protokol 9
PROTOKÓŁ 9/2012
Komisji Infrastruktury i Finansów
Rady Miejskiej w Tykocinie
z dnia 20 kwietnia 2012 r.
Posiedzenie Komisji Infrastruktury i Finansów Rady Miejskiej w Tykocinie odbyło się pod przewodnictwem Przewodniczącego Mieczysława Pańkowskiego.
W posiedzeniu udział wzięli członkowie komisji, pracownicy urzędu oraz zaproszeni goście według list załączonych do protokołu.
Do punktu 1.
Przewodniczący Mieczysław Pańkowski przywitał wszystkich zgromadzonych. Stwierdził obecność 4 radnych, czyli wymagane quorum i rozpoczął posiedzenie o godzinie 10.30.
Do punktu 2.
Przewodniczący Mieczysław Pańkowski odczytał członkom komisji przewidywany porządek obrad.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za proponowanym porządkiem obrad głosowało 4 członków komisji. Porządek został przyjęty jednogłośnie i przedstawiał się następująco:
Porządek obrad:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Rozpatrzenie Zarządzenia Nr 18/2012 Burmistrza Tykocina z dnia 29 marca 2012 r. w sprawie sprawozdania rocznego z wykonania budżetu gminy Tykocin za 2011 rok.
a) zaopiniowanie wykonania budżetu gminy Tykocin za 2011 rok.
4. Rozpatrzenie Zarządzenia Nr 19/2012 Burmistrza Tykocina z dnia 29 marca 2012 r. w sprawie sprawozdania rocznego z wykonania planów finansowych instytucji kultury za 2011 rok.
5. Rozpatrzenie Zarządzenia Nr 20/2012 Burmistrza Tykocina z dnia 29 marca 2012 r. w sprawie informacji o stanie mienia gminy Tykocin na dzień 31 grudnia 2011 roku.
6. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny sprzedaży nieruchomości (działki o nr ewid. geod. 1830/5 i 1830/6 położone w Tykocinie przy ulicy Stary Rynek 2).
7. Wolne wnioski i informacje.
8. Zamknięcie posiedzenia.
Do punktu 3.
Skarbnik Pani Dorota Sadowska powiedziała, że zgodnie z ustawą o finansach publicznych Burmistrz przedstawia Radzie Miejskiej oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej sprawozdanie roczne z wykonania budżetu Gminy do 31 marca b. r. Dodała, że Regionalna Izba Obrachunkowa po przeprowadzonej analizie pozytywnie zaopiniowała przedłożone przez Burmistrza sprawozdanie. Poinformowała, że planowane dochody 17.783.745 zł wykonano w wysokości 17.740.449,72 zł, tj. 99,76% planu. Plan dochodów majątkowych wynosi 966.387 zł i został zrealizowany w wysokości 731.878,22 zł (96,15 %).
Struktura wykonanych dochodów gminy przedstawia się następująco:
- subwencje ogólne – 8.472.430 zł, co stanowi 47,76 % wykonanych dochodów gminy,
- dotacje z budżetu państwa na zadania zlecone – 2.589.575,34 zł (14,60 % kwoty dochodów),
- pozostałe dotacje z budżetu państwa – 736.190,96 zł (4,12 %),
- dotacje otrzymane w ramach porozumienia ze Starostwem Powiatowym – 96.595 zł,
- dotacje celowe w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich – 468.040,13 zł stanowiące refundację wydatków poniesionych w 2010 roku oraz zaliczkę na wydatki, które zostały poniesione w 2011 roku,
- dotacja z Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej oraz z WFOŚiGW w Białymstoku z przeznaczeniem na zakup samochodu bojowego do OSP w Tykocinie i wyposażenia jednostek OSP – 258.863 zł,
- udziały w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa – 957.065,85 zł (5,40 %),
- dochody własne gminy – 4.161.689,44 zł (23,46 % wykonanych dochodów), z tytułu podatków i opłat lokalnych, ze sprzedaży i wynajmu składników majątku gminy oraz kary za nieterminowe zakończenie robót budowlanych.
Na koniec roku należności budżetowe (zaległości) ogółem wynosiły 480.441,45 zł, nadpłaty należności budżetowych wynosiły 7.978,99 zł. Największa część zaległości dotyczy podatków i opłat lokalnych – 349.100,55 zł. Pracownicy urzędu na bieżąco podejmują działania w celu wyegzekwowania zaległości – wysyłają upomnienia i tytuły egzekucyjne.
Plan wydatków – 19.713.609 zł wykonano w wysokości 19.037.473,76 zł, co stanowi 96,57 %.
Na wydatki ogółem składają się wydatki majątkowe: plan – 4.743.653 zł, wykonane w wysokości 4.474.825,58 zł (94,33 %) i wydatki bieżące: plan – 14.969.956 zł, wykonane w wysokości 14.562.648,18 zł (97,28 % planu). Wykonane wydatki majątkowe stanowią 23,51 % wykonanych wydatków ogółem.
Na koniec roku zobowiązania z tytułu wydatków budżetowych stanowią kwotę 777.446 zł Na tę kwotę składa się dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2011 rok pracowników urzędu i podległych jednostek, dodatek wyrównawczy nauczycielom oraz faktury za zakup materiałów i energii.
W 2011 roku spłacano raty kredytów i pożyczek, w wysokości 1.121.216 zł zgodnie z zawartymi umowami. Kwotę 19.666 zł wydano na spłaty rat pożyczek zaciągniętych w WFOŚiGW na inwestycje ekologiczne. Kwotę 121.550 zł przeznaczono na spłaty rat kredytów zaciągniętych w Banku Gospodarki Żywnościowej na inwestycje – „Przebudowa dróg gminnych położonych w Jeżewie Starym” i „Przebudowa dróg gminnych położonych w Pajewie”, kwotę 680.000 zł na spłatę rat kredytu zaciągniętego w Banku Ochrony Środowiska na realizację inwestycji pn. Rozwój infrastruktury edukacyjnej w Gminie Tykocin oraz kwotę 300.000 zł na spłatę raty kredytu zaciągniętego w 2010 roku na pokrycie deficytu budżetu.
