonego porządku obrad głosowało 11 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie i przedstawiał się następująco:

 

Porządek obrad:

 

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
  2. Przyjęcie porządku obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z VII sesji Rady Miejskiej w Tykocinie.
  4. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Tykocin na rok 2019.
  5. Podjęcie uchwały w sprawie inkasa podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego.
  6. Podjęcie uchwały w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
  7. Podjęcie uchwały w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości.
  8. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolu prowadzonym przez Gminę Tykocin oraz ustalenia maksymalnej kwoty dofinansowania opłat za kształcenie pobieranych przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli oraz specjalności i form kształcenia, na które dofinansowanie jest przyznawane w 2019 roku.
  9. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Gminy miejsko-wiejskiej Tykocin do Klastra Energii energyREGION Michałowo.
  10. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia gminy Tykocin do Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.
  11. Sprawozdanie z Oceny zasobów pomocy społecznej za 2018 rok.
  12. Interpelacje i zapytania radnych.
  13. Wolne wnioski i informacje.
  14. Zakończenie sesji.

 

Do punktu 3 porządku obrad

 

Przewodnicząca Rady Miejskiej Renata Kamińska zwróciła się o przyjęcie protokołu
z VII sesji Rady Miejskiej w Tykocinie. Radni nie wnieśli uwag do protokołu.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołu z VII sesji Rady Miejskiej głosowało 11 radnych. Protokół został przyjęty większością głosów, 10 - radnych zagłosowało za przyjęciem protokołu, 1 radny zagłosował przeciw przyjęciu protokołu.

 

Do punktu 4 porządku obrad

 

             Przewodnicząca Rady Miejskiej Renata Kamińska zwróciła się z prośbą do Skarbnik o omówienie projektu uchwały.

 

Zwiększa się plan dochodów budżetowych o 171.631 zł i zmniejsza o 127.951 zł, z tego:

- zmniejsza się o 127.951 zł kwotę dotacji z Urzędu Wojewódzkiego przeznaczonej na dofinansowanie inwestycji pn. Przebudowa dróg gminnych Nr 105520B i 105563B  na odcinku Pajewo - granica gminy Tykocin, dotacja stanowi 50 % kosztów zadania, zmniejszenie wynika z niższych kosztów realizacji zadania,

- zwiększa się 3.500 zł dochody z tytułu wieczystego użytkowania nieruchomości oraz o 5.000 zł dochody z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,

- zwiększa się o 149.520 zł dotację na realizację projektu pn. Kompetencje cyfrowe droga do sukcesu, projekt w całości będzie realizowany z dofinansowania,

- zwiększa się o 3.600 zł dochody z tytułu rozliczeń z lat ubiegłych,

- zwiększa się o 10.000 zł wpływy z podatku rolnego od osób fizycznych,

- zwiększa się o 11 zł wpływy z tytułu wydawania duplikatów Kart Dużej Rodziny.

Zwiększa się plan wydatków budżetowych o 527.583 zł i zmniejsza o 483.903 zł, z tego:

- zwiększa się o 10.000 zł plan wydatków na rekultywację żwirowni,

- zmniejsza się o 13.903 zł wydatki na inwestycje drogowe, w tym zmniejsza się o 255.903 zł wydatki na Przebudowę dróg gminnych Nr 105520B i 105563B  na odcinku Pajewo - granica gminy Tykocin, w związku ze złożoną niższą ofertą niż planowano, zwiększa się plan o 222.000 zł na Przebudowę - modernizację drogi gminnej Nr 105484B, dojazdowej do gruntów rolnych, Broniszewo - Kolonia Pajewo, planowana kwota to udział gminy w realizowanej inwestycji, po przyznaniu środków zostanie zwiększony koszt o przyznane dofinansowanie, zwiększa się o 20.000 zł wydatki na sporządzenie dokumentacji na potrzeby inwestycji na drogach gminnych,

- zwiększa się o 4.100 zł planowane wydatki na turystykę, na udział w targach turystycznych,

