Protokół Nr 7

 Protokół Nr VII/07

z VII sesji Rady Miejskiej w Tykocinie

z dnia 26 kwietnia 2007 r.  

 

                VII sesja Rady Miejskiej w Tykocinie odbyła się w Centrum Kultury, Sportu i Turystyki Ziemi Tykocińskiej w Tykocinie pod przewodnictwem Przewodniczącego Rady Miejskiej w Tykocinie Pana Bogusława Kwiatkowskiego.

 

                W obradach udział wzięli radni, sołtysi, pracownicy obligowani z urzędu, zaproszeni goście  oraz mieszkańcy miasta i gminy Tykocin, według list załączonych do protokołu.

 

 Do punktu 1 porządku obrad:

                Pan Bogusław Kwiatkowski, Przewodniczący Rady Miejskiej w Tykocinie przywitał przybyłych na sesję radnych, sołtysów, pracowników urzędu, zaproszonych gości oraz mieszkańców miasta i gminy Tykocin. Stwierdził, że ilość obecnych radnych na sesji, zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. Obrady rozpoczęto o godz. 1007 . Stan radnych 15, obecnych 13.

 

Do punktu 2 porządku obrad

Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym proponowany porządek obrad.

 

Radni nie wnieśli uwag i pytań do proponowanego porządku obrad.

 

                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem proponowanego porządku obrad głosowało 13 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie i przedstawiał się następująco:

1.       Otwarcie  sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.

2.       Przyjęcie porządku obrad.

3.       Przyjęcie protokołu z VI sesji Rady Miejskiej w Tykocinie.

4.       Rozpatrzenie  sprawozdania rocznego z wykonania budżetu gminy za 2006 rok

a)       omówienie sprawozdania,

b)       zapoznanie z Uchwałą Nr II.0131-1-40/07 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 30 marca 2007 roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Burmistrza Miasta i Gminy Tykocin sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2006 rok,

c)        zapoznanie z Opinią Nr IV/2/07 Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Tykocinie z dnia 2 kwietnia 2007 roku o wykonaniu budżetu gminy Tykocin za 2006 rok,

d)       zapoznanie z Uchwałą Nr IV/1/07 Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Tykocinie z dnia 2 kwietnia 2007 roku w sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Tykocina za 2006 rok,

e)       zapoznanie z Opinią Nr IV/4/07 Komisji Oświaty, Kultury i Sportu Rady Miejskiej w Tykocinie z dnia 2 kwietnia 2007 roku o wykonaniu budżetu gminy Tykocin za 2006 rok w zakresie oświaty, kultury i sportu.

f)        Zapoznanie z Opinią Nr V/9/07 Komisji Rozwoju, Finansów i Promocji Rady Miejskiej w Tykocinie z dnia 2 kwietnia 2007 r. o wykonaniu budżetu gminy Tykocin za 2006 rok w zakresie rozwoju, finansów i promocji,

g)       zapoznanie z Uchwałą Nr II.0131-2-49/07 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 12 kwietnia 2007 roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej w Tykocinie wniosku o udzielenie Burmistrzowi absolutorium za 2006 rok,

h)       dyskusja.

5.       Podjęcie uchwał w sprawach:

a)       udzielenia Burmistrzowi Tykocina absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2006 rok,

b)       zmian w budżecie gminy na 2007 rok,

c)        wyrażenia zgody na odpłatne nabycie do zasobu gminnego ½ udziału we współwłasności w nieruchomości położonej w obrębie ewidencyjnym Tykocin

d)       zmieniająca Uchwałę Nr VI/36/07 Rady Miejskiej w Tykocinie z dnia 15 marca 2007 r. w sprawie  zatwierdzenia taryfy na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków,

e)       Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2007

6. Interpelacje i zapytania radnych.

7. Odpowiedź Burmistrza Tykocina na interpelację złożoną na VI sesji Rady Miejskiej w   

    Tykocinie w dniu 15 marca 2007 roku  przez Radną Franciszkę Kruszewska.

8. Wolne wnioski i informacje.

9.Zakończenie sesji.

