protokol 16

 PROTOKÓŁ  16/2013

Komisji Infrastruktury i Finansów

Rady Miejskiej w Tykocinie

z dnia 4 grudnia 2013 r.

                Posiedzenie Komisji Infrastruktury i Finansów Rady Miejskiej w Tykocinie odbyło się pod przewodnictwem Przewodniczącego Komisji Pana Mieczysława Pańkowskiego.

                W posiedzeniu udział wzięli członkowie komisji, pracownicy urzędu oraz zaproszeni goście według list załączonych do protokołu.

 

Do punktu 1.

Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Finansów Rady Miejskiej w Tykocinie Mieczysław Pańkowski przywitał wszystkich zgromadzonych. Stwierdził obecność 4 radnych, czyli wymagane quorum i rozpoczął posiedzenie o godzinie 10.10.

Do punktu 2.

                Przewodniczący Komisji Mieczysław Pańkowski odczytał członkom komisji przewidywany porządek obrad. Następnie zaproponował wprowadzenie pkt. 6: zaopiniowanie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej. W zarządzonym głosowaniu jawnym proponowany porządek obrad przyjęto jednogłośnie.

Porządek obrad:

 

1.       Otwarcie  posiedzenia.

2.       Przyjęcie porządku obrad.

3.       Zaopiniowanie projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Tykocin na lata 2014 – 2017 wraz z prognozą kwoty długu i spłat zobowiązań na lata 2014 – 2026.

4.       Zaopiniowanie projektu budżetu gminy na 2014 rok w działach:

a)       Rolnictwo i łowiectwo (dział 010)

b)       Górnictwo i kopalnictwo (dział 100)

c)        Transport i łączność (dział 600)

d)       Gospodarka mieszkaniowa (700)

e)       Działalność usługowa (cmentarze) (710)

f)        Administracja publiczna (750)

g)       Obsługa długu publicznego (757)

h)       Rezerwy ogólne i celowe (758)

i)         Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa (dział 754)

j)         Gospodarka komunalna i ochrona środowiska (dział 900)

5.       Zaopiniowanie inwestycji na 2014 rok.

6.       Zaopiniowanie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej.

7.       Wolne wnioski i informacje.

8.       Zamknięcie posiedzenia.

Do punktu 3.

Skarbnik Pani Dorota Sadowska powiedziała, że  przyjęte prognozowane wartości dochodów i wydatków na lata 2014-2017 przyjęto na podstawie analizy sprawozdań budżetowych za lata 2011 – 2013 oraz przyjętych wartości w projekcie budżetu na 2014 rok.

                Do planowanych dochodów bieżących i wydatków bieżących przyjęto wskaźnik wzrostu w ok. 1 – 2 %. Wzrost wynagrodzeń w poszczególnych latach założono o ok. 2 %. Dochody z tytułu podatków i opłat zostały przyjęte na podstawie uchwalonych stawek obowiązujących od 1 stycznia 2014 roku, stawek uchwalonych w latach poprzednich i nadal obowiązujących - podatek od środków transportowych, opłata za odbiór odpadów komunalnych. 

                Dochody majątkowe zostały zaplanowane w wysokości planowanego dofinansowania ze środków unijnych, dotacji z budżetu państwa i ze sprzedaży majątku.

Na koniec 2013 roku zadłużenie gminy z tytułu kredytów i pożyczek wyniesie 3.590.000 zł. W 2014 roku z nadwyżki budżetowej planuje się spłacić raty kredytów w wysokości 220.000 zł. Na koniec 2014 roku planowane zadłużenie gminy z tytułu kredytów i pożyczek wyniesie 3.370.000 zł tj. 19,56 % planowanych dochodów.

 Spłata rat kapitałowych zaciągniętych i planowanych do zaciągnięcia kredytów i pożyczek jest planowana na lata 2014 – 2026. W poszczególnych latach spłaty wyniosą: w 2014 roku – 220.000 zł, w 2015 roku – 325.000 zł, w 2016 roku – 495.000 zł, w 2017 roku – 230.000 zł, w 2018 - 2024 roku po 250.000 zł, w 2025 roku – 290.000 zł i w 2026 roku – 280.000 zł. Kredyty i pożyczki będą spłacane z planowanej nadwyżki budżetowej.

