Protokół Nr XII

  Protokół Nr XII/07
z XII sesji Rady Miejskiej w Tykocinie
z dnia 29 listopada 2007 r.
 
 
 
 
                XII sesja Rady Miejskiej w Tykocinie odbyła się w Centrum Kultury, Sportu i Turystyki Ziemi Tykocińskiej w Tykocinie pod przewodnictwem Przewodniczącego Rady Miejskiej w Tykocinie Pana Bogusława Kwiatkowskiego.
 
 
                W obradach udział wzięli radni, sołtysi, pracownicy obligowani z urzędu, zaproszeni goście oraz mieszkańcy miasta i gminy Tykocin, według list załączonych do protokołu.
 
 
 
 
Do punktu 1 porządku obrad:
 
                Pan Bogusław Kwiatkowski, Przewodniczący Rady Miejskiej w Tykocinie przywitał przybyłych na sesję radnych, sołtysów, pracowników urzędu, zaproszonych gości oraz mieszkańców miasta i gminy Tykocin. Stwierdził, że ilość obecnych radnych na sesji, zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. Obrady rozpoczęto o godz. 1007. Stan radnych 15, obecnych 14.
 
 
 
 
Do punktu 2 porządku obrad
  
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym proponowany porządek obrad. Zapytał, czy radni mają uwagi do proponowanego porządku obrad.
 
 
                Radny Witold Rudawski złożył wniosek o przeniesienie na następną sesję projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy, celem omówienia go na komisjach.
 
                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem wniosku Radnego Witolda Rudawskiego głosowało 2 radnych, 11 przeciw, 1 radny wstrzymał się od głosu. Wniosek został odrzucony większością głosów.
 
 
                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem proponowanego porządku obrad głosowało 13 radnych, 1 radny przeciw Porządek obrad został przyjęty większością głosów i przedstawiał się następująco:
1.     Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2.     Przyjęcie porządku obrad.
3.     Przyjęcie protokołu z XI sesji Rady Miejskiej w Tykocinie.
4.     Podjęcie uchwał w sprawach:
a)     w sprawiezaopiniowania  „Projektu planu ochrony Narwiańskiego Parku Narodowego”oraz uzgodnienia ustaleń dotyczących infrastruktury technicznej, zagospodarowania turystycznego, sposobu użytkowania gruntów, eliminacji lub ograniczania zagrożeń zewnętrznych oraz ustaleń do studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w odniesieniu do nieruchomości nie będących własnością Skarbu Państwa;
b)     obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2007 r. przyjętej do wymiaru podatku rolnego na 2008 rok
c)     obniżenia średniej ceny sprzedaży drewna do celów wymiaru podatku leśnego na rok 2008;
d)     określenia stawek w podatku od nieruchomości;
e)     określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych;
f)      zwolnień w podatku od środków transportowych;
g)     zmian w budżecie gminy na 2007 r.;
h)     wyrażenia zgody na zbycie z zasobu gminnego nieruchomości położonej w Łopuchowie;
i)      przyjęcia Programu współpracy Gminy Tykocin z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2008;
j)      powiadomienia o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego;
5.     Interpelacje i zapytania radnych.
6.     Odpowiedź Burmistrza Tykocina na interpelacje złożone przez Radnego Witolda Rudawskiego na XI sesji Rady Miejskiej w Tykocinie w dniu 26 września 2007 roku.
7.     Wolne wnioski i informacje.
Zakończenie sesji.
 
 
 
 
Do punktu 3 porządku obrad
 
                Przewodniczący obrad zwrócił się o przyjęcie protokołu z XI sesji Rady Miejskiej w Tykocinie.
 
 
                Radni do protokołu nie wnieśli uwag i pytań.
 
 
                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołu z X sesji Rady Miejskiej głosowało 12 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Protokół został przyjęty większością głosów.
 
 
 
 
 
 
Do punktu 4 p.pkt. a porządku obrad
 
                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr XII/68/07 w sprawie zaopiniowania  „Projektu planu ochrony Narwiańskiego Parku Narodowego”oraz uzgodnienia ustaleń dotyczących infrastruktury technicznej, zagospodarowania turystycznego, sposobu użytkowania gruntów, eliminacji lub ograniczania zagrożeń zewnętrznych oraz ustaleń do studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w odniesieniu do nieruchomości nie będących własnością Skarbu Państwa. Następnie, poprosił Pana Ryszarda Modzelewskiego, Dyrektora Narwiańskiego Parku Narodowego o przybliżenie w/w tematu i zapytał czy opinia Rady Miejskiej wyrażona w formie uchwały będzie wiążąca w realizacji planów Narwiańskiego Parku Narodowego .
 
 
                Dyrektor Narwiańskiego Parku Narodowego Pan Ryszard Modzelewski podziękował za zaproszenie na sesję. Poinformował, że projekt Planu Ochrony Narwiańskiego Parku Narodowego był tworzony w latach 1999-2003. Z związku z brakiem opracowania wzorca porządkującego działalność parków narodowych żaden z planów ochrony parków narodowych w Polsce nie został zatwierdzony. Zgodnie z ustawą z dnia 16 kwietnia z 2004 r. o ochronie przyrody projekt planu wymaga zaopiniowania przez miejscową Radę Gminy. Wyjaśnił, że plan ochrony nie dotyczy otuliny. Otulina jest jedynie strefą buforową ograniczającą wpływ na park, a Dyrektor parku nie ma wpływu na działalność prowadzoną na jej terenie. Jedyny wpływ na zagospodarowanie terenu w otulinie, ma miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego lub decyzja o warunkach zabudowy. Całkowitą odpowiedzialność za kierunki rozwoju otuliny bierze na siebie lokalna władza. Dyrektor Parku może być stroną w sprawie, jeżeli sam chce w niej uczestniczyć lub na prośbę lokalnej władzy. W rozporządzeniu o utworzeniu Narwiańskiego Parku Narodowego nie ma punktu, który w otulinie wprowadza zakazy i nakazy. Zauważył, że zapis w projekcie uchwały Rady Miejskiej dotyczący wykreślenia zakazów dotyczących otuliny jest bezprzedmiotowy. Inwestycje, które znajdują się poza terenem parku, a których istnienie wywarłoby istotny wpływ na działalność parku podlegają uzgodnieniu i wymagają zgody lokalnego samorządu. Przykładem takiej inwestycji na terenie Gminy Tykocin był jaz w Rzędzianach. Podkreślił, że zapisy dotyczące otuliny w Planie Ochrony Narwiańskiego Parku Narodowego nie znajdą się w rozporządzeniu zatwierdzającym w/w plan. Przebudowa grobli Rzędziany –Pańki, na które projekt uchwały nie wyraża zgody są faktem. Zostało już w tej sprawie wydane pozwolenie wodno-prawne. Grobla została poprawiona i rzędne piętrzenia 110,7 m n.p.m, które Rada Miejska zmienia, stanowią poziom piętrzenia wody na jazie w Rzędzianach. Zapis drugi w załączniku do uchwały dotyczący nie wprowadzania szczególnych ograniczeń rolniczego użytkowania zlewni górnej Na­rwi poza granicami Parku, z wyjątkiem zakazu lokalizacji dużych ferm hodowlanych w otulinie Parku nie znajdzie się w rozporządzeniu także. Oznajmił, że protokół uzgodnień stanowiący załącznik nr 2 do projektu uchwały może w każdej chwili podpisać, nie mniej jednak może to być niezgodne z prawem, gdyż jako dyrektor parku nie ma prawa decydowania o kierunkach zagospodarowania otuliny. Zauważył, że bardziej właściwym byłby zapis, że inwestycje na terenie otuliny będą uzgadnianie z Zarządem Narwiańskiego Parku Narodowego, ale może to tylko nastąpić za wolą Rady. Burmistrz nie ma obowiązku powiadamiania Dyrekcji Parku o inwestycjach w otulinie. Jest to tylko grzeczność samorządów i taka informacja do Parku jest przekazywana. Następnie, poprosił o podjęcie kolejnej uchwały w sprawie zaopiniowania zmiany granic Narwiańskiego Parku Narodowego. Są, bowiem dwie liczby mówiące o powierzchni parku 7350 i 8830. Różnica wynikła na etapie tworzenia Parku, kiedy pomiarów dokonywano z mapy planimetrem. W ubiegłym roku dokonano dokładnych pomiarów  z map geodezyjnych, sumując powierzchnię poszczególnych działek. Na ich podstawie ustalono, że granice Narwiańskiego Parku Narodowego zgadzają się, ale ma on inną powierzchnię.  Korekta granic parku wymaga zmiany Rozporządzenia Rady Ministrów.
 
                Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Bogusław Kwiatkowski zapytał, dlaczego zapisy dotyczące otuliny znalazły się w Planie Ochrony Narwiańskiego Parku Narodowego, skoro nie będą ujęte w rozporządzeniu? W 2004 roku wynikły podobne różnice na temat ustaleń dotyczących otuliny. Zaproponował usunięcie zapisów dotyczących otuliny z Planu Ochrony, co w konsekwencji przyniesie pozytywną opinię planu.
 
                Dyrektor Narwiańskiego Parku Narodowego Pan Ryszard Modzelewski odpowiedział, że nie ma ostatecznej decyzji o wzorze rozporządzenia, będzie ono dotyczyło obszaru parku, chyba, że zmienią się przepisy. Natomiast plan ochrony stanowi wytyczne działalności parku, który dąży do idealnego zarządu.
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz oznajmił, że Rada Miejska w Tykocinie otrzymała do zaopiniowania Plan Ochrony Parku, w którym opisana jest otulina. Po analizie z Architektem gminy zauważył pewne zagrożenia dla mieszkańców terenów nadnarwiańskich ze wsi Radule i Rzędziany. Kosztem rolnictwa i mieszkańców można zbudować większe dobro jakim jest park, starać się o renaturalizację, która polegałaby na odtworzeniu zmeliorowanych terenów rolniczych. Rada Miejska musi podjąć decyzję, czy zagrożenia w Planie Ochrony akceptuje. Następnie, poprosił o szczegółowe informacje na temat zagrożeń w otulinie, Architekta gminy Panią Alinę Matysiuk-Stankiewicz.  
 
                Architekt gminy Pani Alina Matysiuk-Stankiewicz zwracając się do Dyrektora Narwiańskiego Parku Narodowego poinformowała, że samorząd Tykocina musi dbać o interesy swoich mieszkańców. Było szereg spotkań z mieszkańcami przy opiniowaniu pierwszej wersji planu. Plan Ochrony Parku wyraźnie stwierdza, że obejmuje park i otulinę. Planuje, że tereny na gminie Tykocin przeznaczone są do rekultywacji, co oznacza zaoranie, zasianie i przywrócenie walorów przyrodniczych. Stąd wzięły się załączniki do projektu omawianej uchwały. W przypadku grobli Rzędziany – Pańki, to rzeczywiście na terenie gminy Choroszcz została ona przebudowana, dlatego proponuje dodać w załączniku nr 1 w pkt. 1 p.pkt. a na końcu sformułowanie „-na terenie gminy Tykocin” . Stwierdziła, że pozostałe zapisy w załącznikach są jak najbardziej aktualne. Pozwolenia na inwestycje na terenie otuliny i parku zgodnie z obowiązującą ustawą o zagospodarowaniu przestrzennym wydaje się po uzgodnieniu z parkiem. Ponadto, obowiązujące rozporządzenie obejmuje otulinę i park. Dalsze dokumenty unijne wprowadzają następne zakazy. Pojawiły się dokumenty Natura 2000 z dyrektywą siedliskową ptasią, które obowiązują zarówno na terenie parku, otuliny, a nawet sięgają do szosy Tykocin-Sokoły. Oznacza to, że otulinę uznano za taki sam cenny przyrodniczo obszar jak i park. Uzgodnienie zawarte na dzisiejszej sesji będą obowiązujące do zastosowania przy tworzeniu planu zagospodarowania przestrzennego. A przy obowiązywaniu planu zagospodarowania przestrzennego opinie i racje Gminy Tykocin nie będą miały zastosowania.
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz dodał, że przedstawione przez Architekta gminy uwagi wynikają z spotkań i rozmów z mieszkańcami miejscowości położonych w otulinie Narwiańskiego Parku Narodowego. Na podstawie w/w informacji Rada Miejska podejmie decyzję, czy stara się zabezpieczyć rolniczy charakter tych terenów, czy zabezpieczyć walory przyrodnicze pod funkcjonowanie parku.
                Radny Robert Cimoch oznajmił, że rolnicy ze wsi Rzędziany, Pajewa, Radul, a nawet miejscowości położonych „za rzeką” są zobowiązani do powiadamiania dyrekcji Narwiańskiego Parku Narodowego, czy rezerwatu Szelągówka o prowadzonych inwestycjach. Stwierdził, że opiniując projekt Planu Ochrony Narwiańskiego Parku Narodowego bez zastrzeżeń Rada Miejska zezwoli na stworzenie w otulinie skansenu.
               
                Dyrektor Narwiańskiego Parku Narodowego Pan Ryszard Modzelewski zauważył, że przedstawione uwagi w projekcie uchwały są słuszne z punktu widzenia mieszkańców. Nie mniej jednak dalej podkreślił, że ustalenia dotyczące otuliny Narwiańskiego Parku Narodowego nie znajdą się w Rozporządzeniu. Natomiast, przy tworzeniu planu zagospodarowania przestrzennego będzie trzeba uwzględnić ustalenia podjęte na sesji, by zachować interes gminy. Zastrzeżenia będą wiążące dla Burmistrza, inwestora, a także Narwiańskiego Parku Narodowego.
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz zapytał, czy zabezpieczenia podjęte w projekcie uchwały satysfakcjonują Dyrektora Narwiańskiego Parku Narodowego?
 
                Dyrektor Narwiańskiego Parku Narodowego Pan Ryszard Modzelewski odpowiedział, że tak. Następnie zwracając się do Radnego Roberta Cimocha, poprosił o wskazanie choć jednej inwestycji rolniczej na terenie otuliny Narwiańskiego Parku Narodowego, która została zablokowana przez Dyrekcję Parku. Kontrola NIK-u wykazała, że żadnej takiej inwestycji nie było. Park jedynie może sugerować lub wskazywać na pewne działania bardziej ekonomiczne i ekologiczne. Do tej pory współpraca z rolnikami układała się bardzo dobrze. Wśród mieszkańców lokalnej społeczności jest wielu, którzy opowiadają się za zatopieniem łąk i przywróceniem stanu pierwotnego. Mogliby wówczas czerpać korzyści z połowów ryb. Stwierdził, że rolnictwo będzie zawsze priorytetem na terenie Narwiańskiego Parku Narodowego i otuliny. Dowodem tego jest współpraca Parku z organizacją Euronatur i Ekofunduszem zmierzająca do wspierania rolnictwa.
 
                Radny Robert Cimoch odpowiedział, że nie zarzucił Dyrektorowi blokowania inwestycji rolniczych, a jedynie starał się wskazać, że ustalenia podjęte na sesji zabezpieczą interes gminy Tykocin, nie zależnie od przychylności osób sprawujących funkcję Dyrektora NPN oraz dyrektyw i przepisów unijnych.  
 
                Dyrektor Narwiańskiego Parku Narodowego Pan Ryszard Modzelewski odpowiedział, że interes Gminy nie koliduje z działalnością Narwiańskiego Parku Narodowego.
 
                Z-ca przewodniczącego Rady Miejskiej w Tykocinie Pan Jerzy Augustynowicz, poinformował, że skoro na terenie Gminy Tykocin znajduje się 600 ha otuliny i jest o co zabiegać.
 
                Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Bogusław Kwiatkowski oznajmił, że samorząd Gminy Tykocin musi dbać o interesy rolników mieszkających na terenie otuliny i nie może im szkodzić.
 
                Z-ca przewodniczącego Rady Miejskiej w Tykocinie Pan Jerzy Augustynowicz, poinformował, że 8 lat temu Dyrekcja Narwiańskiego Parku Narodowego zablokowała inwestycję budowy stacji paliw „Hesso” po drugiej stronie szosy warszawskiej oraz nie zezwoliła samorządowi Tykocina na wydobywanie żwiru. 
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski zarządził głosowanie nad wprowadzeniem zmiany w załączniku nr 1 w pkt. 1 p.pkt. a poprzez dodanie na końcu sformułowania „-na terenie gminy Tykocin” W zarządzonym głosowaniu jawnym za zmiany głosowało 14 radnych. Zmiana została wprowadzona jednogłośnie.
 
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XII/68/07 głosowało 13 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Uchwała została podjęta większością głosów.
 
 
Uchwała Nr XII/68/07
w sprawie zaopiniowania  „Projektu planu ochrony Narwiańskiego Parku Narodowego” oraz uzgodnienia ustaleń dotyczących infrastruktury technicznej, zagospodarowania turystycznego, sposobu użytkowania gruntów, eliminacji lub ograniczania zagrożeń zewnętrznych oraz ustaleń do studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w odniesieniu do nieruchomości nie będących własnością Skarbu Państwa.
 
stanowi załącznik do oryginału protokołu
 
 
 
 
Do punktu 4 p.pkt. b porządku obrad
 
                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr XII/59/07 w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2007 r. przyjętej do wymiaru podatku rolnego na 2008 rok. Następnie, przedstawił stawki podatku rolnego z terenu innych gmin: Suraż – propozycja na sesję 120 zł/ha, Juchnowiec Kościelny –112,50 zł/ha, Krypno – stawka zatwierdzona 120 zł/ha, Mońki – propozycja na sesję 120,90 zł/ha, Turośń Kościelna – propozycja komisji 112,50 zł/ha, Milejczyce – propozycja na sesję – 145,73 zł/ha.
 