  

Do punktu 3 porządku obrad

                Przewodniczący obrad zwrócił się o przyjęcie protokołu z VI sesji Rady Miejskiej w Tykocinie.

 

                O godz. 10.13 na salę obrad przybył Radny Witold Rudawski. Stan radnych obecnych na sesji 14.

 

                Radni do protokołu nie wnieśli uwag i pytań.

 

 

                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołu z VI sesji Rady Miejskiej głosowało 12 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Protokół został przyjęty większością głosów.

 

Do punktu 4 p.pkt. a porządku obrad

                 Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski zwrócił się do Skarbnika Gminy Pani Doroty Sadowskiej z prośbą o omówienie sprawozdania rocznego z wykonania budżetu gminy za 2006 rok.

                Skarbnik Gminy Pani Dorota Sadowska omówiła sprawozdanie roczne z wykonania budżetu gminy za 2006 rok, które stanowi załącznik do oryginału protokołu.

 

Do punktu 4 p.pkt. b porządku obrad

                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski zapoznał radnych z pozytywną Uchwałą Nr II.0131-1-40/07 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 30 marca 2007 roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Burmistrza Miasta i Gminy Tykocin sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2006 rok, która stanowi załącznik do oryginału protokołu.

 

 Do punktu 4 p.pkt. c porządku obrad

                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski zwrócił się do Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Pana Stanisława Rogalewskiego z prośbą o zapoznanie radnych z Opinią Komisji Rewizyjnej o wykonaniu budżetu gminy Tykocin za 2006 rok.

 

                Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Pan Stanisław Rogalewski przedstawił radnym pozytywną Opinię Nr IV/2/07 Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Tykocinie z dnia 2 kwietnia 2007 roku o wykonaniu budżetu gminy Tykocin za 2006 rok, która stanowi załącznik do oryginału protokołu.

 

 Do punktu 4 p.pkt. d porządku obrad

 

                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski zwrócił się do Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Pana Stanisława Rogalewskiego z prośbą o zapoznanie radnych z Uchwałą Nr IV/1/07 Komisji Rewizyjnej w sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Tykocina za 2006 rok

 

                Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Pan Stanisław Rogalewski przedstawił radnym pozytywną Uchwałę Nr IV/1/07 Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Tykocinie z dnia 2 kwietnia 2007 roku w sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Tykocina za 2006 rok, która stanowi załącznik do oryginału protokołu.

 

 Do punktu 4 p.pkt. e porządku obrad

 

                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski zwrócił się do Przewodniczącej Komisji Oświaty, Kultury i Sportu Rady Miejskiej w Tykocinie Pani Hanny Gładysz o przedstawienie Opinii Komisji o wykonaniu budżetu gminy Tykocin za 2006 rok w zakresie oświaty, kultury i sportu.

 

                Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury i Sportu Rady Miejskiej w Tykocinie Pani Hanna Gładysz zapoznała radnych z pozytywną  Opinią Nr IV/4/07 Komisji Oświaty, Kultury i Sportu Rady Miejskiej w Tykocinie z dnia 2 kwietnia 2007 roku o wykonaniu budżetu gminy Tykocin za 2006 rok w zakresie oświaty, kultury i sportu, która stanowi załącznik do oryginału protokołu.

 

 O godz. 10.24 na salę obrad przybył Radny Wojciech Sadowski. Stan radnych obecnych na sesji 15.

 

 Do punktu 4 p.pkt. f porządku obrad

 

                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski zwrócił się do Przewodniczącego  Komisji Rozwoju, Finansów i Sportu Rady Miejskiej w Tykocinie Pana Roberta Cimocha o przedstawienie Opinii Komisji o wykonaniu budżetu gminy Tykocin za 2006 rok w zakresie rozwoju, finansów i promocji.

 

                Przewodniczący  Komisji Rozwoju, Finansów i Sportu Rady Miejskiej w Tykocinie Pan Robert Cimoch zapoznał radnych z pozytywną Opinią Nr V/9/07 Komisji Rozwoju, Finansów i Promocji Rady Miejskiej w Tykocinie z dnia 2 kwietnia 2007 r. o wykonaniu budżetu gminy Tykocin za 2006 rok w zakresie rozwoju, finansów i promocji, która stanowi załącznik do oryginału protokołu.