W latach 2014 – 2026 wydatki majątkowe (inwestycyjne) będą ponoszone z dochodów własnych, a w 2014 roku z dofinansowania ze środków unijnych. Na wydatki w tych latach planuje się kwoty od 800.000 zł do 1.300.000 zł.

Na lata objęte Wieloletnią Prognozą Finansową nie są planowane przedsięwzięcia, których realizacja będzie obejmować rok 2014 i lata następne, dlatego też nie został sporządzony załącznik – Wykaz przedsięwzięć.

 

W zarządzonym głosowaniu jawnym za pozytywnym zaopiniowaniem Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Tykocin na lata 2014 – 2017 wraz z prognozą kwoty długu i spłat zobowiązań na lata 2014 – 2026 głosowało 4 członków komisji.  

Do punktu 4.

Skarbnik Pani Dorota Sadowska omówiła poszczególne działy projektu budżetu na 2014 rok:

a)       Rolnictwo i łowiectwo: plan wydatków w kwocie 26.000 zł to składka na izby rolnicze ustalona w wysokości 2 % uzyskanych wpływów z podatku rolnego – 16.000 zł oraz wydatki inwestycyjne na sporządzenie dokumentacji na potrzeby budowy wodociągów wiejskich – 10.000 zł.

 

b)       Górnictwo i kopalnictwo: planowane wydatki w kwocie 26.000 zł związane są z działalnością żwirowni, z której wydobywa się żwir na potrzeby remontów dróg gminnych. Na koszty działalności żwirowni składają się: wynagrodzenie osoby pełniącej funkcję kierownika zakładu wydobywczego, koszty porządkowania terenu oraz opłata eksploatacyjna.

 

c)        Transport i łączność: zaplanowana kwota 558.100 zł jest wyższa o ok. 33.000 zł od przewidywanego wykonania w 2013 roku. Na wydatki inwestycyjne na drogach gminnych przewiduje się przeznaczyć kwotę 250.000 zł, z przeznaczeniem na Przebudowę dróg gminnych - utwardzenie kruszywem naturalnym – 240.000 zł oraz na Budowę chodnika we wsi Dobki – 10.000 zł. Wydatki bieżące na drogach gminnych planowane są w wysokości 282.600 zł, niższe o ok. 140.000 zł od przewidywanego wykonania roku 2013. Za kwotę tę planuje się kontynuowanie remontów gminnych dróg żwirowych, zimowe utrzymanie dróg oraz wykonanie i naprawę przepustów na drogach. Zmniejszenie kwot na remonty bieżące, wynika z faktu że zostały zwiększone środki na wydatki inwestycyjne na tych drogach, w wyniku przebudowy powstaną odcinki dróg o zwiększonych parametrach. Kwotę 20.000 zł planuje się wydać na ustawienie przystanków przy drodze wojewódzkiej Tykocin – Jeżewo Stare w związku z planowaną przebudową drogi. Na remonty bieżące przystanków planuje się przeznaczyć kwotę 5.500 zł.

 

Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz poinformował, że Radny Powiatu Białostockiego Pan Bogusław Kwiatkowski intensywnie pracuje nad inwestycją budowy drogi we wsi Radule. W pierwszym projekcie budżetu Powiatu Białostockiego przekazanym Radnym Powiatu nie było tej inwestycji. W dniu 22 listopada 2013 r. na posiedzeniu Komisji Infrastruktury Technicznej Rady Powiatu Białostockiego Radny Bogusław Kwiatkowski zgłosił wniosek o wprowadzenie do budżetu budowy drogi we wsi Radule. We wniosku zaznaczył, że wartość kosztorysowa odcinka drogi powiatowej wynosi 1.200 000 zł. W poprzednich latach Gmina Tykocin nadpłaciła do inwestycji powiatowych na swoim terenie około 700 000 zł. Radny Bogusław Kwiatkowski zwrócił się z prośbą do Zarządu Powiatu Białostockiego o wyrównanie tej kwoty. Pozostaje kwota 500 000 zł, czyli 250 000 zł Powiat Białostocki i 250 000 zł Gmina Tykocin. Wniosek przedstawiony przez Radnego Bogusława Kwiatkowskiego został poparty w głosowaniu przez 10 członków Komisji (10 do 1). Natomiast decyzję o wprowadzeniu tej inwestycji do budżetu podejmie Starosta Powiatu Białostockiego.