- zwiększa się o 149.520 zł wydatki na realizację projektu pn. Kompetencje cyfrowe droga do sukcesu, w tym na zakup sprzętu komputerowego, szkolenia i obsługę projektu,

- zwiększa się o 26.000 zł wydatki na promocję gminy, w tym na utworzenie strony internetowej gminy,

- zwiększa się o 200.000 zł wydatki na zakup średniego samochodu ratowniczo – gaśniczego na potrzeby OSP w Jeżewie Starym, koszt zakupu to ok. 760.000 zł, na zakup samochodu zostanie pozyskane dofinansowanie w wysokości ok. 460.000 zł,

- zmniejsza się o 35.000 zł wydatki na remont siedziby MGOPS, w związku z przeniesieniem siedziby na ul. Złotą 2, kwota nie zostanie wykorzystana,

- zwiększa się o 10.000 zł wydatki na gospodarkę odpadami, na likwidację dzikich wysypisk śmieci,

- zwiększa się 20.000 zł wydatki na oczyszczanie miasta i wsi,

- zwiększa się 10.208 zł wydatki na utrzymanie zieleni, na zakup i ustawienie kwietników,

 - zwiększa się 44.000 zł wydatki na zakup energii na potrzeby oświetlenia ulicznego, w związku z wyższymi cenami energii,

- zmniejsza się o 420.000 zł wydatki inwestycyjne na zakup wyposażenia na potrzeby GZGKiM w Tykocinie, zakupy będą realizowane w 2020 roku,

- zmniejsza się o 15.000 zł wydatki związane z ochroną zwierząt,

- zwiększa się o 30.000 zł wydatki na zakup wyposażenia na potrzeby realizacji projektu „Senioralne strefy aktywności” w sołectwach Jeżewo Stare i Jeżewo Nowe oraz na zakup wyposażenia na place zabaw w tych sołectwach. Planowane jest pozyskanie dofinansowania  z Urzędu Marszałkowskiego w wysokości 28.000 zł.

            Burmistrz Mariusz Dudziński zwrócił się z prośbą do państwa radnych, sołtysów
i wszystkich zgromadzonych osób o rozmowę z mieszkańcami, aby nie wywozili śmieci
w miejsca, które nie sa do tego przeznaczone, gdyż Gmina zobligowana jest do sprzątania takich miejsc. Dodatkowo Burmistrz poinformował, ze dwa razy w tygodniu w Tykocinie otwarty jest Punkt Selektywnej Zbiorki Odpadów Komunalnych, gdzie można zdawać rożnego rodzaju rzeczy i zapewnił mieszkańców, ze Gmina odbierze każda ilość odpadów, jaka mieszkańcy będą zdawać do PSZOK, a jeśli będzie taka potrzeba punkt może być otwarty więcej niż 2 razy w tygodniu.

 

W zarządzonym głosowaniu jawnym za podjęciem Uchwały nr VIII/42/2019 Rady Miejskiej w Tykocinie z dnia 26 kwietnia 2019 r. w sprawie zmian w budżecie gminy Tykocin na rok 2019 głosowało 11 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.

 

Do punktu 5 porządku obrad

 

             Przewodnicząca Rady Miejskiej Renata Kamińska zwróciła się z prośbą do Skarbnik o omówienie projektu uchwały.

            Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że ta uchwala i kolejna jest efektem nowo wybranych sołtysów. W uchwale zmienia się załącznik, mianowicie wykaz sołtysów
w danych sołectwach. Pani Skarbnik dodała, ze nowo wybranym sołtysom kwitariusze zostaną rozdane dopiero po 13 maja br. w związku z tym, ze uchwala wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty opublikowania w Dzienniku Urzędowym. 

W zarządzonym głosowaniu jawnym za podjęciem Uchwały Nr VIII/43/2019 z dnia 26 kwietnia 2019 r. w sprawie inkasa podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego głosowało 11 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.

 

Do punktu 6 porządku obrad

 

Przewodnicząca Rady Miejskiej Renata Kamińska odczytała projekt uchwały. Radni nie wnieśli zastrzeżeń ani uwag.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za podjęciem Uchwały Nr VIII/44/2019 z dnia 26 kwietnia 2019 r. w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi głosowało 11 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.