                Pracownik Urzędu Miejskiego ds. księgowości podatkowej Pani Maria Roszkowska poinformowała, że w 2007 roku na terenie gminy Tykocin obowiązywał podatek rolny w wysokości 32 zł/q, 80 zł/ha, natomiast stawka podatku wynikająca z komunikatu Prezesa GUS wynosiła 88,80 zł/ha.
 
            Przewodniczący Komisji Rozwoju Finansów i Promocji Pan Robert Cimoch odczytał pozytywną Opinię IX/10/07Komisji Rozwoju Finansów i Promocji z dnia 26 listopada 2007 r. o projektach uchwał w sprawie stawek podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości, od środków transportowych oraz zwolnień w podatku od środków transportowych na 2008 rok we fragmencie dotyczącym podatku rolnego. Opinia stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
                   Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski podsumowując stwierdził, że propozycja Komisji Rozwoju Finansów i Promocji stawki podatku rolnego wynosi 36 zł/q, 90 zł/ha. Następnie, zapytał czy radni mają pytania lub propozycje do projektu uchwały?
 
                Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XII/59/07 głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
 
 
 
Uchwała Nr XII/59/07
w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2007 r. przyjętej do wymiaru podatku rolnego na 2008 rok
 
stanowi załącznik do oryginału protokołu
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz podsumowując stwierdził, że polityka Gminy Tykocin jest bardzo przyjazna rozwojowi rolnictwa. W wielu gminach sąsiednich Rada stara się wprowadzić maksymalną stawkę. Takie działania na terenie Gminy Tykocin zmierzałyby do skrajności, a skrajność uznaje za bardzo niekorzystną. Natomiast, podwyżka o 12% podatku rolnego przyniesie budżetowi gminy pewną zwyżkę dochodów, lecz jednocześnie doprowadzi do obniżenia subwencji ogólnej z budżetu państwa. Nie mniej jednak jest zwolennikiem spokojnych, liniowych przemian w Gminie Tykocin. Ocenił decyzję Rady Miejskiej za bardzo pozytywną.
 
 
 
 
Do punktu 4 p.pkt. c porządku obrad
                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr XII/60/07 w sprawie obniżenia średniej ceny sprzedaży drewna do celów wymiaru podatku leśnego na rok 2008.
 
            Przewodniczący Komisji Rozwoju Finansów i Promocji Pan Robert Cimoch odczytał pozytywną Opinię IX/10/07Komisji Rozwoju Finansów i Promocji z dnia 26 listopada 2007 r. o projektach uchwał w sprawie stawek podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości, od środków transportowych oraz zwolnień w podatku od środków transportowych na 2008 rok we fragmencie dotyczącym podatku leśnego. Opinia stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
                O godz. 11.22 salę obrad opuścił Radny Radosław Kopczewski. Stan radnych obecnych na sesji wynosi 13.
 
                     Pracownik Urzędu Miejskiego ds. księgowości podatkowej Pani Maria Roszkowska poinformowała, że w 2007 roku na terenie gminy Tykocin obowiązywał podatek leśny w wysokości 27 zł/ha, czyli 122,73 zł/m3.
 
                   Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski zapytał czy radni mają pytania lub propozycje do projektu uchwały?
 
                Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XII/60/07 głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
 
 
 
Uchwała Nr XII/60/07
w sprawie obniżenia średniej ceny sprzedaży drewna do celów wymiaru podatku leśnego na rok 2008
 
stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
                O godz. 11.25 na salę obrad przybył Radny Radosław Kopczewski. Stan radnych obecnych na sesji wynosi 14.
 
 
 
 
Do punktu 4 p.pkt. d porządku obrad
 
                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr XII/61/07 w sprawie określenia stawek w podatku od nieruchomości. Następnie, zaproponował omówienie i przegłosowanie każdej stawki podatku od nieruchomości osobno.
 
Do § 1 ust. 1 pkt. 1 uchwały
 
                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski poinformował, że proponowana stawka podatku od nieruchomości od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, innej niż określona w pkt. 2 bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków wynosi 0,71 zł/m2
 
 
                Pracownik Urzędu Miejskiego ds. księgowości podatkowej Pani Maria Roszkowska poinformowała, że w 2007 roku na terenie gminy Tykocin obowiązywała stawka w/w podatku w wysokości 0,69 zł/m2
 
            Przewodniczący Komisji Rozwoju Finansów i Promocji Pan Robert Cimoch odczytał pozytywną Opinię IX/10/07Komisji Rozwoju Finansów i Promocji z dnia 26 listopada 2007 r. o projektach uchwał w sprawie stawek podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości, od środków transportowych oraz zwolnień w podatku od środków transportowych na 2008 rok we fragmencie dotyczącym podatku od nieruchomości od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, innej niż określona w pkt. 2 bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków. Opinia stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz poinformował, że w/w stawka jest maksymalną z uwagi na to, że dotyczy dużych firm, jak stacje paliw, zakłady energetyczne. Obniżka tego podatku nie obniży sprzedawanych przez nich towarów czy usług dla mieszkańców gminy.
 
 
Radni nie wnieśli uwag i pytań do proponowanej stawki podatku.
 
                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 0,69 zł/m2 głosowało 14 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
 
 
Do § 1 ust. 1 pkt. 2 uchwały
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski poinformował, że proponowana stawka podatku od nieruchomości od gruntów bezpośrednio związanych z działalnością obejmującą zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, w tym związanych z procesami poboru i uzdatniania wody, oczyszczania ścieków oraz składowania odpadów wynosi 0,02 zł. od 1 m2 powierzchni.
 
 
            Przewodniczący Komisji Rozwoju Finansów i Promocji Pan Robert Cimoch odczytał pozytywną Opinię IX/10/07Komisji Rozwoju Finansów i Promocji z dnia 26 listopada 2007 r. o projektach uchwał w sprawie stawek podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości, od środków transportowych oraz zwolnień w podatku od środków transportowych na 2008 rok we fragmencie dotyczącym podatku od nieruchomości od gruntów bezpośrednio związanych z działalnością obejmującą zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, w tym związanych z procesami poboru i uzdatniania wody, oczyszczania ścieków oraz składowania odpadów. Opinia stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
Pracownik Urzędu Miejskiego ds. księgowości podatkowej Pani Maria Roszkowska poinformowała, że w 2007 roku na terenie gminy Tykocin obowiązywała taka sama stawka podatku.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz oznajmił, że niska stawka podatku nie będzie windować cen wody i ścieków mieszkańcom gminy. Wzrostu cen wody w 2008 roku można spodziewać się ze wzrostu inflacji. W ten sposób gmina może prowadzić przyjazną politykę ceny wody i ścieków.
 
 
Radni nie wnieśli uwag i pytań do proponowanej stawki podatku.
 
 
                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 0,02 zł/m2 głosowało 14 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
 
 
Do § 1 ust. 1 pkt. 3 uchwały
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski poinformował, że proponowana stawka podatku od nieruchomości od gruntów pod jeziorami, zajętych na zbiorniki retencyjne lub elektrowni wodnych wynosi 3,74 zł. od 1 m2 powierzchni.
 
 
Pracownik Urzędu Miejskiego ds. księgowości podatkowej Pani Maria Roszkowska poinformowała, że w/w podatek na terenie gminy Tykocin nie występuje.
 
Przewodniczący Komisji Rozwoju Finansów i Promocji Pan Robert Cimoch odczytał pozytywną Opinię IX/10/07Komisji Rozwoju Finansów i Promocji z dnia 26 listopada 2007 r. o projektach uchwał w sprawie stawek podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości, od środków transportowych oraz zwolnień w podatku od środków transportowych na 2008 rok we fragmencie dotyczącym podatku od nieruchomości od gruntów pod jeziorami, zajętych na zbiorniki retencyjne lub elektrowni wodnych. Opinia stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
Radni nie wnieśli uwag i pytań do proponowanej stawki podatku.
 
 
                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 3,74 zł/m2 głosowało 14 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
 
 
Do § 1 ust. 1 pkt. 4 uchwały
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski poinformował, że proponowana stawka podatku od nieruchomości od gruntów pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego wynosi 0,18 zł. od 1 m2 powierzchni.
 