 

 Do punktu 4 p.pkt. g porządku obrad

                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski zapoznał radnych z pozytywną Uchwałą Nr II.0131-2-49/07 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 12 kwietnia 2007 roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej w Tykocinie wniosku o udzielenie Burmistrzowi absolutorium za 2006 rok, która stanowi załącznik do oryginału protokołu.

 

Do punktu 4 p.pkt. h porządku obrad

 

               Radni nie wnieśli uwag i pytań do przedstawionego sprawozdania  rocznego z wykonania budżetu gminy za 2006 rok.

 

                Przed przystąpieniem do omawiania punktu 5 p. pkt. a porządku obrad, Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski, zwrócił się do Radnej Franciszki Kruszewskiej z zapytaniem, do jakich celów służy nagrywanie przez nią sesji.

 

                Radna Franciszka Kruszewska oznajmiła, że nagranie, daje jej możliwość kolejnego odsłuchania obrad sesji w domu.

 

 Do punktu 5 p.pkt. a porządku obrad

 

                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr VII/41/07 w sprawie udzielenia Burmistrzowi Tykocina absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2006 rok.

  

Radni nie wnieśli uwag i pytań do w/w projektu uchwały.

 

                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr VII/41/07 głosowało 13 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Uchwała została podjęta większością głosów.

 

 

 

Uchwała Nr VII/41/07

w sprawie udzielenia Burmistrzowi Tykocina absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2006 rok

 

stanowi załącznik do oryginału protokołu.

 

                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski podziękował Burmistrzowi Panu Krzysztofowi Chlebowiczowi za wykonaną pracę w 2006 r. i życzył, aby w obecnej kadencji dla Gminy Tykocin zostało pozyskanych, co najmniej tyle samo środków unijnych, co w kadencji  poprzedniej.

 

                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz podziękował za bardzo pozytywną ocenę jego pracy, za rok ubiegły. Owocem ubiegłorocznej pracy jest pismo, które informuje, że wniosek na budowę boisk sportowych w Radulach, pozytywnie zweryfikowany, lecz nie dofinansowany, będzie mógł być zrealizowany w roku 2007 Jest to jedenasty wniosek z poprzedniej kadencji z dofinansowaniem unijnym. Następnie, odczytał treść w/w pisma. Poinformował, że w roku ubiegłym bardzo intensywnie pracował nad sporządzeniem dokumentacji przebudowy drogi wojewódzkiej na odcinku od granicy miasta do mostu, jak również od granicy miasta do Jeżewa Starego. W roku obecnym nie odpuszcza tego tematu także. Razem z Radnym Radosławem Kopczewskim złożyli wizytę Dyrektorowi Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich Panu Andrzejowi Wolfartowi, który obiecał, że będzie podejmował starania w kierunku zrealizowania w/w inwestycji.  Po spotkaniu z Dyrektorem wystosował pismo do Marszałka Województwa Podlaskiego i złożył wizytę w tej sprawie. Po niej otrzymał wyjaśnienie, że mimo 3-krotnych prób uruchomienia procedury przetargowej na opracowanie dokumentacji projektowych na przebudowę drogi wojewódzkiej Nr 671 w mieście Tykocin i na odcinku Tykocin – Jeżewo Stare nie udało się rozstrzygnąć postępowania. W najbliższym czasie planowane jest utworzenie w Podlaskim Zarządzie Dróg Wojewódzkich biura projektowego, w ramach działalności, którego wnioskowane opracowania zrealizowane zostaną w pierwszej kolejności (pismo stanowi załącznik do oryginału protokołu). Poinformował, że w/w odpowiedź została przesłana przez Marszałka Województwa pełniącego funkcję Organów Samorządu Województwa. Po wyborach do Sejmiku Województwa Podlaskiego dalej z Radnym Radosławem Kopczewskim będą starać się o zrealizowanie powyższej inwestycji i ma nadzieję, że uda się to w obecnej kadencji. Poinformował, że jest po rozmowach ze Stowarzyszeniem, które organizuje Podlaską Biesiadę Miodową i które zamierza w/w imprezę przenieść do Tykocina. Liczy, że opinia Rady Miejskiej, sołtysów i mieszkańców jest w tej sprawie przychylna. Osobiście opiniuje Podlaską Biesiadę Miodową pozytywnie. Będzie to wielka promocja dla Tykocina i wielki sukces.