W 2011 roku został zaciągnięty kredyt w wysokości 2.450.000 zł z przeznaczeniem na pokrycie deficytu budżetu oraz spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań. Również w 2011 roku została zaciągnięta pożyczka w WFOŚiGW w Białymstoku z przeznaczeniem na zakup samochodu bojowego na potrzeby OSP w Tykocinie.
Na koniec roku zadłużenie Gminy z tytułu kredytów i pożyczek wynosiło 3.625.000 zł, co stanowi 20,43 % zrealizowanych dochodów.
Omówiła poszczególne działy wykonania budżetu za 2011 rok:
Rolnictwo i łowiectwo
Plan dochodów 367.091 zł wykonano w kwocie 367.090,76 zł (100,00 %). Dochody te uzyskano z tytułu dotacji celowej na zadania zlecone, dotacja wpłynęła w kwocie wynikającej z zapotrzebowania na zwrot podatku akcyzowego rolnikom zawartego w cenie paliwa za 2011 rok.
Plan wydatków w wysokości 426.091 zł został wykonany w kwocie 389.164,90 zł (91,33 %).
Nie zostały zrealizowane wydatki z tytułu dotacji dla Spółki Wodnej, gdyż spółka nie złożyła wniosku na dofinansowanie.
Z planowanej kwoty na wykonanie dokumentacji projektowej – 24.000 zł wydano 12.500 zł na wykonanie dokumentacji wodociągu wiejskiego w Leśnikach.
Wpłaty na Izby rolnicze zostały przekazane w kwocie 9.574,14 zł (95,74 % planu).
Wydatki z tytułu zwrotu akcyzy rolnikom wyniosły 367.090,76 zł. Kwotę 359.892,90 zł wypłacono rolnikom jako zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego za 2011 rok. Koszty obsługi wypłat (2 %) wyniosły 7.197,86 zł, wykorzystano tę kwotę na wynagrodzenie pracownikom obsługującym wypłatę, na pokrycie kosztów wysłania decyzji, koszty bankowe i zakup materiałów biurowych.
Górnictwo i kopalnictwo
Z tytułu opłaty eksploatacyjnej za wydobywanie żwiru z terenu gminy Tykocin uzyskano dochody w wysokości 5.698,00 zł (99,96 % planu).
Wydatki związane ze żwirownią w Tykocinie wyniosły 13.699,77 zł (58,49 %). Poniesiono je na wykonanie ogrodzenia żwirowni, pomiary wyrobiska górniczego oraz opłaty eksploatacyjne. Niskie wykonanie wynika z faktu, że nie poniesiono wydatków na wynagrodzenie kierownika zakładu odkrywkowego.
Transport i łączność
Plan dochodów 147.500 zł został wykonany w kwocie 99.551,31 zł (67,49 % planu). Na wykonane dochody składa się dotacja z Powiatu Białostockiego z przeznaczeniem na zimowe utrzymanie dróg powiatowych – 13.120,08 zł (52,48 %). Niskie wykonanie wynika z rozliczenia dotacji, w drugim półroczu nie było wykonywane odśnieżanie i została zwrócona niewykorzystana część dotacji. W II półroczu wpłynęła dotacja w wysokości 83.474,92 zł z Powiatu Białostockiego z przeznaczeniem na opłacenie kosztów inwestycji pn. Wzmocnienie nawierzchni drogi powiatowej Nr 1374 B na odcinku Słomianka – Zajki i Nr 1375 B na odcinku Żuki - granica powiatu białostockiego poprzez zwiększenie grubości jezdni oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu przy pomocy wyrównania poboczy. Plan dotacji wynosił 120.000 zł, kwota ta stanowiła 50 % kosztów zadania. Na zadanie wydano mniejszą kwotę i odpowiednio dotacja została zmniejszona.
Kwotę 2.956,31 zł uzyskano z tytułu opłat za zajęcie pasa drogowego i umieszczenie urządzeń w pasie dróg gminnych.
Planowane wydatki w kwocie 1.017.820 zł wykonano w wysokości 893.067,49 zł, tj.82,83 %.
W zakresie wydatków na drogi powiatowe z planowanej kwoty 317.000 zł zostało wydane 199.457,04 zł (82,83 % planu). Kwotę 32.507,20 zł wydano na zimowe utrzymanie dróg w okresie styczeń – marzec 2011 r. oraz na opłacenie faktury za odśnieżanie dróg w grudniu 2010 roku. Wydatki inwestycyjne w wysokości 166.949,84 zł (69,56 % planu) poniesiono na zadanie pn. Wzmocnienie nawierzchni drogi powiatowej Nr 1374 B na odcinku Słomianka – Zajki i Nr 1375 B na odcinku Żuki - granica powiatu białostockiego poprzez zwiększenie grubości jezdni oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu przy pomocy wyrównania poboczy kruszywem. W ramach realizowanej inwestycji wykonano:
- uzupełniono i wyrównano pobocza (obustronne) kruszywem tj. pospółką piaskowo – żwirową na drodze powiatowej o numerze ewidenc. 1374B na odcinku Tatary – Słomianka na łącznej długości ok. 1.000 metrów,
- wzmocniono nawierzchnię drogi nr 1374B na odcinku Słomianka – Zajki poprzez zwiększenie grubości nawierzchni jezdnej kruszywem na długości ok. 2.000 metrów,
- wzmocniono nawierzchnię drogi nr 1375B na odcinku Żuki – granica powiatu poprzez zwiększenie grubości nawierzchni jezdnej kruszywem na długości ok. 2.000 metrów.