 

Do punktu 7 porządku obrad

           

Przewodnicząca Rady Miejskiej Renata Kamińska zwróciła się z prośbą do Pani
Beaty Maliszewskiej o omówienie projektu uchwały.

Pani Beata Maliszewska powiedziała, ze jedyne rzeczy, które zostały zmienione w uchwale w odniesieniu do poprzedniej wersji, są to podstawy prawne oraz we wzorze deklaracji został wprowadzony zapis dotyczący daty obowiązywanie zmiany w przypadku złożenia korekty deklaracji. Zapis ten został zasugerowany przez Regionalna Izbę Obrachunkowa. 

Przewodnicząca Rady Miejskiej Renata Kamińska odczytała projekt uchwały. Radni nie wnieśli zastrzeżeń ani uwag.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem Uchwały Nr VIII/45/2019 z dnia 26 kwietnia 2019 r. w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości głosowało 11 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.

 

Do punktu 8 porządku obrad

 

Przewodnicząca Rady Miejskiej Renata Kamińska zwróciła się z prośbą do Pani Urszuli Gołębiewskiej.

             Pani Urszula Gołębiewska powiedziała, ze obowiązek wyodrębnienia środków na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli określa ustawa karta nauczyciela. Środki określone w wysokości 0,8% planowanych rocznych środków przeznaczonych na zrealizowanie programu przez nauczycieli. Organ prowadzący opracowuje na każdy rok budżetowy plan dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli. Biorąc pod uwagę wnioski Dyrektorów, w tym przypadku Pana Dyrektora ZSiP w Tykocinie i Pani Dyrektor SP w Radulach, którzy przygotowują takie wnioski, po uwzględnieniu swoich potrzeb kadrowych. Zgodnie z art. 70 a ust. 3 karty nauczyciela, podziału środków dokonuje się po zasięgnięciu opinii Związków Zawodowych zrzeszających nauczycieli. Taki projekt przedmiotowej uchwały został przedłożony do zaopiniowania i uzyskał pozytywna opinie Związku Nauczycielstwa Polskiego.

Przewodnicząca Rady Miejskiej Renata Kamińska zwróciła się z pytaniem do radnych czy maja jakieś pytania bądź uwagi. Radnie nie wnieśli uwag.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem Uchwały Nr VIII/46/2019 z dnia 26 kwietnia 2019 r. w sprawie ustalenia planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli głosowało 11 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie
i stanowi załącznik do oryginału protokołu.

 

Do punktu 9 porządku obrad

           

Przewodnicząca Rady Miejskiej Renata Kamińska Miejskiej w Tykocinie zwróciła się z prośbą do Pana Burmistrza Roberta Sidorskiego o zabranie głosu.

Pan Burmistrz Robert Sidorski przedstawił podstawę prawną. Klaster ENERGY jest to grupa podmiotów, które wspólnie dążą do tego, aby osiągnąć pełną niezależność energetyczną regionu w zakresie energii elektrycznej i cieplnej. Na chwile obecną do Klastra należą gminy Michałowo i Zabłudów, z kolei aspirują gmina Tykocin i Gródek.

Burmistrz Mariusz Dudziński dodał, że przynależność do Klastra, pozwoli na uzyskanie większej liczby punktów przy składaniu kolejnych wniosków o dofinansowania na Odnawialne Źródła Energii.

Radny Emil Wesołowski zwrócił się z pytaniem czy ta przynależność będzie odpłatna.

Pan Burmistrz Robert Sidorski odpowiedział, ze z związku z tym ze w tym roku przygotowujemy Program Gospodarki Niskoemisyjnej, a także aktualizację strategii klastrowej, która jest odpłatna to w tym roku nie musimy płacić za bycie członkiem Klastra. Za rok będzie trzeba podjąć decyzje czy nadal Gmina Tykocin będzie członkiem Klastra czy też nie i wtedy będzie już przynależność odpłatna.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem Uchwały Nr VIII/47/2019 z dnia 26 kwietnia 2019 r. w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Gminy miejsko-wiejskiej Tykocin do Klastra Energii energyREGION Michałowo głosowało 11 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.