 

d)       Gospodarka mieszkaniowa: plan wydatków w kwocie 97.973 zł jest niższy o ok. 60.000 zł od przewidywanego wykonania w 2013 roku. Niższy plan wynika z faktu, że na 2014 rok nie są planowane wydatki majątkowe oraz będą niższe wydatki bieżące. W 2013 roku będzie poniesiony jednorazowy wydatek na wykonanie przekwalifikowania gruntów, którego koszt wyniesie 43.000 zł. W ramach wydatków na gospodarkę nieruchomościami zaplanowano wycenę, podział gruntów, ogłoszenia prasowe, opłaty skarbowe oraz wydatki związane z założeniem ksiąg wieczystych dla nieruchomości gminnych. Dodatkowo zaplanowano wydatki związane z utrzymaniem budynków ośrodków zdrowia w Tykocinie i Jeżewie Starym oraz na remonty budynków komunalnych.

 

e)       Działalność usługowa (cmentarze): zostały zaplanowane wydatki na porządkowanie grobów – 2.000 zł.

 

f)        Administracja publiczna: plan wydatków na zadania własne w kwocie 2.029.181 zł jest o ok. 200.000 zł niższy od przewidywanego wykonania w 2013 roku. Środki te przeznacza się na wydatki bieżące. Niższy plan związany jest z tym, że w 2013 roku poniesiono znaczne wydatki związane z remontem nowej siedziby urzędu oraz zakupem niezbędnego wyposażenia, które nie będą już ponoszone w 2014 roku. Wydatki na utrzymanie Rady Miejskiej planuje się w kwocie 95.300 zł, z tego na wypłaty diet radnym 92.400 zł. Kwota 1.800.681 zł jest planowana na wydatki związane z działalnością Urzędu Miejskiego. Na wynagrodzenia osobowe planuje się środki w wysokości 1.150.000 zł. Wydatki związane z zatrudnieniem pracowników planuje się w kwocie 374.700 zł. Pozostałe wydatki bieżące na działalność urzędu zaplanowano w kwocie 275.981 zł. Na promocję jednostki samorządu terytorialnego zaplanowano kwotę 31.700 zł, na poziomie wydatków w 2013 roku. Wydatki planuje się ponieść na zakup folderów i innych materiałów promocyjnych, na organizację „Biesiady Miodowej” oraz innych imprez promocyjnych. Wydatki na rzecz sołtysów, na pobór podatków oraz na pozostałe zadania zaplanowano w kwocie 101.500 zł, z przeznaczeniem na wypłatę diet i delegacje sołtysom biorącym udział w sesjach, na zakup niezbędnych materiałów oraz opłatę za umieszczenie anteny do Internetu szerokopasmowego na wieży kościoła, na opłatę prowizji sołtysom od pobieranych podatków, zakup materiałów (kwitariusze, teczki), na obsługę informatyczną oraz na koszty egzekucji podatków przez urząd skarbowy.

 

g)       Obsługa długu publicznego: planowana kwota 180.000 zł jest na poziomie przewidywanych wydatków w 2013 roku. Z kwoty tej planuje się opłatę odsetek od pożyczek i kredytów długoterminowych zaciągniętych w latach poprzednich – ok. 170.000 zł. Kwota 10.000 zł to planowane koszty zaciągnięcia kredytów krótkoterminowych na pokrycie przejściowego deficytu budżetu.

 

h)       Rezerwy ogólne i celowe: kwotę 299.552 zł przeznacza się na rezerwy ogólne i celowe, które będą rozdysponowane w trakcie roku na nieprzewidziane wydatki. Rezerwę ogólną zaplanowano w wysokości 129.552 zł, natomiast  rezerwy celowe zaplanowano w ogólnej kwocie 170.000 zł, z tego na realizację zadań własnych gminy z zakresu zarządzania kryzysowego – 40.000 zł oraz rezerwa celowa na wypłatę wyrównania nauczycielom – 80.000 zł, na wydatki związane z utrzymaniem dróg gminnych – 50.000 zł.