W 2011 roku zostały zaplanowane wydatki na wykonanie dokumentacji do inwestycji Przebudowa drogi powiatowej i odcinków dróg gminnych we wsi Radule – 29.000 zł, w maju została podpisana umowa na wykonanie dokumentacji, jednak w związku z trudnościami z uzgodnieniem projektu, termin wykonania przesunięto na 2012 rok.
Wydatki na drogi gminne zrealizowano w kwocie 631.628,78 zł (92,30 % planu), z tego wydatki inwestycyjne wyniosły 192.978,90 zł (86,80 % planu), a wydatki bieżące 438.649,88 zł (94,95 % planu).
Wydatki inwestycyjne przeznaczono na:
- Przebudowa dróg gminnych - utwardzenie kruszywem naturalnym – 192.978,84 zł, w ramach inwestycji przebudowano 8 odcinków dróg żwirowych w obrębie wsi Siekierki, kol. Siekierki, Sawino i kol. Sawino o łącznej długości 11.990 metrów,
- do końca roku nie poniesiono wydatków na inwestycję pn. Przebudowa drogi gminnej - ulica Browarna w Tykocinie – plan 20.740 zł, zlecono wykonanie projektu drogi, wydatek zostanie poniesiony w 2013 roku,
- do końca roku nie poniesiono też wydatków na wykonanie dokumentacji do inwestycji pn. Przebudowa drogi powiatowej i odcinków dróg gminnych we wsi Radule – plan 8.600 zł, zostało zlecone wykonanie dokumentacji, wydatki zostaną poniesione w 2013 roku.
Na zimowe utrzymanie dróg gminnych wydano 46.210,73 zł.
Na remonty nawierzchni dróg gminnych o nawierzchniach żwirowych wydano 288.716,70 zł, w tym na transport pospółki, załadunek oraz plantowanie pospółki. Łącznie wyremontowano 21 km dróg gminnych w następujących miejscowościach: Lipniki, Dobki, Hermany, Nieciece, Piaski, Siekierki, Łopuchowo, Stelmachowo, Leśniki, Radule, Jeżewo Nowe, Saniki, Broniszewo, Sierki, Krosno Żuki i Słomianka.
Za kwotę 82.205,04 zł ułożono lub odremontowano 43 sztuki przepustów drogowych w obrębie miejscowości: Siekierki, kol. Sierki, Kol. Rzędziany, Leśniki i kol. Sawino, wykopano rowy odwadniające i oczyszczono istniejące rowy w pasach dróg gminnych na łącznej długości 830 metrów. Na oznakowanie dróg gminnych wydano 5.112,52 zł, na zakup znaków, montaż oraz ich ustawienie. Wykonano oznakowanie pionowe w Tykocinie i Sierkach oraz oznakowano przejścia dla pieszych w Tykocinie.
Kwotę 5.868,91 zł wydatkowano na zakup materiałów do utrzymania dróg, w tym: masa na zimno, znaki drogowe. Kwotę 2.029,50 zł wydano na wynajm podnośnika do ścinki drzew rosnących w pasach drogowych w miejscowościach Tykocin i Stelmachowo.
Kwotę 1.222 zł wydano na opłacenie ubezpieczenia samochodu pracującego przy remontach dróg (Star).
W 2011 roku poniesiono wydatki w wysokości 11.981,67 zł (72,62 % planu) na ustawienie przystanków autobusowych. Wykonano i ustawiono 5 przystanków w miejscowościach Hermany, Lipniki, Dobki, Bagienki i kol. Stelmachowo.
Gospodarka mieszkaniowa
Plan dochodów w kwocie 320.400 zł wykonano w wysokości 321.078,07 zł, tj. 100,21 %. Wpływy z tytułu wpłat za użytkowanie wieczyste wyniosły 28.748,72 zł (95,83 % planu), z tytułu najmu i dzierżawy składników majątkowych zostały uzyskane dochody w wysokości 100.842,43 zł (103,96 %). Kwotę 15.917,85 zł uzyskano z tytułu ogrzewania budynków ośrodków zdrowia w Tykocinie i Jeżewie Starym (93,63 % planu). Z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności nieruchomości uzyskano dochody w kwocie 174.242,05 zł (99,57 % planu). Dochody te uzyskano ze sprzedaży nieruchomości zabudowanej zlikwidowaną szkołą w Siekierkach – 126.867 zł, sprzedaży dwóch lokali mieszkalnych w Tykocinie – 26.372 zł, wykupu prawa wieczystego użytkowania nieruchomości w Tykocinie – 9.047 zł, odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość pod drogę wojewódzką – 6.850 zł, sprzedaży działki w Łopuchowie – 5.106,05 zł.
Dochody w wysokości 1.118,70 zł to wpłata kupujących za sporządzenie wyceny lokali i nieruchomości gruntowych. Uzyskano też dochody z tytułu odsetek od płatności rozłożonej na raty oraz od nieterminowo opłacanych należności – 208,32 zł.
Plan wydatków w kwocie 287.087 zł wykonano w wysokości 266.113,10 zł, tj. 92,69 %.
Wydatki inwestycyjne zaplanowano w wysokości 167.024,66 zł i przeznaczono na:
- montaż windy dla osób niepełnosprawnych przy budynku Ośrodka Zdrowia w Tykocinie – 32.435,85 zł,
- budowa wiaty na składowanie drewna – plan – 65.190 zł,
- ogrodzenie działki, na której ustawiono wiatę na składowanie drewna – 5.837,01 zł (48,64 % planu), ogrodzenie zostanie zakończone w 2013 roku,
- przebudowa budynku Ośrodka Zdrowia w Jeżewie Starym – 63.561,80 zł, za planowaną kwotę wymieniono pokrycie dachowe i okna w budynku, ocieplono strych i naprawiono kominy, zakończenie inwestycji planowane jest na 2012 rok – zostanie wykonane ocieplenie budynku.