Pracownik Urzędu Miejskiego ds. księgowości podatkowej Pani Maria Roszkowska poinformowała, że w 2007 roku na terenie gminy Tykocin obowiązywała stawka w/w podatku w wysokości 0,17 zł/m2
 
Przewodniczący Komisji Rozwoju Finansów i Promocji Pan Robert Cimoch odczytał pozytywną Opinię IX/10/07Komisji Rozwoju Finansów i Promocji z dnia 26 listopada 2007 r. o projektach uchwał w sprawie stawek podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości, od środków transportowych oraz zwolnień w podatku od środków transportowych na 2008 rok we fragmencie dotyczącym podatku od nieruchomości od gruntów pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego. Opinia stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
 
Radni nie wnieśli uwag i pytań do proponowanej stawki podatku.
 
                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 0,18 zł/m2 głosowało 14 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
 
 
Do § 1 ust. 2 pkt. 1 uchwały
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski poinformował, że proponowana stawka podatku od nieruchomości od budynków mieszkalnych wynosi 0,20 zł. od 1 m2 powierzchni. Stawka w/w podatku została ustalona 5 lat temu i od 5 lat nie była zmieniana.
 
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz poinformował, że z propozycją utrzymania stawki spotkał się na posiedzeniu Komisji Rozwoju Finansów i Promocji, natomiast jego propozycja zmierzała do podwyżki. Argumentem przemawiającym za jej utrzymaniem jest to, że dotyczy ona wszystkich mieszkańców gminy.
 
Przewodniczący Komisji Rozwoju Finansów i Promocji Pan Robert Cimoch odczytał pozytywną Opinię IX/10/07Komisji Rozwoju Finansów i Promocji z dnia 26 listopada 2007 r. o projektach uchwał w sprawie stawek podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości, od środków transportowych oraz zwolnień w podatku od środków transportowych na 2008 rok we fragmencie dotyczącym podatku od nieruchomości od budynków mieszkalnych. Opinia stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
 
Radni nie wnieśli uwag i pytań do proponowanej stawki podatku.
 
                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 0,20 zł/m2 głosowało 14 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
 
 
Do § 1 ust. 2 pkt. 2 uchwały
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski poinformował, że proponowana stawka podatku od nieruchomości od budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części, zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej wynosi 19,01 zł. od 1 m2 powierzchni.
 
 
Pracownik Urzędu Miejskiego ds. księgowości podatkowej Pani Maria Roszkowska poinformowała, że w 2007 roku na terenie gminy Tykocin obowiązywała stawka w/w podatku w wysokości 18,60 zł/m2
 
 
Przewodniczący Komisji Rozwoju Finansów i Promocji Pan Robert Cimoch odczytał pozytywną Opinię IX/10/07Komisji Rozwoju Finansów i Promocji z dnia 26 listopada 2007 r. o projektach uchwał w sprawie stawek podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości, od środków transportowych oraz zwolnień w podatku od środków transportowych na 2008 rok we fragmencie dotyczącym podatku od nieruchomości od budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części, zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej. Opinia stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
 
Radni nie wnieśli uwag i pytań do proponowanej stawki podatku.
 
                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 19,01 zł/m2 głosowało 14 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
 
 
Do § 1 ust. 2 pkt. 3 uchwały
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski poinformował, że proponowana stawka podatku od nieruchomości od budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków zajętych na działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia sprzedaży detalicznej i małej działalności usługowo-rzemieślniczej, przez którą należy rozumieć prowadzoną działalność z zatrudnieniem od 1 do 5 osób wynosi 15,00 zł. od 1 m2 powierzchni.
 
Pracownik Urzędu Miejskiego ds. księgowości podatkowej Pani Maria Roszkowska poinformowała, że w 2007 roku na terenie gminy Tykocin obowiązywała stawka w/w podatku w wysokości 14,63 zł/m2
 
Przewodniczący Komisji Rozwoju Finansów i Promocji Pan Robert Cimoch odczytał pozytywną Opinię IX/10/07Komisji Rozwoju Finansów i Promocji z dnia 26 listopada 2007 r. o projektach uchwał w sprawie stawek podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości, od środków transportowych oraz zwolnień w podatku od środków transportowych na 2008 rok we fragmencie dotyczącym podatku od nieruchomości od budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków zajętych na działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia sprzedaży detalicznej i małej działalności usługowo-rzemieślniczej, przez którą należy rozumieć prowadzoną działalność z zatrudnieniem od 1 do 5 osób. Opinia stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
 
Radni nie wnieśli uwag i pytań do proponowanej stawki podatku.
 
 
                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 15,00 zł/m2 głosowało 14 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
 
 
Do § 1 ust. 2 pkt. 4 uchwały
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski poinformował, że proponowana stawka podatku od nieruchomości od budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz bezpośrednio związanych z  działalnością obejmującą zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, w tym związanych z procesami poboru i uzdatniania wody, oczyszczania ścieków oraz składowania odpadów wynosi 1,00 zł. od 1 m2 powierzchni.
 
 
Pracownik Urzędu Miejskiego ds. księgowości podatkowej Pani Maria Roszkowska poinformowała, że w 2007 roku na terenie gminy Tykocin obowiązywała taka sama stawka podatku.
 
 
Przewodniczący Komisji Rozwoju Finansów i Promocji Pan Robert Cimoch odczytał pozytywną Opinię IX/10/07Komisji Rozwoju Finansów i Promocji z dnia 26 listopada 2007 r. o projektach uchwał w sprawie stawek podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości, od środków transportowych oraz zwolnień w podatku od środków transportowych na 2008 rok we fragmencie dotyczącym podatku od nieruchomości od budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz bezpośrednio związanych z  działalnością obejmującą zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, w tym związanych z procesami poboru i uzdatniania wody, oczyszczania ścieków oraz składowania odpadów. Opinia stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
 
Radni nie wnieśli uwag i pytań do proponowanej stawki podatku.
 
                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 1,00 zł/m2 głosowało 14 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
 
 
Do § 1 ust. 2 pkt. 5 uchwały
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski poinformował, że proponowana stawka podatku od nieruchomości od budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym wynosi 4,40 zł. od 1 m2 powierzchni.
 
 
Pracownik Urzędu Miejskiego ds. księgowości podatkowej Pani Maria Roszkowska poinformowała, że w 2007 roku na terenie gminy Tykocin obowiązywała stawka w/w podatku w wysokości 4,20 zł/m2
 
 
Przewodniczący Komisji Rozwoju Finansów i Promocji Pan Robert Cimoch odczytał pozytywną Opinię IX/10/07Komisji Rozwoju Finansów i Promocji z dnia 26 listopada 2007 r. o projektach uchwał w sprawie stawek podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości, od środków transportowych oraz zwolnień w podatku od środków transportowych na 2008 rok we fragmencie dotyczącym podatku od nieruchomości od budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym. Opinia stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
 
Radni nie wnieśli uwag i pytań do proponowanej stawki podatku.
 
 
                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 4,40 zł/m2 głosowało 14 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
 
 
Do § 1 ust. 2 pkt. 6 uchwały
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski poinformował, że proponowana stawka podatku od nieruchomości od budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych wynosi 2,80 zł. od 1 m2 powierzchni.
 
 
Pracownik Urzędu Miejskiego ds. księgowości podatkowej Pani Maria Roszkowska poinformowała, że w 2007 roku na terenie gminy Tykocin obowiązywała stawka w/w podatku w wysokości 2,70 zł/m2
 
 
Przewodniczący Komisji Rozwoju Finansów i Promocji Pan Robert Cimoch odczytał pozytywną Opinię IX/10/07Komisji Rozwoju Finansów i Promocji z dnia 26 listopada 2007 r. o projektach uchwał w sprawie stawek podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości, od środków transportowych oraz zwolnień w podatku od środków transportowych na 2008 rok we fragmencie dotyczącym podatku od nieruchomości od budynków od budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych. Opinia stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
Radni nie wnieśli uwag i pytań do proponowanej stawki podatku.
 
                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 2,80 zł/m2 głosowało 14 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
 
 
Do § 1 ust. 2 pkt. 7 uchwały
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski poinformował, że proponowana stawka podatku od nieruchomości od budynków pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego wynosi 4,00 zł. od 1 m2 powierzchni i obejmuje budynki gospodarcze nie rolnicze.
 
Pracownik Urzędu Miejskiego ds. księgowości podatkowej Pani Maria Roszkowska poinformowała, że w 2007 roku na terenie gminy Tykocin obowiązywała taka sama stawka podatku.
 
 
Przewodniczący Komisji Rozwoju Finansów i Promocji Pan Robert Cimoch odczytał pozytywną Opinię IX/10/07Komisji Rozwoju Finansów i Promocji z dnia 26 listopada 2007 r. o projektach uchwał w sprawie stawek podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości, od środków transportowych oraz zwolnień w podatku od środków transportowych na 2008 rok we fragmencie dotyczącym podatku od nieruchomości od budynków pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego. Opinia stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
 
Radni nie wnieśli uwag i pytań do proponowanej stawki podatku.
 