 

                Radna Hanna Gładysz zapytała, czy Stowarzyszenie organizujące Podlaską Biesiadę Miodową jest zdecydowane o przeniesieniu.

 

                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz oznajmił, że umowy jeszcze nie podpisał, ale informuje już radnych i liczy na poparcie.

 

                 Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski oznajmił, że przysłuchując się rozmowie prowadzonej przez przedstawicieli Stowarzyszenia z pracownikiem Panią Barbarą Zachowicz usłyszał słowa zachwytu dotyczące Placu Czarnieckiego, który stwarza znakomite warunki do organizacji tego typu imprez.

 

 Do punktu 5 p.pkt. b porządku obrad

 

                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr VII/42/07 w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok. Następnie zwrócił się z prośbą do Skarbnika Gminy Pani Doroty Sadowskiej z prośbą o omówienie projektu w/w uchwały.

 

                Skarbnik Gminy Pani Dorota Sadowska omówiła radnym zmiany w budżecie na 2007 rok.

 

                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz poinformował, że zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Oświaty, samorząd Gminy ma zapewnić nauczycielom 5% podwyżkę wynagrodzeń, co przekłada się na kwotę około 150 000 zł. Poinformował, że na ten cel zostanie przeznaczona nadwyżka budżetowa w wysokości 170 000 zł, która pozostała po rozliczeniu 2006 r.  Dzięki gospodarności, wypracowana nadwyżka pozwala zrealizować najbardziej pilne i nieprzewidywalne wydatki w roku bieżącym. Uważa, że pozytywna ocena wyrażona wcześniej przez radnych ma merytoryczne podstawy.

 

Radni nie wnieśli uwag i pytań do w/w projektu uchwały.

 

                 W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr VII/42/07 głosowało 13 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Uchwała została podjęta większością głosów.

 

 

 

Uchwała Nr VII/42/07

w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok 

stanowi załącznik do oryginału protokołu.

 

 

Do punktu 5 p.pkt. c porządku obrad

 

Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr VII/43/07 w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne nabycie do zasobu gminnego ½ udziału we współwłasności w nieruchomości położonej w obrębie ewidencyjnym Tykocin.

 

Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz wytłumaczył, że przedmiotem uchwały jest nabycie  ½ udziału we współwłasności w działce, która położona jest w obrębie żwirowni za tzw. wiatrakami w Tykocinie. Współwłaściciel nie czerpie żadnych pożytków z w/w nieruchomości i dla uporządkowania własności warto ją nabyć do zasobu gminy.

 

Radny Witold Rudawski zapytał jaki będzie koszt nabycia omawianej nieruchomości?

 

Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że przyjmując cenę 12 000 zł/ha, wartość ½ nieruchomości z 0,47 ha wyniesie ok. 2800 zł. Przewiduje, że koszty razem z notariuszem wyniosą około 3500 zł. Dodał, że nabycia w/w nieruchomości nie można rozpatrywać w kategoriach przyszłościowych, ale w kategoriach uporządkowania spraw zaległych. Spraw,  które powinny zostać załatwione w momencie nabycia prawa do współwłasności w działce.

 

 

                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr VII/43/07 głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

 

Uchwała Nr VII/43/07

w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne nabycie do zasobu gminnego ½ udziału we współwłasności w nieruchomości położonej w obrębie ewidencyjnym Tykocin

 

stanowi załącznik do oryginału protokołu.