Kwota 15.970,91 zł to wydatki związane zatrudnieniem palacza oraz konserwatora w budynkach ośrodków zdrowia w Tykocinie i Jeżewie Starym. Na zakup węgla do budynku w Tykocinie wydano 16.274,38 zł, na zakup oleju do ogrzania ośrodka zdrowia w Jeżewie Starym wydano 21.721,37 zł, na zakup materiałów do remontu lokali komunalnych – 2.604,74 zł.
Na energię elektryczną i wodę w budynkach komunalnych wydano 10.694,45 zł (95,49 % planu). Na zakup usług remontowych w budynkach komunalnych wydano 11.359,34 zł (75,78 % planu), z przeznaczeniem na wpłaty na fundusz remontowy w budynkach komunalnych oraz na remont instalacji elektrycznej w budynku komunalnym. Przygotowanie dokumentacji dotyczących nieruchomości gminnych tj. szacunki, mapki, wyrysy i ogłoszenia w prasie kosztowały 4.756,88 zł. Kwotę 1.080 zł wydano za wynajem mieszkania komunalnego. Za kwotę 2.192,26 zł wykonano odwodnienie działki gminnej, natomiast kwotę 7.602,90 zł wydano na porządkowanie nieruchomości gminnych. Kwota 1.038 zł to podatek leśny od nieruchomości gminnych przeksięgowany na dochody gminy.
Działalność usługowa
Kwotę 4.372,10 zł wydano na wykonanie dwóch tablic na grobach na cmentarzu w Tykocinie (2.600 zł) oraz na porządkowanie grobów żołnierzy znajdujących się na terenie gminy.
Administracja publiczna
Plan dochodów w kwocie 114.500 zł wykonano w wysokości 114.810,91 zł, tj. 100,27 %.
Na dochody w tym dziale składają się dotacje na zadania zlecone w kwocie 104.206,58 zł (99,71 % planu), w tym dotacja na realizację zadań urzędu wojewódzkiego – 80.000 zł oraz dotacja na przeprowadzenie spisu powszechnego – 24.206,58 zł. Dochody realizowane przez urząd miejski wykonano w wysokości 10.604,33 zł (106,15 % planu). Na kwotę tę składają się dochody z tytułu refakturowania kosztów energii elektrycznej i opłat za telefony, a także zwrot kosztów wystawianych upomnień, usługi ksero, darowizny na rzecz gminy, prowizja za przekazany podatek dochodowy od osób fizycznych.
Plan wydatków w kwocie 2.288.771 zł wykonano w wysokości 2.236.295,25 zł, tj. 97,71 %.
Wydatki związane z realizacją zadań zleconych tj. na realizację zadań urzędu wojewódzkiego wyniosły 80.000 zł (100 %). Wydano je na wynagrodzenia, dodatkowe wynagrodzenie roczne i pochodne od wynagrodzeń pracowników wykonujących zadania z zakresu administracji państwowej (USC, ewidencja działalności gospodarczej) oraz na zakup materiałów biurowych, opłaty za rozmowy telefoniczne, szkolenie i podróże służbowe pracowników.
Wydatki na następne zadanie zlecone tj. przeprowadzenie spisu powszechnego poniesiono w kwocie 24.206,58 zł (98,76 % planu) na wynagrodzenie, pochodne od wynagrodzeń osób aktualizujących dane do spisu, dodatki spisowe dla członków Gminnego Biura oraz zakup artykułów biurowych oraz usług związanych z wykonywanym zadaniem.
Na utrzymanie Rady Miejskiej wydatkowano 96.739,40 zł (99,53 %), z tego 92.400 zł to diety radnym, a 4.339,40 zł to koszt przygotowania sesji i posiedzeń komisji, zakup materiałów kancelaryjnych radnym i odnowienie certyfikatu na podpis elektroniczny.
Wydatki Urzędu Miejskiego wykonano w kwocie 1.971.135,17 zł (97,65 % planowanej kwoty).
Wydatki majątkowe poniesiono w wysokości 445.410,61 zł (95,79 % planu) na inwestycje:
- Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej na terenie SGGN – przebudowa budynków Urzędu Miejskiego w Tykocinie – 444.622,72 zł, kwotę wydano na projekt budowlany zamienny, aktualizację audytu energetycznego, wymianę dachu na budynkach urzędu, modernizację kotłowni i instalacji centralnego ogrzewania,
- Przebudowa budynków Urzędu Miejskiego w Tykocinie - roboty wewnątrz budynków – kwotę 787,89 zł wydano na ocieplenie strychu w budynku przy ulicy Złotej, prace będą kontynuowane w latach następnych.
Wydatki bieżące wyniosły 1.525.724,56 zł. Na wynagrodzenie, pochodne od wynagrodzeń oraz inne koszty związane z zatrudnieniem pracowników Urzędu Miejskiego wydano 1.246.319,31 zł, tj. 81,69 % wykonanych wydatków bieżących. Pozostałe wydatki bieżące przeznaczono w szczególności na:
- zakup materiałów biurowych – 19.879 zł,
- zakup dwóch zestawów komputerowych na potrzeby referatu finansowo – księgowego – 7.005 zł,
- prenumeratę czasopism, dzienników ustaw – 2.232 zł
- zakup opału – 42.860 zł,
- zakup stroi sportowych dla reprezentacji gminy na zawodach sportowych – 676 zł,
- organizację dwóch spotkań z okazji jubileuszu 50–lecia pożycia małżeńskiego – 2.802 zł,
- naprawy sprzętu biurowego (ksero) – 1.205 zł,
- badania okresowe pracowników – 699 zł,
- energię elektryczną – 11.562 zł,
- utrzymanie budynków urzędu, w tym usługa palacza – 9.445 zł,
- zakup usług telekomunikacyjnych stacjonarnych – 8.987 zł,
- zakup usług telekomunikacyjnych komórkowych – 1.764 zł,
- usługi pocztowe – 15.535 zł,
- usługi bankowe – 5.772 zł,
- konserwację sprzętu informatycznego i usługi informatyczne – 10.436 zł,
- obsługę prawną – 32.472 zł,
- szkolenia pracowników – 4.761 zł,
- abonament na program zawierający przepisy prawa (LEX i Infor lex) – 8.965 zł,
- delegacje pracowników i ryczałty na jazdy lokalne – 16.394 zł,
- ubezpieczenie wyposażenia i budynków – 2.307 zł
- składka członkowska do Związku Gmin Wiejskich – 1.592 zł,
- składka członkowska w Stowarzyszeniu N.A.R.E.W. – 3.957 zł,
- składka członkowska w Stowarzyszeniu Gmin Górnej Narwi – 4.023 zł,
- wpłaty na PFRON – 19.159 zł.