 
                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 4,00 zł/m2 głosowało 14 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
 
 
Do § 1 ust. 3 pkt. 1 uchwały
              Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski poinformował, że proponowana stawka podatku od nieruchomości od budowli wynosi 2% ich wartości, określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt. 3 i ust. 3 - 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, z wyjątkiem budowli wymienionych w ust. 3 pkt. 2
 
Pracownik Urzędu Miejskiego ds. księgowości podatkowej Pani Maria Roszkowska poinformowała, że w 2007 roku na terenie gminy Tykocin obowiązywała taka sama stawka podatku.
 
 
              Przewodniczący Komisji Rozwoju Finansów i Promocji Pan Robert Cimoch odczytał pozytywną Opinię IX/10/07Komisji Rozwoju Finansów i Promocji z dnia 26 listopada 2007 r. o projektach uchwał w sprawie stawek podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości, od środków transportowych oraz zwolnień w podatku od środków transportowych na 2008 rok we fragmencie dotyczącym podatku od nieruchomości od budowli 2% ich wartości, określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt. 3 i ust. 3 - 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, z wyjątkiem budowli wymienionych w ust. 3 pkt. 2. Opinia stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
Radni nie wnieśli uwag i pytań do proponowanej stawki podatku.
 
 
                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 2% wartości nieruchomości głosowało 14 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
 
 
Do § 1 ust. 3 pkt. 2 uchwały
              Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski poinformował, że proponowana stawka podatku od nieruchomości od budowli stanowiących rurociągi przewody sieci rozdzielczej wody oraz ogrodzenia bezpośrednich stref ochronnych ujęć wody, studni głębinowych oraz budowle służące do odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz składowania odpadów wynosi 0,05 % ich wartości, określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt. 3 oraz ust. 3-7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
 
                Pracownik Urzędu Miejskiego ds. księgowości podatkowej Pani Maria Roszkowska poinformowała, że w 2007 roku na terenie gminy Tykocin obowiązywała taka sama stawka podatku.
 
 
Przewodniczący Komisji Rozwoju Finansów i Promocji Pan Robert Cimoch odczytał pozytywną Opinię IX/10/07Komisji Rozwoju Finansów i Promocji z dnia 26 listopada 2007 r. o projektach uchwał w sprawie stawek podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości, od środków transportowych oraz zwolnień w podatku od środków transportowych na 2008 rok we fragmencie dotyczącym podatku od nieruchomości od budowli stanowiących rurociągi przewody sieci rozdzielczej wody oraz ogrodzenia bezpośrednich stref ochronnych ujęć wody, studni głębinowych oraz budowle służące do odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz składowania odpadów 0,05 % ich wartości, określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt. 3 oraz ust. 3-7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Opinia stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
 
Radni nie wnieśli uwag i pytań do proponowanej stawki podatku.
 
 
                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 0,05% wartości nieruchomości głosowało 14 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
 
                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski zapytał, czy są pytania odnośnie omawianych stawek podatku od nieruchomości.
 
Radni nie wnieśli uwag i pytań.
 
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XII/61/07 głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
 
 
 
Uchwała Nr XII/61/07
                                                                                                        w sprawie określenia stawek w podatku od nieruchomości
 
stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
 
 
 
Do punktu 4 p.pkt. e porządku obrad
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr XII/62/07 w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych.
 
 
Pracownik Urzędu Miejskiego ds. księgowości podatkowej Pani Maria Roszkowska poinformowała, że stawki podatku od środków transportowych pozostają bez zmian. Natomiast, podjęcie uchwały wynika ze zmiany przepisów prawa, które w stawce od samochodów ciężarowych w § 1 ust. 1 pkt. 1 p.pkt. a wprowadziły zmianę w dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu zastępując słowo „od 3,5 tony do 5,5 tony włącznie” słowem „powyżej 3,5 tony do 5,5 tony włącznie”.
 
Przewodniczący Komisji Rozwoju Finansów i Promocji Pan Robert Cimoch odczytał pozytywną Opinię IX/10/07Komisji Rozwoju Finansów i Promocji z dnia 26 listopada 2007 r. o projektach uchwał w sprawie stawek podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości, od środków transportowych oraz zwolnień w podatku od środków transportowych na 2008 rok we fragmencie dotyczącym podatku od środków transportowych. Opinia stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
Sołtys wsi Kapice Stare Pan Józef Kapica zapytał, czy rolnicy będący właścicielami samochodów ciężarowych, nie mogliby być zwolnieni z w/w podatku. Takie zwolnienia zastosowała rolnikom gmina Kobylin Borzymy.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz poprosił o opinię na w/w temat pracownika Urzędu Miejskiego ds. księgowości podatkowej Panią Marię Roszkowską.
 
Pracownik Urzędu Miejskiego ds. księgowości podatkowej Pani Maria Roszkowska poinformowała, że nie można zastosować zwolnień w podatku od środków transportowych dla określonej grupy podmiotów. Prawo wymaga zastosowania stawki określającej wysokość podatku.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz wyjaśnił, że nie można zwalniać podmiotowo określonej grupy osób. Nie należy mieszkańców faworyzować lub dyskryminować. Można tylko z podatku zwalniać przedmiotowo rozpatrując indywidualnie sytuację podatnika. Zauważył, że taka informacja nie ma zastosowania w gminie Kobylin Borzymy, ponieważ nie ma ona umotywowania prawnego.
 
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XII/62/07 głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
 
 
 
Uchwała Nr XII/62/07
w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych
 
stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
 
 
 
Do punktu 4 p.pkt. f porządku obrad
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr XII/63/07 w sprawie zwolnień w podatku od środków transportowych.
 
 
Przewodniczący Komisji Rozwoju Finansów i Promocji Pan Robert Cimoch odczytał pozytywną Opinię IX/10/07Komisji Rozwoju Finansów i Promocji z dnia 26 listopada 2007 r. o projektach uchwał w sprawie stawek podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości, od środków transportowych oraz zwolnień w podatku od środków transportowych na 2008 rok we fragmencie dotyczącym zwolnień w podatku od środków transportowych na 2008 rok. Opinia stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski podziękował Komisji Rozwoju Finansów i Promocji za pracę jaką włożyła w zaopiniowanie stawek podatków na rok 2008.
 
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XII/63/07 głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
 
 
Uchwała Nr XII/63/07
w sprawie zwolnień w podatku od środków transportowych
 
stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
 
 
Do punktu 4 p.pkt. g porządku obrad
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr XII/64/07 w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz podziękował za odpowiedzialną decyzję radnych dotyczącą omówienia zmian w budżecie gminy na sesji. Zawarte w budżecie zmiany dotyczą funkcjonowania urzędu i gminy i nie można ich przesuwać w terminie. Należy podjąć decyzję, które zmiany Rada przyjmuje, a które odrzuca. Projekt omawianej uchwały zawiera m.in. zwiększenie wydatków na utrzymanie dróg gminnych, których remont po przyjęciu wniosku Radnego Witolda Rudawskiego byłby nie możliwy. Inne zmiany dotyczą wypłaty diet dla sołtysów i wypłacenia nagród jubileuszowych pracownikom. W przypadku nie wypłacenia nagród pracownikom, mogliby się odwołać do Sądu Pracy i wyrok sądowy mógłby nakazać ich wypłatę. Ponadto, nie można byłoby przekazać dotacji bibliotece szkolnej na zakup książek, o którą wnioskowała Komisja Oświaty, Kultury i Sportu. Podobne trudności finansowe spotkałyby uczniów dowożonych do szkół. Poinformował, że materiały na sesję zostały dostarczone tydzień wcześniej i mogły być przedmiotem obrad Komisji Rozwoju, Finansów i Promocji.
 
Radny Witold Rudawski poinformował, że nie dezorganizuje pracy Rady Miejskiej w Tykocinie. Chciał temat zmian w budżecie przedyskutować. Gdyby był nieodpowiedzialnym radnym, to mógłby w każdym punkcie dotyczącym podatków stawiać wnioski do przegłosowania. Zdawał sobie jednak sprawę z tego, że od tego zależy cały rozwój gminy. Stwierdził, że nie ma za co się obrażać.
 
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że nie obraził się, tylko podziękował radnym, którzy umożliwili przedyskutowanie projektu w/w uchwały na obecnej sesji.
 
Skarbnik Gminy Pani Dorota Sadowska omówiła zmiany w budżecie na 2007 rok, które stanowią załącznik do oryginału uchwały.
 
 
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XII/64/07 głosowało 12 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Uchwała została podjęta większością głosów.
 