 

i)         Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa: kwotę 5.000 zł planuje się przeznaczyć na dofinansowanie działalności policji na terenie gminy Tykocin. Na ochronę przeciwpożarową zaplanowano kwotę 365.843 zł, o 270.000 zł niższą niż przewidywane wykonanie roku 2013.Kwotę 30.000 zł przeznacza się na Przebudowę remizy OSP w Jeżewie Starym. Za tę kwotę planuje się wykonanie elewacji budynku. Prace budowlane będzie wykonywać GZGKiM w Tykocinie. Wydatki bieżące na ochotnicze straże pożarne planuje się w wysokości 335.843 zł niższe o ok. 20.000 od przewidywanego wykonania roku 2013. Niższe wydatki planuje się na zakup wyposażenia bojowego. Na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń kierowców OSP planuje się wydać – 179.143 zł. Kwotę 26.000 zł przeznacza się na ekwiwalent strażakom biorącym udział w akcjach ratowniczych i szkoleniach. Na zakup paliwa, materiałów, wyposażenia oraz remont wozów strażackich planuje się wydać kwotę 73.000 zł. Wydatki na obronę cywilną w kwocie 10.321 zł przeznaczone są na wynagrodzenie osoby opiekującej się magazynkiem obrony cywilnej oraz zakup niezbędnych materiałów.

 

j)         Gospodarka komunalna i ochrona środowiska: zaplanowana kwota 1.292.753 zł jest na poziomie przewidywanego wykonania w roku 2013.

Na gospodarkę ściekową i ochronę wód zaplanowano kwotę 14.500 zł, w tym 4.500 zł przeznacza się na opłatę za umieszczenie sieci kanalizacyjnej i wodociągowej w pasach dróg wojewódzkich i powiatowych, a 10.000 zł na wykonanie dokumentacji na budowę wodociągów i kanalizacji na terenie Tykocina.

Na gospodarkę odpadami została zaplanowana kwota 564.000 zł. W ramach tego rozdziału zaplanowano wydatki inwestycyjne w wysokości 125.000 zł na projekt „Zamknięcie i rekultywacja Gminnego Składowiska Odpadów Komunalnych w Tykocinie, gm. Tykocin na działce o numerze ewid. geod. 756 w Tykocinie” – 25.000 zł oraz na projekt pn. Budowa punktu selektywnej zbiórki odpadów w Tykocinie – 100.000 zł. Kwota 400.000 zł zostanie przeznaczona na wynagrodzenie przedsiębiorcy wykonującego usługę – odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu gminy Tykocin. Z kwoty tej dodatkowo zostaną pokryte koszty wdrożenia zadań związanych z tzw. ustawą śmieciową. Wydatki na obsługę systemu gospodarowania odpadami tj. wynagrodzenia i pochodne są planowane w rozdziale 75023.

W ramach planowanych kwot w dziale 90002 § 4300 zostanie opłacona usługa monitoringu zamykanego składowiska odpadów.

W rozdz. 90003 – oczyszczanie miast i wsi planuje się wydatki w kwocie 60.000 zł związane z utrzymaniem czystości w mieście i gminie oraz usuwaniem padłych zwierząt. Kwota 13.000 zł została zaplanowana na utrzymanie zieleni, na usługi wykonywane przez GZGKiM tj. na utrzymanie trawników i rabat.

Na oświetlenie ulic, placów i dróg planuje się wydatkować kwotę 219.500 zł, na opłaty za energię planuje się wydać 200.000 zł, a kwotę 16.000 zł na opłaty za naprawy i konserwację lamp. Opłaty za oświetlenie uliczne dotyczą miasta Tykocin oraz wsi, a także oświetlenia drogi ekspresowej S8 w Jeżewie, Rzędzianach i Radulach.

Dotacje dla Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej zostały zaplanowane w kwocie 232.373 zł. Dotacja celowa na finansowanie inwestycji została zaplanowana w wysokości 108.000 zł, z przeznaczeniem na budowę sieci wodociągowej na terenie Tykocina oraz gminy, na zakup pomp na hydrofornię oraz zakup agregatu prądotwórczego. Została zaplanowana również dotacja w wysokości 99.373 zł na udział własny gminy w realizacji inwestycji pn. Modernizacja oczyszczalni ścieków w Tykocinie. Gminny Zakład złożył wniosek na dofinansowanie w ramach PROW, ogólny koszt inwestycji to 491.800,65 zł, z tego koszty gminy to kwota 100.373 zł.

Na 2014 rok została zaplanowana dotacja przedmiotowa w wysokości 25.000 zł stanowiąca dopłatę do cen za wywóz nieczystości płynnych.