  

Do punktu 5 p.pkt. d porządku obrad

 

                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr VII/44/07  zmieniający Uchwałę Nr VI/36/07 Rady Miejskiej w Tykocinie z dnia 15 marca 2007 r. w sprawie  zatwierdzenia taryfy na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków. Poinformował, że w podjętej na ostatniej sesji uchwale w sprawie  zatwierdzenia taryfy na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków był zapis, że „Uchwała wchodzi w życie w ciągu 14 dni od dnia ogłoszenia  w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego”. Zmiana polega na wprowadzeniu zapisu  „Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia”.

 

Radni nie wnieśli uwag i pytań do w/w projektu uchwały.

 

                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr VII/43/07 głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

 

 

Uchwała Nr VII/43/07

zmieniająca Uchwałę Nr VI/36/07 Rady Miejskiej w Tykocinie z dnia 15 marca 2007 r. w sprawie  zatwierdzenia taryfy na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków 

stanowi załącznik do oryginału protokołu.

 

Do punktu 5 p.pkt. e porządku obrad

                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr VII/44/07 w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2007. Następnie,  zwrócił się z prośbą do Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego Pani Barbary Perkowskiej o omówienie projektu w/w uchwały.

 

                Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego Pani Barbara Perkowska omówiła radnym Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2007.

 

Radni nie wnieśli uwag i pytań do w/w projektu uchwały.

 

                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr VII/44/07 głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

  

Uchwała Nr VII/44/07

w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2007

 

stanowi załącznik do oryginału protokołu.

  

Do punktu 6 porządku obrad

 

                Radni nie wnieśli interpelacji.

  

Do punktu 7 porządku obrad

 

                Przewodniczący obrad odczytał radnym interpelację zgłoszoną przez Radną Franciszkę Kruszewską na VI sesji rady Miejskiej w Tykocinie w dniu 15 marca 2007 roku oraz na powyższe odpowiedź Burmistrza. Interpelacja Radnej Franciszki Kruszewskiej i odpowiedź Burmistrza stanowią załącznik do oryginału protokołu.

 

 

                Radna Franciszka Kruszewska podziękowała za odpowiedź i poruszyła kwestię braku parkingów w Tykocinie. Oznajmiła, że brak parkingów szczególnie dokucza w niedzielę, święta i podczas masowych imprez. Parkowanie przy kościele jest niebezpieczne, bo stanowi skrzyżowanie 6 dróg, a ponadto zgodnie z informacją Burmistrza jest to teren drogi wojewódzkiej, na której nie można parkować. Zapytała, czy Rada Miejska zamierza ten problem rozwiązać.

 

                Radna Hanna Gładysz zapytała Radną Franciszkę Kruszewską o propozycje rozwiązania problemu braku parkingów?

 

                Radna Franciszka Kruszewska odpowiedziała, że można powiększyć parking przy Alumnacie i po drugiej stronie Alumnatu. Można również zwrócić się do Księdza proboszcza i poprosić o zagospodarowanie pod parking działki parafialnej przy ul. Jordyka, wykorzystując aspekt, że kiedyś ta działka miała takie przeznaczenie. Więcej propozycji nie ma. Dodała, że  przy Kościołach w Krośnie i Krypnie są miejsca parkingowe.

 

                Radny Robert Cimoch oznajmił, że w Krośnie osoba prywatna scedowała plac pod parking na parafię. W Tykocinie nie widzi wolnych działek w centrum pod parkingi, jedynym wolnym miejscem jest plac przy oczyszczalni ścieków.

 

                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski oznajmił, że jest wolny plac za murem parafialnym, który mógłby służyć za parking.

 

                Radna Franciszka Kruszewska potwierdziła, że można w/w plac wykorzystać.  Zwróciła się z prośbą, aby przy budowaniu chodników, zwrócić uwagę na przystosowanie wjazdów dla matek z wózkami i osób niepełnosprawnych.  Położony na ul. 11-go Listopada chodnik, nie spełnia tych wymogów. Jej niepełnosprawny sąsiad porusza się po ulicy, po której kierowcy poruszają się z dużą prędkością, często nie przestrzegając przepisów.