 
 
Uchwała Nr XII/64/07
w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok
 
stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
 
 
 
Do punktu 4 p.pkt. h porządku obrad
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr XII/65/07 w sprawie wyrażenia zgody na zbycie z zasobu gminnego nieruchomości położonej w Łopuchowie.
 
 
Architekt gminy Pani Alina Matysiuk-Stankiewicz poinformowała, że projekt uchwały przewiduje do zbycia nieruchomość zabudowaną budynkiem zlewni mleka oznaczoną nr geodezyjnym 205 o powierzchni 3100m² położoną w miejscowości Łopuchowo. Sprzedaż wymaga szeregu procedur między innymi zgody Rady Miejskiej.
 
                Przewodniczący Komisji Rozwoju Finansów i Promocji Pan Robert Cimoch odczytał pozytywną Opinię IX/10/07 Komisji Rozwoju Finansów i Promocji z dnia 26 listopada 2007 r. projekcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie z zasobu gminnego nieruchomości położonej w Łopuchowie. Opinia stanowi załącznik do oryginału protokołu.
                Radna Franciszka Kruszewska zapytała, czy podana w opinii Komisji Rozwoju Finansów i Promocji kwota 9000 zł. obejmuje wartość gruntu i budynku?
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że Gmina Tykocin jest wyłącznie właścicielem gruntu. Właścicielem budynku jest natomiast Spółdzielnia Mleczarska. Działania prowadzące do zbycia, Gmina Tykocin podjęła na prośbę Spółdzielni Mleczarskiej, która chce uporządkować swój majątek. Na sprzedaż nieruchomości będzie ogłoszony przetarg nieograniczony. Po wyłonieniu właściciela Spółdzielnia Mleczarska uporządkuje swoją własność poprzez jej przekazanie lub likwidację.
 
Radna Franciszka Kruszewska zapytała, czy jest już wycena szacunkowa gruntu?
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że nie można zlecić wyceny przed podjęciem uchwały przez Radę Miejską.
 
Pan Franciszek Backiel mieszkaniec Tykocina zapytał, dlaczego cena zbywanych budynków po likwidowanych szkołach, nie odbiega od ceny mieszkania. 
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że wycena nieruchomości jest robiona przez niezależnego rzeczoznawcę majątkowego. Na szkoły w Jeżewie Starym, Broniszewie i Łopuchowie były organizowane przetargi. Nabywcy nie zgłaszali się. Stąd cena rzeczoznawcy majątkowego była obniżana o 10-20%. W drodze przetargu został wyłoniony właściciel za 50 000 zł. w Łopuchowie i 75 000 zł. w Broniszewie.   Natomiast, mieszkania komunalne są wyceniane na około 20 000 zł, a po udzieleniu 50% bonifikaty sprzedawane są za ok. 10 000 zł. Po wykupieniu na własność, na rynku wtórnym wartość ich sięga 40 000 zł. i więcej.
 
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XII/65/07 głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
 
 
 
Uchwała Nr XII/65/07
w sprawie wyrażenia zgody na zbycie z zasobu gminnego nieruchomości położonej w Łopuchowie
 
stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
 
 
 
Do punktu 4 p.pkt. i porządku obrad
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr XII/66/07 w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Tykocin z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2008. Następnie, zwrócił się z prośbą do Z-cy burmistrza Pani Teresy Andruszkiewicz z prośbą o omówienie projektu w/w uchwały.
 
 
              Z-ca burmistrza Pani Teresa Andruszkiewicz poinformowała, że przyjęcie w/w programu jest wynikiem zapisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Program powinien być przyjmowany co roku. Reguluje on priorytety w działaniach Gminy Tykocin na rok 2008, do których zaprasza organizacje pozarządowe. Na terenie gminy najprężniejszą organizacją pozarządową jest Klub Sportowy „Hetman”. Przedmiotem współpracy Gminy Tykocin z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego jest realizacja zadań gminy określonych w ustawach, konsultacje społeczne aktów prawa miejscowego, badanie potrzeb społecznych i sposobu ich zaspokajania, zwiększenie skuteczności działań podejmowanych w kierunku zaspokajania potrzeb lokalnych, promocja gminy otwartej na inicjatywy społeczności lokalnej. Podmiotem współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego są organizacje pozarządowe realizujące zadania publiczne na terenie gminy lub dla jej mieszkańców, Rada Miejska w Tykocinie – w zakresie wytyczania głównych kierunków współpracy
z organizacjami pozarządowymi, Burmistrz Tykocina – w zakresie realizacji polityki współpracy z organizacjami pozarządowymi, właściwe merytorycznie referaty Urzędu Miejskiego w Tykocinie oraz podległe jednostki organizacyjne. Program ustala osiem priorytetowych obszarów w zakresie dialogu społecznego, poprawy infrastruktury organizacji i usprawniania form współpracy z organizacjami pozarządowymi, w zakresie polityki społecznej, w zakresie opieki nad miejscami pamięci narodowej i współdziałania z organizacjami kombatanckimi, w zakresie wspierania przedsiębiorczości, w zakresie kultury, w zakresie porządku i bezpieczeństwa publicznego, w zakresie ochrony środowiska, w zakresie edukacji, kultury fizycznej i sportu. Nastepnie, poprosiła o pytania.
             
              Radni nie wnieśli uwag i pytań do w/w projektu uchwały.
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XII/66/07 głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
 
 
Uchwała Nr XII/66/07
w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Tykocin z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2008
 
stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski udzielił głosu Przewodniczącemu Komisji Rozwoju, Finansów i Promocji Radnemu Robertowi Cimoch, który przekazał propozycję Komisji Rozwoju, Finansów i Promocji dotyczącą zamontowania klimatyzacji w świetlicy gminnej OSP w Tykocinie. Komisja stwierdziła, że klimatyzacja w reprezentatywnej gminnej sali jest niezbędna. Zapytał, co o tym sądzą inni radni?
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski uznał tą inicjatywę za bardzo dobrą. Będzie to wygoda dla osób uczestniczących w imprezach okolicznościowych oraz dla mieszkańców mieszkających obok świetlicy.
 
Radna Franciszka Kruszewska uznała, że wniosek Radnego Roberta Cimocha jest słuszny.
 
Radny Witold Rudawski zapytał, czy Ochotnicza Straż Pożarna w Tykocinie czerpie dochody z wynajmu sali?
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że Ochotnicza Straż Pożarna w Tykocinie czerpie dochody z wynajmu sali. Jest zarejestrowana, rozlicza się z Urzędem Skarbowym i prowadzi pełną dokumentację księgową. Przy propozycji Komisji Rozwoju, Finansów i Promocji, Gmina Tykocin będzie jedynie współfinansować założenie klimatyzacji. W/w pomysł uważa za słuszny.
 
Radny Radosław Kopczewski stwierdził, że w obecnych czasach każda cywilizowana sala posiada już klimatyzację. Po jej założeniu będzie jeszcze większy popyt na wynajem sali.
 
 
 
 
Do punktu 4 p.pkt.j porządku obrad
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr XII/67/07 w sprawie powiadomienia o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego. Następnie, zwrócił się z prośbą do Z-cy burmistrza Pani Teresy Andruszkiewicz z prośbą o omówienie projektu w/w uchwały.
 
                Z-ca burmistrza Pani Teresa Andruszkiewicz poinformowała, że uchwała Rady Miejskiej jest niezbędna do wystosowania pisma przez Burmistrza do Skarbnika Gminy zobowiązującego do złożenia oświadczenia lustracyjnego.
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XII/67/07 głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
 
 
Uchwała Nr XII/67/07
w sprawie powiadomienia o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego
 
stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
 
Do punktu 5 porządku obrad
 
                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski zapytał, czy radni mają interpelacje i zapytania.
 
 
                Radni nie wnieśli interpelacji i zapytań.
 
 
 
 
Do punktu 6 porządku obrad
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski odczytał radnym interpelację zgłoszoną przez Radnego Witolda Rudawskiego na XI sesji rady Miejskiej w Tykocinie w dniu 26 września 2007 roku oraz odpowiedź Burmistrza. Interpelacja Radnego Witolda Rudawskiego i odpowiedź Burmistrza stanowią załącznik do oryginału protokołu.
 
 
Radny Witold Rudawski oznajmił, że Burmistrz słusznie wyjaśnił interpretację prawną dotyczącą majątku gminy i sołectwa. Niemniej jednak chciał wskazać na  nierówne traktowanie sołectw. Za przykład podał sołectwo Jeżewo Stare, które po sprzedaży budynku po byłej szkole, zyskało nową drogę i chodniki.
 
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przypomniał, że w latach 90-tych władza samorządowa również sprzedawała majątek w różnych sołectwach, nie rekompensując sprzedaży inwestycjami.
 