 

Do punktu 10 porządku obrad

 

Przewodnicząca Rady Miejskiej Renata Kamińska zwróciła się z prośbą do Pana Wojciecha Cymbalisty o omówienie projektu uchwały.

Pan Wojciech Cymbalisty opowiedział po krotce o przystąpieniu gminy Tykocin do Podlaskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. Jednym z ważniejszych powodów jest zdobycie Certyfikowanego Punktu Turystycznego.

W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem Uchwały Nr VIII/48//2019
z dnia 26 kwietnia 2019 r. w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Burmistrza Tykocina,
głosowało 11 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.

 

 

Do punktu 11 porządku obrad

 

Przewodnicząca Rady Miejskiej Renata Kamińska zwróciła się z prośbą do Pani Cecylii Zalewskiej o omówienie projektu uchwały.

Pani Cecylia Zalewska nadmienia, ze art. 16 ustawy o pomocy społecznej nakłada na Ośrodek Pomocy Społecznej obowiązek przygotowania oceny zasobów pomocy społecznej
i przedłożenia Radzie do końca kwietnia każdego roku za rok poprzedni. Ocena zasobów pomocy społecznej jest sporządzona w oparciu o analizę sytuacji społeczno-demograficznej.

 

Do punktu 12 porządku obrad

           

            Radny Emil Wesołowski zwrócił się z pytaniem, dlaczego latem śmieci na Tykocinie odbierane sa dwa razy a na wioskach raz. Burmistrz Mariusz Dudziński powiedział, ze tak to zostało wcześniej ustalone, a skoro nie wpłynęły żadne wnioski, wiec nie było zmian, poza tym w przetargu został ustanowiony taki zapis. Przy najbliższym przetargu, jeśli będą wnioski o zmianę takiego zapisu, zostaną one uwzględnione. Radny Jarosław Malinowski zwrócił się z pytaniem, co z petycja, która wpłynęła do Urzędu odnośnie dymu z pralni. Burmistrz Mariusz Dudziński odpowiedział, ze przygotowywane jest pismo w tej sprawie. Docelowo właściciele pralni maja założyć dodatkowe filtry workowe, które maja na celu zmniejszenie dymu.

Burmistrz Mariusz Dudziński powiedział, ze został rozstrzygnięty przetarg na równiarkę, a sprzęt ma zostać dostarczony w pierwszej polowie maja. W poszczególnych miejscowościach zostały rozpoczęte prace związane z wycinka krzaków przy drogach, min. w Leśnikach, rozpocznie się czyszczenie rowów, wyrzucanie karp i drogi będą nawożone. Burmistrz wspomniał o tym, ze wystąpi z wnioskiem do Rady na zakup pojazdu do przewozu żwiru.  

Burmistrz Mariusz Dudziński zwrócił się z prośbą do Starosty Powito Białostockiego o zabranie głosu. Pan Starosta Jan Bolesław Perkowski powiedział, ze został złożony wniosek do Wojewody       na drogę w Lopuchowie do Funduszu Dróg Samorządowych. Na dzień dzisiejszy brak informacji o bledach przy tym wniosku.  

 

Do punktu 13 porządku obrad

 

            Brak informacji i wniosków.

           

Do punktu 14 porządku obrad

 

                  Wyczerpując porządek obrad, Przewodnicząca Rady Miejskiej w Tykocinie zamknęła obrady o godz. 13.00. dziękując wszystkim za przybycie.

 

                  Na tym protokół zakończono.

 

 

Protokołowała:                                                           

Magdalena Trybułowska                                                        

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Miasta i Gminy Tykocin

Wytwarzający/odpowiadający: Magdalena Trybulowska

Data wytworzenia: 2019-05-28

Wprowadzający: Magdalena Trybułowska

Data modyfikacji: 2019-05-29

Opublikował: Magdalena Trybułowska

Data publikacji: 2019-05-29