               

                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że każdy wjazd jest obniżony tak, aby  można  było z jezdni wjechać na posesję. Następnie poinformował, że budowanie parkingów jest ograniczone prawem. Wskazane przez Radną Franciszkę Kruszewską działki pod parkingi stanowią własność Parafii i Rada Miejska, nie może nimi zarządzać. Podobnie jest z działką Wojewódzkiego Zarządu Dróg. Planowanie i wydawanie pieniędzy na teren nie stanowiący własności Gminy jest nie zgodne z prawem. Możliwości gminne w sprawie budowy parkingów zostały zrealizowane. Zostały zbudowane parkingi wzdłuż ulicy Bernardyńskiej, przy Placu Czarnieckiego oraz przy placu strażackim. Zgadza się, że istnieją potrzeby parkingowe parafian. Zapytał, czy najpilniejszymi potrzebami  gminnymi jest budowa parkingów. Uważa, że każda instytucja powinna w pierwszej kolejności zainteresować się ich stworzeniem. Jako parafianin jest za powstaniem parkingu przed kościołem i taką decyzję władz kościoła będzie wspierał, deklaruje własną pomoc, ale to nie jest zadanie własne gminy. Jego zdaniem Radna Franciszka Kruszewska powinna swoją interpelację złożyć do Rady Parafialnej, a jak jej nie ma, to do Księdza proboszcza, albo Księdza biskupa. Jest to temat trudny, ale władze kościelne powinny stworzyć warunki do uczestniczenia we Mszach Świętych. Jako Burmistrz, przy wsparciu Rady Miejskiej będzie pomagać, ale odpowiedzialności budowy parkingu, nie podejmie się. Większą działką w posiadaniu Parafii jest działka przy ul. Klasztornej i ul. Jordyka. Ma powierzchnię około 1,5 ha, położona jest blisko Kościoła i Domu Pomocy Społecznej. Stanowi dobre miejsce pod parkingi i można podjąć rozmowy i działania w celu jej zagospodarowania. Po słusznej interwencji Radnej Franciszki Kruszewskiej, Księdza proboszcza czeka ambitne zadanie przy współpracy i pomocy Burmistrza, Rady Miejskiej i sołtysów.

  

Do punktu 8 porządku obrad

 

                Z-ca Przewodniczącego Rady Miejskiej Pan Jerzy Augustynowicz zapytał jakie działania zostały podjęte w sprawie zakupu działki pod kąpielisko i anteny przesyłającej internet  po spotkaniu radnych i sołtysów z Księdzem proboszczem.

 

                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że w sprawie internetu przekazał Księdzu proboszczowi projekt umowy do ewentualnego dopracowania lub zaakceptowania. Został on dostarczony miesiąc temu, przez pracownika Urzędu Miejskiego Panią Magdalenę Jankowską. Odpowiedzi jeszcze nie otrzymał. Był to okres świąteczny, Ksiądz proboszcz miał dużo pracy związanej ze świętami i organizacją rekolekcji. Być może nie miał czasu ustosunkować się prawnie do umowy. Ma nadzieję, że zrobi to w najbliższym czasie, bo inaczej nie mogą być realizowane warunki finansowe. W sprawie nabycia do zasobu gminy działki parafialnej pod kąpielisko, zostało wystosowane do Księdza biskupa pismo z prośbą o wyznaczenie terminu wizyty. Treść pisma była odczytywana na posiedzeniach komisji. Teraz czeka na odpowiedź.

 

                Sołtys wsi Łaziuki Pan Janusz Cimoch poruszył sprawę opłat za wywóz nieczystości stałych. W chwili obecnej posiada 2 pojemniki na śmieci. Miał uzgodnienie, że będzie płacił od zapełnionego pojemnika, a na fakturze do opłaty zostały naliczone 2 pojemniki, jeden pełny i jeden pusty. Zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie tej sprawy.