                Radny Witold Rudawski złożył interpelację, która stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
Radna Hanna Gładysz  odnosząc się do wypowiedzi Radnego Witolda Rudawskiego na temat odpowiedzi Burmistrza na złożoną przez niego interpelację zapytała, czy mieszkańcy ulicy Browarnej budowali budynek sklepu, który został sprzedany? Oznajmiła, że w Jeżewie Starym mieszkańcy mieli bardzo duży udział w budowie szkoły.
 
Radny Witold Rudawski oznajmił, że nie kwestionował udziału mieszkańców w budowie szkoły, chciał jedynie wskazać, że obie nieruchomości miały ten sam status prawny. Oznajmił, że domaga się odbudowy ulicy Browarnej, która 13 lat temu została rozkopana.
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz oznajmił, że zapoznał się ze wszystkimi wnioskami złożonymi przez Radną Franciszkę Kruszewską i Radnego Witolda Rudawskiego. Część wniosków pokrywa się z założeniami budżetu i jest planowana do realizacji. Takim przykładem jest budowa drogi do Łopuchowa, która stanowi najdroższą inwestycję gminną.
Oznajmił, że nie da się zrealizować wszystkich wniosków zgłoszonych przez radnych i sołtysów. W zgłoszonych wnioskach Radna Franciszka Kruszewska, emerytowana nauczycielka nie wspomniała o dokończeniu modernizacji Zespołów Szkół w Tykocinie i Radulach. Zapomniane przez radnych inwestycje są najważniejszymi inwestycjami gminnymi, a ich realizacja zaspokoi potrzeby mieszkańców całej gminy. On jako Burmistrz musi myśleć o całej gminie. W sytuacji ograniczonych środków unijnych (zgodnie z informacją Marszałka Województwa Podlaskiego gminy mogą liczyć na dofinansowanie jednego wniosku), gmina stara się pozyskać środki finansowe na najdroższe inwestycje tj. na budowę drogi do Łopuchowa, modernizację budynków Zespołów Szkół w Tykocinie i Radulach i budowę zespołu boisk w Tykocinie. Pozyskanie dotacji na wszystkie z w/w inwestycji będzie stanowić szczyt marzeń i możliwości w pozyskiwaniu środków unijnych. Zaznaczył, że budowa ulicy Browarnej jest ważna, ale nie stanowi inwestycji najdroższej i jej realizację można przeprowadzić z własnych środków.
 
                Radna Franciszka Kruszewska odczytała radnym:
-             pierwszy i trzynasty ze złożonych wniosków do budżetu;
-              pismo wysłane do Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w sprawie statusu       prawnego placu przed kościołem;
-              pismo wystosowane do Prezydenta Miasta Białegostoku Pana Tadeusza  Truskolaskiego w prośbą o pomoc w               pozyskaniu biznesmena do produkcji    biopaliw;
-              odpowiedź Prezydenta Miasta Białystok Pana Tadeusza Truskolaskiego na powyższe             pismo.
                Odczytane informacje stanowią załączniki do oryginału protokołu. Oznajmiła, że jej zdaniem i Radnego Witolda Rudawskiego każdy z radnych powinien złożyć propozycje do budżetu gminy na 2008 rok, z których komisje wybrałyby najważniejsze. Kończąc dodała, że ona i radny Witold Rudawski nie stanowią opozycji dla Burmistrza i Rady Miejskiej. Są mieszkańcami Tykocina „z dziada pradziada” i zależy im na rozwoju Tykocina.
               
                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski w odniesieniu do wniosku w sprawie stworzenia parkingu przy kościele stwierdził, że takie działania mogą przyczynić się do postawienia znaku zakazującego parkowanie, ponieważ plac przed kościołem stanowi plac drogi wojewódzkiej.
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz oznajmił, że przedstawione przez Radną Franciszkę Kruszewską wnioski potwierdzają brak dbałości o sprawy oświatowe. Nie można wszystkich wniosków zgłoszonych przez radnych i sołtysów zrealizować. Nie mniej jednak, część wniosków zgłoszonych przez Radną Franciszkę Kruszewską i Radnego Witolda Rudawskiego będzie realizowana. Ponownie podkreślił, że szczególnie ważna jest wspólna chęć realizacji inwestycji budowy drogi do Łopuchowa, która jest inwestycją najdroższą. Stwierdził, że w/w radni i on mają odmienną ocenę hierarchii potrzeb. W wieloletnim planie inwestycyjnym na pierwszym miejscu jest modernizacja budynków Zespołów Szkół w Tykocinie i Radulach, budowa zespołu boisk w Tykocinie oraz wspólna inwestycja budowy drogi do Łopuchowa. To są główne i realne cele. W dążeniu do ideału jest dużo więcej potrzeb, ale należy wybierać zawsze najważniejsze. Drobniejsze muszą poczekać na swoją kolej. Stwierdził, że inwestycja produkcji biopaliw jest cenna, ale mało realna, na wskazanym przez Radną placu targowicy o pow. 0,5 ha. Taka działalność wymaga dużej powierzchni i pełnej infrastruktury. Z większych firm, które myślą o zmianie profilu działalności jest Cukrownia w Łapach. W przypadku jej likwidacji władze powiatu i województwa podejmą wszelkie działania pod zagospodarowanie istniejącego potencjału, chociażby na produkcję biopaliw. Takie porównanie obrazuje ofertę gminy Tykocin i Łapy dla potencjalnego inwestora. Natomiast rozwój terenów przy trasie w kierunku Kiermus powinien być skierowany na turystykę. Taką działalność przemysłową można lokować przy trasie do Jeżewa Starego, gdzie zlokalizowana jest już rzeźnia, magazyny i stacja paliw.
 
                Mieszkaniec Tykocina Pan Franciszek Backiel poprosił o informacje na temat przebiegu trasy Via Baltica.
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz oznajmił, że wiadomości prasowe podały, iż przebieg Via Balticki planuje się przez Łomżę, a nie Białystok. Ustosunkowując się do propozycji budowy Urzędu Miejskiego uznał, że w momencie istnienia wielu pilnych potrzeb nie odbiera tego pomysłu dobrze.  Tym bardziej, że pamięta, zarzuty do propozycji pozyskania od 85% do 95% środków unijnych na modernizację budynków Urzędu Miejskiego.
 
Radny Witold Rudawski odpowiedział, że budynki Urzędu Miejskiego w Tykocinie są niefunkcjonalne, urzędnicy nie mają warunków do pracy. Jego propozycja zmierza do podjęcia kroków w celu budowy urzędu np. zrobienia kosztorysu.
 
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz oznajmił, że obecny stan budynku Urzędu Miejskiego jest tragiczny. Pozostawienie go w takim stanie i nie remontowanie wpłynie bardzo źle na wizerunek miasta. W przypadku braku dofinansowania nie podejmie decyzji o modernizacji ze środków budżetu, którą szacuje się na około 600 000 zł. Ponadto, realizacja inwestycji budowy budynku Urzędu Miejskiego może odwlec znacząco w czasie odbudowę ulicy Browarnej.
 
Z-ca Przewodniczącego Rady Miejskiej w Tykocinie Pan Jerzy Augustynowicz stwierdził, że z odpowiedzi Prezydenta Miasta Białystok nic nie wynika. Gmina Sokoły kilkanaście lat wcześniej do przerobu rzepaku na biopaliwa miała przygotowane budynki, utwardzony plac, halę po zakładach drzewnych oraz zbiorniki. Taka infrastruktura nie zapewniła im planowanej inwestycji. Gmina Tykocin ma jedynie 0,5 ha działki i podjęcie się realizacji takiej inwestycji będzie szaleństwem.
 
Radna Franciszka Kruszewska odpowiedziała, że wysunęła tylko propozycję.
 
Z-ca Przewodniczącego Rady Miejskiej w Tykocinie Pan Jerzy Augustynowicz w odniesieniu do modernizacji budynków Urzędu Miejskiego stwierdził, że Gmina nie ma placu na postawienie nowego urzędu, a stan istniejącego Urzędu jest przerażający i wymaga podjęcia jak najszybszych prac zmierzających przynajmniej do odmalowania na zewnątrz.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz oznajmił, że Radny Witold Rudawski bardzo ambitnie walczy w interesie swoich wyborców o odbudowanie ulicy Browarnej. Nie można się temu dziwić, ponieważ jest aktywnym radnym dbającym o interes swoich wyborców. Nie mniej jednak jest radnym całej gminy. To zobowiązuje do zaspokajania najbardziej pilnych potrzeb gminnych.
 
Radny Witold Rudawski oznajmił, że nigdy nie głosował przeciw budżetowi i inwestycjom gminnym.
 