Na promocję Gminy Tykocin wydano 26.270,70 zł (89,97 % planu). Wydatki poniesiono na:
- inauguracyjne otwarcie projektu pn. Budowa infrastruktury sportowo-turystycznej w Tykocinie, gmina Tykocin - stadion piłkarski z zespołem boisk – 10.775 zł,
- współorganizację „Biesiady Miodowej” – 4.249 zł
- zakup nagród w konkursach na „Najpiękniejszy ogród” , „Estetyczną zagrodę” oraz innych – 7.274,32 zł,
- zakup pocztówek – 1.199 zł,
- druk folderów – 1.200 zł.
Wydatki na rzecz sołtysów oraz na pozostałą działalność poniesiono w kwocie 37.943,40 zł. Na diety i zwroty kosztów delegacji sołtysom wydano 31.898,42 zł. Za kwotę 2.309,71 zł zakupiono materiały biurowe na potrzeby nowo wybranych sołtysów oraz wykonano pieczątki. W ramach tego rozdziału zostały wydane środki w wysokości 3.735,27 zł na czynsz dzierżawny za ustawienie anteny do Internetu na wieży kościoła.
Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa
Plan dochodów wyniósł 20.218 zł i został w całości zrealizowany. Na dochody składają się dotacje z budżetu państwa na aktualizację rejestru wyborców – 1.097 zł oraz na przeprowadzenie wyborów do Sejmu i Senatu – 19.121 zł. Przekazane dotacje zostały wykorzystane na realizację tych zadań, na wynagrodzenie osoby aktualizującej rejestr wyborców oraz na materiały biurowe niezbędne do wykonania tego zadania, na opłatę diet członkom komisji wyborczych, sporządzenie list wyborców, zakup wyposażenia do lokali wyborczych, obsługę informatyczną wyborów i wydatki kancelaryjne.
Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa
Plan dochodów – 292.613 zł zrealizowano w wysokości 293.487,23 zł (100,30 %).
Na dochody składają się:
– dochody z tytułu usług – 10.124,23 zł uzyskano za ogrzewanie wynajmowanych pomieszczeń w strażnicy OSP w Tykocinie,
- dochody z tytułu sprzedaży dwóch samochodów strażackich – 5.650 zł,
- wpłaty gmin na organizację powiatowych zawodów pożarniczych – 4.500 zł,
- dotacja z Powiatu na zakup nagród w zawodach powiatowych OSP – 10.000 zł,
- wpłata jednostki OSP w Tykocinie na zakup samochodu – 1.700 zł,
- dotacja z Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej oraz z WFOŚiGW w Białymstoku na zakup samochodu bojowego – 250.000 zł,
- dotacje z Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej na zakup wyposażenia jednostek bojowych – 10.013 zł,
Plan wydatków na bezpieczeństwo publiczne w kwocie 800.402 zł został zrealizowany w wysokości 770.230,43 zł, tj. 96,23 %.
Kwota 4.800 zł stanowi wsparcie finansowe dla Komendy Miejskiej Policji w celu poprawy bezpieczeństwa mieszkańców gminy Tykocin.
Wydatki na ochotnicze straże pożarne wyniosły 757.700,40 zł (96,25 % planu).
Z planowanej kwoty wydatków inwestycyjnych 439.200 zł wydano 439.152,47 zł (99,99 %)
na zakup samochodu specjalnego pożarniczego na potrzeby OSP w Tykocinie – 416.460 zł, na zakup wyposażenia do OSP Piaski – drabina, system alarmowania 10.211,46 zł, zakup wyposażenia do OSP w Jeżewie Starym – piła i aparaty tlenowe – 12.481,01 zł.
Wydatki bieżące zostały poniesione w wysokości 318.547,93 zł.
Ważniejsze wydatki bieżące to:
- wynagrodzenia i pochodne kierowcom wozów strażackich – 123.114,42 zł,
- wynagrodzenie ryczałtowe za zapewnienie stałej gotowości bojowej jednostek OSP – 18.712,32 zł,
- ekwiwalenty za udział w akcjach bojowych – 20.602,87 zł,
- materiały pędne i oleje do samochodów pożarniczych – 20.060 zł,
- części zamienne do samochodów strażackich i sprzętu – 11.209 zł,
- wyposażenie świetlic OSP w Pajewie i Jeżewie Starym (stoły i krzesła) – 7.774 zł,
- zakup systemów alarmowych do OSP w Tykocinie i w Jeżewie Starym – 4.920 zł,
- wyposażenie bojowe do OSP w Piaskach – 2.957 zł,
- wyposażenie bojowe OSP w Radulach – 2.058 zł,
- wyposażenie bojowe OSP w Jeżewie Starym – 3.652 zł,
- wyposażenie bojowe OSP w Tykocinie – 1.530 zł,
- wydatki związane z organizacją zawodów powiatowych OSP – 15.125 zł
- opał do ogrzania strażnicy OSP w Tykocinie – 15.925 zł,
- wynagrodzenie palacza w budynku strażnicy OSP Tykocin – 5.078 zł,
- wynagrodzenie osób zatrudnionych na zastępstwo – 8.363 zł,
- puchary na zawody strażackie – 516 zł,
- naprawa sprzętu strażackiego – 9.416 zł,
- ubezpieczenie samochodów bojowych, wyposażenia i strażaków – 21.296 zł
- opłaty za energię elektryczną – 11.819,55 zł,
- podróże służbowe strażaków – 735,51 zł,
- badania techniczne samochodów i przegląd sprzętu – 6.187 zł,
- badania lekarskie strażaków – 6.515 zł.