 

                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że nie ma możliwości, nie opłacenia opłaty stałej. Raz w miesiącu jest zapewniany wywóz nieczystości i nie jest ważne, czy pojemnik jest pełny, czy pusty. Opłata jest naliczana, bo jedzie samochód i została wykonana praca przez kierowcę. Wysokość opłaty zależy od ilości koszy, a ją należy regulować osobiście.

 

                Sołtys wsi Radule Pan Mirosław Zalewski poinformował, że przy cmentarzu w Radulach stoją 2 zapełnione pojemniki na śmieci.

 

                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że zgłoszony przez sołtysa problem powinien być rozwiązany między Księdzem proboszczem Parafii Radule, a Kierownikiem GZGKiM.  Zgłoszony problem można rozwiązać poprzez częstsze wywożenie śmieci, albo dostawienie dodatkowego pojemnika. Każdy zarządca odpowiada za stan porządku na swojej posesji. Sołtysi, radni, czy Burmistrz nie są w tych sprawach stroną.

 

                Radna Franciszka Kruszewska poruszyła sprawę czystości wody, którą mieszkańcy pobierają z hydrantów. Woda ta zawiera dużo kamienia. Lekarze potwierdzają, że na terenie gminy Tykocin jest dużo zachorowań na kamienicę nerkową. Zapytała, kiedy ostatni raz woda była badana i jaki jest jej stan.

 

                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz oznajmił, że nie wie, kiedy była ostatni raz badana woda. Wie natomiast, że jest badana  raz na kwartał. Wszystkie przeprowadzane kontrole świadczą, że jakość wody spełnia 10-krotnie zaostrzone normy unijne. Gdyby nie zostały one spełnione, decyzją Sanepidu należałoby zamknąć ujęcie.

 

                Radny Witold Rudawski przekazał prośbę mieszkańców utrzymujących czystość przed posesjami  o rozwieszenie ogłoszeń z prośbą o podobne utrzymanie czystości przez innych.

                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski oznajmił, że osoby dbające o porządek przed domem są przykładem dla pozostałych.

 

                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że utrzymanie porządku w historycznym Tykocinie i całej gminie jest sprawą bardzo ważną  . Jego zdaniem, poruszony temat, jest do rozstrzygnięcia, nie koniecznie przez Radę Miejską w Tykocinie. Zaangażowanie Radnego i rozmowy z sąsiadami i wyborcami przyniosłyby o wiele bardziej wymierny skutek, niż zgłaszanie problemu na forum Rady. Jeżeli jest problem z utrzymaniem porządku na działkach stanowiących własność gminy, można go zgłosić do GZGKiM, który odpowiada za czystość w obrębach dróg gminnych. To będzie sygnał do poprawienia estetyki Tykocina. Jeżeli powyższe działania radnego, nie przyniosą efektu, to Burmistrz i Rada postara się zareagować na zgłoszony problem. Następnie zapytał, czy Radny Rudawski podejmował oddolne  działania w kierunku rozwiązania zgłoszonego problemu?

 

                Radny Witold Rudawski odpowiedział, że takich działań nie podejmował. Uważa, że w punkcie wolne wnioski i informacje można zgłaszać różne problemy, dlatego prosi o wywieszenie ogłoszeń.

 

                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski zwrócił się z prośbą do Dyrektora Centrum Kultury, Sportu i Turystyki Ziemi Tykocińskiej Pana Tadeusza Wądołowskiego o omówienie imprez, które będą miały miejsce w Tykocinie podczas długiego weekendu.

 

                Dyrektor Centrum Kultury, Sportu i Turystyki Ziemi Tykocińskiej Pan Tadeusz Wądołowski zaprosił do uczestniczenia 3 Maja w Święcie Niepodległości i przedstawił program uroczystości. Następnie, głos przekazał pracownikowi Centrum Kultury Panu Januszowi Kozłowskiemu.