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że swoje stwierdzenie wysunął po ostatnim posiedzeniu Komisji Rozwoju Finansów i Promocji, na którym Radny Witold Rudawski próbował wstrzymać inwestycję świetlicy wiejskiej w Siekierkach oraz stadionu w Tykocinie, między innymi z uwagi na ostatnie miejsce Hetmana w IV lidze. Występował aby w przypadku braku dofinansowania z Unii przekazać środki własne przeznaczone na modernizację Zespołów Szkół w Tykocinie i Radulach na odbudowę ulicy Browarnej. Jako Burmistrz nie zgodził się na to, ponieważ brak dofinansowania w jednym roku nie blokuje możliwości pozyskania środków w latach następnych.
 
Radna Franciszka Kruszewska poinformowała, że wspólnie z Radnym Witoldem Rudawskim przedstawione działania podjęła na podstawie pisma Urzędu Miejskiego występującego o propozycje do budżetu gminy na 2008 rok. Stwierdziła, że wszystkie omawiane wnioski powinny być dyskutowane na posiedzeniach komisji.
 
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że Radna Franciszka Kruszewska i Radny Witold Rudawski skierował swoje wnioski do Burmistrza, a nie do Komisji.  Ze złożonych 13 wniosków, około 8 będzie realizowanych. Następnie podziękował radnym i sołtysom za udział w wyborach i wybór właściwych osób do Sejmu. Dzięki takim działaniom nowo wybrany Poseł RP Pan Jan Kamiński przyczynił się do włączenia odbudowy drogi wojewódzkiej Krypno-Tykocin do indykatywnego wykazu inwestycji kluczowych, która Uchwałą Zarządu została przyjęta do realizacji. Jej koszt to 55 mln. zł. W 2008 roku zostanie ogłoszony przetarg na opracowanie dokumentacji. Inwestycja rozpocznie się od Krypna zapewniając tym samym jej realizację do końca. Wyraził nadzieję, że nikt już nie zmieni powyższego zamiaru.   
 
                Sołtys Kolonii Tykocin Pan Jerzy Kapica przypomniał, że inwestycja odbudowy drogi wojewódzkiej miała kończyć się w Jeżewie Starym.
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że jest zadowolony, iż nastąpi realizacja choć części inwestycji. Postara się, aby inwestycja obejmowała odcinek do lecznicy, a nawet do posesji Państwa Wysockich z uwzględnieniem budowy chodnika. Ponadto 20 000 zł. oszczędności pozwoli na zamontowanie oświetlenia na ulicy Sokołowskiej.
 
                Mieszkaniec Tykocina Pan Franciszek Backiel oznajmił, że:
-              w sprawie złożonej skargi nie otrzymał od Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej żadnej odpowiedzi;
-              od kilku lat zgłaszał pojawiające się niszczenie za oknem jego mieszkania;
-              zapytał ile ulic zostało do zrobienia w Tykocinie.
 
                Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Pani Cecylia Zalewska przypomniała, że skarga Pana Franciszka Backiela była omawiana na forum Rady Miejskiej, po czym dostarczono w/w odpowiedź. 
 
                Kierownik Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Pani Barbara Olszewska poinformowała, że po interwencji Pana Franciszka Backiela został wysłany pracownik w celu dokonania naprawy.
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że do wyremontowania w Tykocinie została ulica Browarna, Zatylna i Kombatantów. W 2008 roku zostaną podjęte działania w celu przygotowania dokumentacji do odbudowy ulicy Kombatantów, którą planuje się odbudować w 2009 roku.
 
                Sołtys Kolonii Tykocin Pan Jerzy Kapica zapytał, czy w 2008 roku zostanie zrobiona droga przy cmentarzu?
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że na remont dróg żwirowych w 2008 roku zostały zapisane środki finansowe w podobnej wysokości jak w roku ubiegłym.  Wzorem roku obecnego ma nadzieję, że komisje wybiorą się w teren i wytypują najbardziej pilne drogi do remontu. Będzie wnioskował, aby droga przy cmentarzu w przyszłym roku została wyremontowana.
 
                Sołtys Jeżewa Starego Pan Zbigniew Czyżewski:
-              zapytał jakie działania zostały podjęte w celu usunięcia ruin lamusa w Jeżewie         Starym;
-              poprosił o wyremontowanie drogi powiatowej od szosy warszawskiej do drogi      sokołowskiej.
 
                Architekt Gminy Pani Alina Matysiuk-Stankiewicz poinformowała przesłanej przez  Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego opinii Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie, które przypomina o wartościach, kulturze i Glogerze. Wskazuje na zaniedbania gminy i mówi  o braku podstaw do usunięcia lamusa z rejestru zabytków.   Stanowisko Białostockiej Pracowni Konserwacji Zabytków jest odmienne. Nie mniej jednak po w/w odpowiedzi Ministra można spodziewać się niesprzyjającej decyzji dla Gminy. Wówczas zostaną podjęte kroki w celu wydzielenia działki z możliwością jej sprzedaży na rzecz inwestora, który podejmie się odbudowy lamusa.
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz poinformował, że zainicjował spotkanie ze Starostą i V-ce Starostą Powiatu Białostockiego oraz Dyrektorem Powiatowego Zarządu Dróg. Podczas spotkania zaproponował połączenie środków powiatowych wyliczonych z algorytmu na trzy lata i ze środkami gminnymi i wyremontowanie dróg powiatowych w gminie Tykocin. Propozycja została przyjęta pozytywnie. W roku 2008, 320 000 zł zostanie skierowanych na drogi powiatowe na terenie naszej Gminy. Kwota ta została już zapisana w budżecie gminy i powiatu  na 2008 rok. Na podstawie ustaleń dokonanych z radnymi w/w środki zostaną skierowane na poprawę drogi Tatary –Słomianka.
 
                Radny Robert Cimoch potwierdził, że takie ustalenia miały miejsce.
 
                Sołtys wsi Sawino Pan Janusz Kowalewski zgłosił potrzebę naprawy dziur na drodze w Sawinie. 
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz potwierdził, że przejeżdżając drogą w Sawinie zauważył, jej fatalny stan i sam już zgłosił potrzebę załatania dziur. Jednocześnie zgłosił wątpliwość, czy zamiast chodnika w Sawinie, nie lepiej byłoby zabezpieczyć drogę.
 
                Sołtys wsi Sawino Pan Janusz Kowalewski odpowiedział, że dla mieszkańców Sawina zabezpieczenie drogi byłoby większą korzyścią.
 
                Radna Hanna Gładysz odnosząc się do wniosku sołtysa ze wsi Jeżewa Starego poinformowała, że droga do Sokół została zniszczona przez samochody ciężarowe budujące drogę warszawską. Uważa, że powinny zostać podjęte działania w celu wynegocjowania partycypacji kosztów od firmy budującej szosę warszawską.
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że zostanie skierowane pismo do Powiatowego Zarządu Dróg w celu zainteresowania się niszczoną drogą.
 
                Radna Hanna Gładysz poinformowała o skargach mieszkańców na temat wiszących gałęzi nad drogą wojewódzką od Broniszewa do Tykocina.
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz oznajmił, że Radna Hanna Gładysz i mieszkańcy powinni bezpośrednio problem ten zgłosić do Podlaskiego Zarządu Dróg.
 
                Z-ca burmistrza Pani Teresa Andruszkiewicz poinformowała o:
-              szkoleniach w zakresie wzajemnej zgodności organizowanych przez ODR, których    organizację planuje się w I kwartale 2008 roku;
-              możliwości pokrywania składek KRUS za osoby niepełnosprawne przez PFRON i      poprosiła o poinformowanie zainteresowanych w sołectwach;
-              konieczności dokonania wymiany dowodów osobistych.
 
                Sołtys Jeżewa Starego Pan Zbigniew Czyżewski zapytał, czy jest możliwość wymiany dowodu osobistego w sobotę.
 
                Kierownik USC Pani Barbara Perkowska poinformowała, że jest taka możliwość po uprzednim zgłoszeniu.
 
                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił informację o oświadczeniach majątkowych złożonych przez radnych za rok 2007, która stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
                Dyrektor Centrum Kultury, Sportu i Turystyki Ziemi Tykocińskiej Pan Tadeusz Wądołowski zaprosił wszystkich obecnych na sesji na wieczór andrzejkowy z kabaretem Lunbago, który odbędzie się 30 listopada o godz. 17.00.
 
 
 
 
 
 
 
Do punktu 10 porządku obrad
 
                        W związku z wyczerpaniem porządku dziennego obrad, Przewodniczący zamknął obrady o godz. 1424, dziękując wszystkim za przybycie.
 
 
 
                        Na tym protokół zakończono.
 
 
 
 
 
 
Protokołowała:
 
Barbara Zachowicz

Metryka strony

Udostępniający: UM TYKOCIN

Wytwarzający/odpowiadający: Paweł Pogorzelski

Wprowadzający: Paweł Pogorzelski

Data wprowadzenia: 2008-05-13

Data modyfikacji: 2008-05-13

Opublikował: Paweł Pogorzelski

Data publikacji: 2008-05-13