Wydatki na obronę cywilną wykonano w wysokości 7.730,03 zł (96,72 %) i przeznaczono na zatrudnienie pracownika opiekującego się magazynkiem obrony cywilnej, zakup niezbędnych materiałów i naprawę sprzętu.
Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem
Plan dochodów w kwocie 2.997.582 zł wykonano w wysokości 3.050.435,52 zł, tj. 101,76 %.
Planowane dochody z podatku opłacanego w formie karty podatkowej wykonano w kwocie 10.397,69 zł (148,54 % planu), dochody te są realizowane przez Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku i trudno było oszacować faktyczne wpływy, dodatkowo wpłynęły odsetki w wysokości 20,83 zł od nieterminowo opłacanego podatku.
Planowane dochody z podatków i opłat lokalnych od osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych w kwocie 858.800 zł uzyskano w wysokości 863.797,46 zł, tj. 100,58 %. Największą część w tych podatkach stanowi podatek od nieruchomości – 779.185,46 zł oraz podatek leśny – 63.285 zł.
Planowane dochody z podatków i opłat lokalnych od osób fizycznych w kwocie 1.071.000 zł uzyskano w wysokości 1.101.855,25 zł, tj. 102,88 %. Największe dochody uzyskano z tytułu podatku rolnego – 474.130,71 zł (97,76 % planu), podatku od nieruchomości – 379.893,34 zł (105,53 % planu), podatku leśnego – 86.464,64 zł (101,72 % planu) i podatku od czynności cywilnoprawnych – 90.046,97 zł (128,64 % planu). Podatek od środków transportowych wpłynął w kwocie 40.216,59 zł (98,09 %), opłata targowa – 12.216 zł, podatek od spadków i darowizn – 12.882,40 zł.
Wpływy z innych opłat stanowiących dochód budżetu gminy wyniosły 117.298,44 zł tj. 99,41 % planu. Z opłaty skarbowej uzyskano 22.673 zł (94,47 % planu). Opłaty za wydawanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu wykonano w wysokości 94.625,44 zł (100,67 % planu).
Planowane udziały gminy w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa w kwocie 957.782 zł wykonano w wysokości 957.065,85 zł, tj. 101,52 %. Plan dochodów z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych przyjęto na podstawie szacunków Ministerstwa Finansów w kwocie 917.782 zł, wykonanie wyniosło 933.431 zł (101,71 %). Udziały w podatku dochodowym od osób prawnych uzyskano w wysokości 23.634,85 zł (94,54 % planu), dochody są realizowane przez urzędy skarbowe i trudno oszacować faktyczne wpływy.
Wykonane dochody podatkowe w kwocie 3.050.435,52 zł stanowią 17,20 % wykonanych dochodów ogółem.
Wydatki związane z poborem podatków poniesiono w kwocie 40.542,25 zł (96,07 % planu), z tego prowizja sołtysom – 28.816,46 zł, usługi informatyczne dotyczące programów podatkowych – 7.893,84 zł, usługi pocztowe – 2.605,05 zł, prowizja od pobranej opłaty targowej – 1.221,30 zł.
Obsługa długu publicznego
Plan wydatków w kwocie 130.000 zł wykonano w wysokości 126.864,85 zł (97,59 %). Zostały opłacone odsetki od kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach ubiegłych, od kredytu krótkoterminowego zaciągniętego w 2011 roku oraz kredytu długoterminowego i pożyczki zaciągniętych w II półroczu 2011 roku.
Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
Plan dochodów wynosi 56.188 zł i wykonano w wysokości 54.487.91 zł, tj. 96,97 %.
Na uzyskane dochody składają się:
- zwrot dotacji niewykorzystanej w 2010 roku przez GZGKiM w Tykocinie – 307,78 zł,
- wpłata opłaty produktowej – 76,30 zł,
- wpływy z kar za korzystanie ze środowiska – 15.296,93 zł, tj. 89,98 % planu,
- wpływy z opłaty produktowej – 116,37 zł,
- wpływy z tytułu sprzedaży koparki – 14.000 zł,
- refundacja z Urzędu Pracy za robotników publicznych – 24.766,83 zł.
Wydatki w tym dziale zostały wykonane w kwocie 745.849 zł (83,64 % planu). Na kwotę tę składają się:
- opłata za umieszczenie linii wodociągowej i kanalizacyjnej w pasie drogi wojewódzkiej – 2.453,22 zł,
- wydatki na sporządzenie dokumentacji i opłata za zajęcie pasa drogowego w związku z budową kanalizacji i wodociągu – 7.342,80 zł,
- wydatki na gospodarkę odpadami – 3.861,90 zł, za wykonanie monitoringu składowiska,
- wykonanie projektu instalacji odgazowującej na wysypisku śmieci oraz na prace związane z rekultywacją składowiska– 15.143,80 zł,
- wydatki na oczyszczanie miast i wsi – 57.913,87 zł (96,52 % planu) – na kwotę tę składa się wywóz nieczystości stałych i prace porządkowe na terenie miasta i gminy Tykocin wykonywane przez GZGKiM w Tykocinie, również z tych środków opłacono za utylizację odpadów zwierzęcych,
- na utrzymanie zieleni wydano kwotę 11.785,10 zł (78,57 % planu), na koszenie trawników i przycinanie krzewów oraz obsadzenie rabat na Placu Czarnieckiego i przy budynku urzędu, niskie wykonanie wynika z faktu, że prace były wykonywane przez pracownika zatrudnionego w ramach robót publicznych,
- na wydatki bieżące na oświetlenie ulic, placów i dróg wydano 157.548,34 zł (79,37 % planu), z tego na zakup energii 125.310,37 zł (75,95 % planu), konserwację i remont instalacji – 31.130,97 zł,
- na utrzymanie szaletu miejskiego oraz za odłów bezpańskich psów – 70.600,70 zł (95,41 % planu),
- na zatrudnienie czterech robotników publicznych – 49.210,01 zł, z tego ok. 50 % zostało zrefundowane z Urzędu Pracy.