 

                Pracownik Centrum Kultury, Sportu i Turystyki Ziemi Tykocińskiej Pan Janusz Kozłowski omówił program imprezy przygotowanej na cześć Pani Ewy Wroczyńskiej, Kierownika Muzeum w Tykocinie, która w maju odchodzi na emeryturę. Będzie to zbiorowa niespodzianka podczas której będą spotkania z młodzieżą, z ludźmi, ze strażakami i orkiestrą. Specjalnie dla Pani Ewy będą wygłaszane wiersze i śpiewane piosenki. Będzie otrzymywała różne niespodzianki, przedmioty i teksty. Następnie, przekazał plakaty celem zapoznania z nimi mieszkańców.

 

                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz poprosił o wzięcie udziału w uroczystości 1-majowej, aby podziękować Pani Ewie Wroczyńskiej za współpracę w organizowaniu uroczystości kościelnych i państwowych. Dodał, że Pani Ewa Wroczyńska jest osobą, która całym sercem zaangażowała się w pracę na rzecz Tykocina. Jest to Honorowy Obywatel Miasta Tykocina i zasługuje na szczególne podziękowanie za swój wkład pracy.

 

                Sołtys Kolonii Tykocin Pan Jerzy Kapica, zapytał dlaczego uroczystość poświęcona Pani Ewie Wroczyńskiej zostanie zorganizowania 1 maja, a nie w niedzielę. 1 maja przez rolników jest uważany za dzień roboczy.

 

                Pracownik Centrum Kultury, Sportu i Turystyki Ziemi Tykocińskiej Pan Janusz Kozłowski odpowiedział, że podstawą wyznaczenia daty uroczystości, była chęć stworzenia możliwości do uczestniczenia w imprezie gościom zaproszonym i  turystom.

 

                Radna Franciszka Kruszewska oznajmiła, że znając Panią Ewę Wroczyńską uważa, że Zielone Światki byłyby lepszym terminem.

 

                Pracownik Centrum Kultury, Sportu i Turystyki Ziemi Tykocińskiej Pan Janusz Kozłowski oznajmił, że chciałby, aby 1 maja w Tykocinie był kojarzony z rocznicą odejścia Pani Ewy Wroczyńskiej.

 

                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz poprawił, że jest to rocznica podziękowania Pani Ewie Wroczyńskiej. Nie zgadza się ze słowem „odejście”, ponieważ Pani Ewa Wroczyńska jest Honorowym Obywatelem Miasta Tykocina i ma nadzieję, że jeszcze będzie mógł liczyć na jej doświadczenie.

 

                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski również zaprosił wszystkich do uczestniczenia w imprezie przygotowanej dla Pani Ewy Wroczyńskiej.

 

                Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski oznajmił, że z powodu nieczytelnego charakteru pisma Pana Franciszka Backiela, ma trudności z odczytaniem, złożonej przez niego skargi na Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tykocinie.  Zwrócił się z prośbą do Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Pani Cecylii Zalewskiej o odczytanie w/w skargi.

 

                Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Pani Cecylia Zalewska odczytała przesłaną przez Podlaski Urząd Wojewódzki Wydział Nadzoru i Kontroli kserokopię skargi Pana Franciszka Backiela. Poinformowała, że skarga o takiej samej treści, wpłynęła również do Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej i dotyczyła pracowników Ośrodka.

               Następnie, został odczytany projekt odpowiedzi na skargę przygotowany do Wydziału Nadzoru i Kontroli Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego i Pana Franciszka Backiela.

 

                Radni nie wnieśli pytań i uwag do przedstawionego projektu odpowiedzi na skargę.

 

 Do punktu 9 porządku obrad

 

                        W związku z wyczerpaniem porządku dziennego obrad, Przewodniczący zamknął obrady o godz. 1208, dziękując wszystkim za przybycie.

 

                        Na tym protokół zakończono.

 

                                                                                               Przewodniczący Rady Miejskiej w Tykocinie

                                                                                               Bogusław Kwiatkowski

Protokołowała:

 

Barbara Zachowicz

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Miasta i Gminy Tykocin

Wytwarzający/odpowiadający: Barbara Zachowicz

Wprowadzający: Barbara Zachowicz

Data wprowadzenia: 2007-07-04

Data modyfikacji: 2007-07-04

Opublikował: Barbara Zachowicz

Data publikacji: 2007-07-04