W ramach pozostałej działalności zaplanowano wydatki w kwocie 189.380 zł. Wydatki majątkowe zostały zaplanowane w wysokości 50.000 zł i zostaną przeznaczone na inwestycję pn. Przebudowa budynku przy ul. Złotej 2 w Tykocinie. Wydatki bieżące w kwocie 139.380 zł zostaną przeznaczone na utrzymanie szaletu publicznego – ok. 48.000 zł, na odłów i utrzymanie bezpańskich psów w schronisku – ok. 42.000 zł oraz zatrudnienie robotników publicznych – 49.380 zł. Po podpisaniu umowy z Urzędem Pracy planowana kwota zostanie zwiększona.

 

             W zarządzonym głosowaniu jawnym za pozytywnym zaopiniowaniem projektu budżetu gminy na 2014 rok głosowało 4 członków Komisji. Projekt zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.

 

Przewodniczący Komisji Mieczysław Pańkowski odczytał OPINIĘ NR XIV/23/2013 KOMISJI INFRASTRUKTURY I FINANSÓW z dnia 4 grudnia 2013 roku o projekcie budżetu gminy na 2014 rok. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem opinii głosowało 4 członków komisji, opinia została przyjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.

Do punktu 5.

            Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że największą inwestycją zaplanowaną na 2014 rok jest: Utworzenie świetlicy wiejskiej w Sawinie, gmina Tykocin, za kwotę 746 324 zł. Wkład Gminy to kwota 336 394 zł, natomiast kwota dofinansowania wynosi 396 115 zł. Poza tym planuje się przebudowę dróg gminnych - utwardzenie kruszywem naturalnym za kwotę 240 000 zł, zamknięcie i rekultywację Gminnego Składowiska Odpadów Komunalnych w Tykocinie, gm. Tykocin na działce o numerze ewid.geod. 756 w Tykocinie za kwotę 231 444 zł. Ponadto planuje się budowę punktu selektywnej zbiórki odpadów w Tykocinie za kwotę 140 000 zł, a także wykonanie elewacji budynku remizy OSP w Jeżewie Starym za kwotę 30 000 zł.

 

            W zarządzonym głosowaniu jawnym za pozytywnym zaopiniowaniem zadań inwestycyjnych na 2014 rok głosowało 4 członków komisji.

 

O godz. 11.35 posiedzenie komisji opuścił Radny Jan Nartowicz. Obecnych 3 członków komisji.

Do punktu 6.

            Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że rezerwa celowa w wysokości 100.000 zł była planowana na zwiększone wydatki związane z utrzymaniem czystości i porządku na terenie miasta i gminy Tykocin. W wyniku rozstrzygnięcia przetargu na zagospodarowanie odpadów komunalnych okazało się, że zaplanowana w budżecie na 2013 rok kwota jest wystarczająca i nie było potrzeby zwiększenia wydatków na ten cel. Część niewykorzystanej rezerwy w kwocie 55.000 zł planuje się przeznaczyć na remonty gminnych dróg żwirowych oraz ułożenie przepustów.

 

            W zarządzonym głosowaniu jawnym za zmianą przeznaczenia rezerwy celowej głosowało 3 członków komisji.

 

            Przewodniczący Komisji Mieczysław Pańkowski odczytał OPINIĘ NR XIV/24/2013 KOMISJI INFRASTRUKTURY I FINANSÓW z dnia 4 grudnia 2013 roku w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem opinii głosowało 3 członków komisji, opinia została przyjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.

Do punktu 7.

Brak wniosków i informacji.

Do punktu 8.

                W związku z wyczerpaniem porządku dziennego obrad, Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Finansów zamknął posiedzenie Komisji o godz. 11.55, dziękując wszystkim za przybycie.

                                                                                                                                                                   

Podpisy członków Komisji Infrastruktury i Finansów:

 

1. Mieczysław Pańkowski- Przewodniczący

2. Jan Nartowicz- Zastępca                           

3. Grzegorz Perkowski                                  

4. Józef Kowalewski                                                         

 

Protokołowała:

Agnieszka Kopczewska

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Tykocinie

Wytwarzający/odpowiadający: Agnieszka Kopczewska

Wprowadzający: Agnieszka Kopczewska

Data wprowadzenia: 2014-09-03

Data modyfikacji: 2014-09-03

Opublikował: Agnieszka Kopczewska

Data publikacji: 2014-09-03