Dotację przedmiotową dla Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Tykocinie przekazano w wysokości 6.631,36 zł (92,63 %), zgodnie z wnioskiem kierownika GZGKiM w Tykocinie, dotacja stanowi dopłatę do wywozu nieczystości ciekłych z gopodarstw domowych.
Dotacje celowe na inwestycje dla GZGKiM w Tykocinie przekazano w wysokości 365.357,90 zł (82,10 % planu), zgodnie z wnioskami kierownika, na podstawie wykazu zrealizowanych wydatków:
- na zakup dwóch ciągników z osprzętem – 170.857,37 zł,
- na budowę wodociągu w Siekierkach – wynagrodzenie inspektora nadzoru i sporządzenie inwentaryzacji powykonawczej – 11.696,92 zł,
- na zakup agregatu prądotwórczego na hydrofornię w Bagienkach – 40.740 zł,
- na zakup agregatów pompowych na oczyszczalnię oraz pomp głębinowych na hydrofornie – 36.360 zł,
- na budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na ulicy Sokołowskiej w Tykocinie – 93.934,61 zł.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za pozytywnym zaopiniowaniem sprawozdania rocznego z wykonania budżetu gminy Tykocin za 2011 rok głosowało 4 członków komisji.
Przewodniczący Komisji Mieczysław Pańkowski odczytał Opinię Nr IX/15/2012 Komisji Infrastruktury i Finansów z dnia 20 kwietnia 2012 r. o wykonaniu budżetu gminy Tykocin za 2011 rok w zakresie infrastruktury i finansów.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w opinii głosowało 4 członków komisji. Opinia została przyjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.
Do punktu 4.
Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że ogółem dochody Centrum Kultury wyniosły 383.350,05 zł (99,98 % planu), z tego dotacja podmiotowa z budżetu gminy 356.000 zł (100 % planu), dotacja celowa w ramach programów finansowych z udziałem środków europejskich – 22.198,17 zł (100 % planu). Dochody własne centrum pochodzą z wynajmu pomieszczeń, opłaty za wynajęcie sprzętu muzycznego oraz za naukę gry na instrumentach i wyniosły 5.151,88 zł.
Koszty wyniosły 382.474,65 zł (99,75 % planu).
Ważniejsze koszty to wynagrodzenie i pochodne od wynagrodzeń pracowników – 173.375,45 zł, odpisy za ZFŚS – 5.287 zł, wynagrodzenia bezosobowe – 58.772,30 zł, w tym prowadzenie zespołu „Hetmanki”, nauka gry dla dzieci na instrumentach w Tykocinie i w Radulach oraz wynagrodzenia bezosobowe dotyczące realizacji projektu „Dni Tykocina – impreza aktywizująco – integracyjna”.
Ważniejsze imprezy organizowane lub współorganizowane przez CKSiT w Tykocinie to:
- program artystyczny-spektakl „Świadek Nadziei” poświecony Janowi Pawłowi II – 2.500 zł.
- koncert poetycko –muzyczny „Miłość mi wszystko wyjaśniła”- 1.000 zł.
- „Zdobycie Tykocina” – inscenizacja bitwy o miasto i twierdzę z czasów „Potopu szwedzkiego”, którego współorganizatorem było Centrum Kultury. Na to przedsięwzięcie wydano 560 zł na przygotowanie wystawy fotograficznej.
- impreza plenerowa Dni Tykocina – 37.349,39 zł, wydatki poniesiono miedzy innymi na organizację techniczno – muzyczną imprezy (8.610 zł), ochronę (4.029,48 zł), wykonanie programu artystycznego „Abba imitation” (6.500 zł), honorarium konferansjera (2.198 zł) występ zespołu Trio akordeonowe (1.100 zł), koncert zespołu „Happy Night”(650 zł),występ gwiazdy wieczoru grupa „Verdis” (8.250 zł) zorganizowanie zabaw i animacji dla dzieci (3.075 zł), zakup nagród, wynajem kabin sanitarnych (650,16 zł).
- Podlaska Biesiada Miodowa – 17.531,46 zł, wydatki poniesiono na wynajem sceny wraz z organizacją techniczno – muzyczną i realizację światła, ochronę, koncert zespołu.
- Podlaska Oktawa Kultur – 2.537zł, za usługę nagłośnienia i oświetlenia ,usługę wyżywienia artystów oraz opłata za wstęp na zamek.
- Dni Kultury Katolickiej- 1.845 zł, za oprawę techniczno- muzyczną nagłośnienia koncertu poetycko –muzycznego.
Za usługi dostępu do sieci Internet wydano 3.395,92 zł, w tym jest opłata za korzystanie z Internetu szerokopasmowego, z którego korzysta ok. 100 mieszkańców Tykocina.
Na zakup oleju opałowego do ogrzania budynku siedziby Centrum Kultury wydano – 37.388,24 zł, zakup energii elektrycznej – 5.695,06 zł.
Zakupiono na potrzeby boiska sportowego kosę spalinową 1.539 zł, kosiarkę elektryczną - 525 zł. Doposażono obiekt sportowy w 2 bramki do piłki nożnej i pałąki do bramek za kwotę 5.599,21 zł. Zakupiono środki do utrzymania murawy stadionu na kwotę 4.216,50 zł, w tym środek chemiczny do trawy i saletra amonowa oraz wykonano zabiegi pielęgnacyjne na boisku trawiastym na kwotę 2.829 zł.
Na potrzeby koła fotograficznego zakupiono aparat fotograficzny w kwocie 3.059,05 zł.
Na zakup usług remontowych wydano 3.349,74 zł w tym naprawa uszkodzonej instalacji sterującej systemu nawadniania na stadionie, naprawa sprzętu nagłaśniającego oraz serwis sieci radiowego dostępu do Internetu.
Na koniec roku stan zobowiązań niewymagalnych wyniósł 1.352,86 zł, jest to faktura za energię elektryczną oraz materiały remontowe holu i sali w budynku CKSiT.
Dochody Biblioteki wyniosły 98.711,77 zł (100 % planu), z tego dotacja podmiotowa z budżetu gminy to 94.000 zł, dotacja przedmiotowa z Biblioteki Narodowej na zakup nowości wydawniczych – 4.000 zł. Kwota 697,41 zł została pozyskana w ramach programu „Akademia Orange dla bibliotek”.
Koszty wyniosły 95.394,38 zł (96,64 % planu). Ważniejsze koszty to wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń pracowników – 65.627,54 zł, odpisy na ZFŚS – 2.188 zł, koszt opału do ogrzania pomieszczeń biblioteki – 3.864,37 zł, energia elektryczna – 1.764,03 zł, prenumerata prasy – 1.931,22 zł, opłaty za internet – 715,91 zł i telefon – 769,71 zł. W 2011 roku na wyposażenie biblioteki zakupiono zestaw komputerowy za kwotę 2.577 zł. Kwotę 703,74 zł wydano na zakup artykułów spożywczych przeznaczonych zorganizowanie spotkań autorskich oraz cyklicznych spotkań Dyskusyjnego Klubu Książki.
Na zakup nowości wydawniczych wydano 11.003,99 zł (100 % planu), zakupiono 477 woluminów wydawniczych, z tego z dotacji podmiotowej – 302 woluminy, z dotacji z Biblioteki Narodowej – 175 woluminów. Dodatkowo otrzymano 11 książek z Książnicy Podlaskiej.
Na koniec roku wystąpiły zobowiązania niewymagalne w kwocie 171,06 zł (faktura za energię elektryczną).
W zarządzonym głosowaniu jawnym za pozytywnym zaopiniowaniem sprawozdania rocznego z wykonania planów finansowych instytucji kultury za 2011 rok głosowało 4 członków komisji.
Do punktu 5.
Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że stan mienia gminy Tykocin na dzień 31 grudnia 2011 roku wynosi 41 685 768,55 zł. Omówiła zmiany w mieniu Gminy Tykocin w 2011 roku oraz przedstawiła informację o dochodach z praw majątkowych.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za pozytywnym zaopiniowaniem informacji o stanie mienia Gminy Tykocin na dzień 31 grudnia 2011 roku głosowało 4 członków komisji
Do punktu 6.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz powiedział, że w latach 1998-2001 były sprzedawane lokale m. in. w bloku przy ul. Wiesiołowskiego w Tykocinie bez udzielenia bonifikaty. Wartość tych lokali wynosiła wówczas około 20 000 zł. Obecnie lokale w w/w budynku sprzedawane są za około 200 000 zł. Proponuje nie traktowanie sprawy udzielenia bonifikaty na lokale przy ul. Stary Rynek w Tykocinie w sposób biznesowy. Dodał, że wyraził swoją opinię, a decyzja o wysokości bonifikaty należy do członków Komisji.
Radny Mieczysław Pańkowski powiedział, że dotychczas sprzedawano lokale mieszkalne bez działki. W tej sytuacji należy wziąć pod uwagę wartość działki. Zapytał na jaką kwotę został wyceniony budynek przy ul. Stary Rynek w Tykocinie?
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że wyceniono działkę z budynkiem na kwotę około 204 000 zł.
Radny Mieczysław Pańkowski powiedział, że stan budynku jest bardzo zły. W związku z tym proponuje jego sprzedaż za przysłowiową złotówkę. Natomiast położenie działki jest atrakcyjne i ma ona dużą wartość. Zaproponował udzielenie bonifikaty w wysokości 10 % od wartości wyceny nieruchomości.
W zarządzonym głosowaniu za udzieleniem bonifikaty w wysokości 10 % od wartości wyceny nieruchomości zabudowanej budynkami mieszkalnymi położonymi na działkach o nr ewid. geod. 1830/5 i 1830/6 położonej w Tykocinie przy ulicy Stary Rynek 2, sprzedawanej na rzecz dotychczasowych najemców głosowało 4 radnych (jednogłośnie).
Przewodniczący Komisji Mieczysław Pańkowski odczytał Opinię Nr IX/16/2012 z dnia 20 kwietnia 2012 r. o projekcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny sprzedaży nieruchomości. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w opinii głosowało 4 członków komisji. Opinia została przyjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.
Do punktu 7.
Brak informacji i wniosków.
Do punktu 8.
W związku z wyczerpaniem porządku dziennego obrad, Przewodniczący Komisji zamknął posiedzenie o godz. 13.30, dziękując wszystkim za przybycie.
Podpisy członków Komisji Infrastruktury i Finansów:
1. Mieczysław Pańkowski- Przewodniczący
2. Jan Nartowicz .
3. Grzegorz Perkowski
4. Józef Kowalewski
Protokołowała:
Agnieszka Kopczewska
Metryka strony