protokół nr 5
PROTOKÓŁ 5/2011
Komisji Infrastruktury i Finansów
Rady Miejskiej w Tykocinie
z dnia 23 listopada 2011 r.
Posiedzenie Komisji Infrastruktury i Finansów Gminy Tykocin Rady Miejskiej w Tykocinie odbyło się pod przewodnictwem Przewodniczącego Rady Miejskiej Pana Jerzego Augustynowicza.
W posiedzeniu udział wzięli członkowie komisji, pracownicy urzędu oraz zaproszeni goście według list załączonych do protokołu.
Do punktu 1.
Przewodniczący Pan Jerzy Augustynowicz przywitał wszystkich zgromadzonych. Stwierdził obecność 5 radnych, czyli wymagane quorum i rozpoczął posiedzenie o godzinie 9.00.
Do punktu 2.
Przewodniczący Jerzy Augustynowicz odczytał członkom komisji przewidywany porządek obrad.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za proponowanym porządkiem obrad głosowało 5 członków komisji. Porządek został przyjęty jednogłośnie i przedstawiał się następująco:
Porządek obrad:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Zaopiniowanie projektu budżetu gminy na 2012 rok w działach:
a) Rolnictwo i łowiectwo (dział 010)
b) Górnictwo i kopalnictwo (dział 100)
c) Transport i łączność (dział 600)
d) Gospodarka mieszkaniowa (700)
e) Działalność usługowa (cmentarze) (710)
f) Administracja publiczna (750)
g) Obsługa długu publicznego (757)
h) Rezerwy ogólne i celowe (758)
i) Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa (dział 754)
j) Gospodarka komunalna i ochrona środowiska (dział 900)
4. Zaopiniowanie inwestycji na 2012 rok.
5. Wolne wnioski i informacje.
6. Zamknięcie posiedzenia.
Do punktu 3.
Skarbnik Pani Dorota Sadowska powiedziała, że plan dochodów na rok 2012 ustalony w kwocie 17.258.634 zł, jest niższy o ok. 2,8 % od przewidywanego wykonania za rok 2011 (ok. 17.750.000 zł). Plan wydatków na rok 2012 ustalony w kwocie 18.703.634 zł jest niższy o 4,6 % od przewidywanego wykonania za rok 2011 (ok. 19.600.000 zł). Na wydatki majątkowe planuje się przeznaczyć kwotę 4.139.650 zł (22,13 % planowanych wydatków).
W 2012 roku planuje się zaciągnięcie kredytów w wysokości 2.300.000 zł, z tego na pokrycie deficytu 1.445.000 zł oraz na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek – 855.000 zł. Pozostałe raty kredytów w wysokości 260.000 zł planuje się spłacić z wolnych środków, które pozostaną po realizacji budżetu za 2011 r.
Ze sporządzonej prognozy długu wynika, że na koniec 2012 roku zadłużenie gminy wyniesie 5.290.000 zł, co daje wskaźnik zadłużenia 30,65 %, a planowana obsługa zadłużenia (raty plus odsetki) wyniesie – 1.355.000 zł, co daje wskaźnik 7,85 %.
Kolejno omówiła działy:
Rolnictwo i łowiectwo
Skarbnik Pani Dorota Sadowska powiedziała, że plan wydatków w kwocie 27.700 zł to składka na izby rolnicze ustalona w wysokości 2 % uzyskanych wpływów z podatku rolnego – 15.700 zł oraz wydatki inwestycyjne na sporządzenie dokumentacji na potrzeby budowy sieci wodociągowej na terenie gminy Tykocin – 12.000 zł.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za w/w działem głosowało 5 członków komisji. Dział został przyjęty jednogłośnie.
Górnictwo i kopalnictwo
Skarbnik Pani Dorota Sadowska powiedziała, że planowane wydatki w kwocie 18.800 zł związane są z działalnością żwirowni, z której wydobywa się żwir na potrzeby remontów dróg gminnych. Na koszty działalności żwirowni składają się: wynagrodzenie osoby pełniącej funkcję kierownika zakładu wydobywczego, koszty porządkowania terenu oraz opłata eksploatacyjna.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za w/w działem głosowało 5 członków komisji. Dział został przyjęty jednogłośnie.
Transport i łączność
Skarbnik Pani Dorota Sadowska powiedziała, że zaplanowana kwota 703.240 zł jest na poziomie przewidywanego wykonania w 2011 roku. Na wydatki inwestycyjne na drogach gminnych przewiduje się przeznaczyć kwotę 308.740 zł.
- Przebudowa drogi gminnej - ulica Browarna w Tykocinie (dokumentacja) – 20.740 zł, w 2012 planuje się opłacić za wykonanie projektów, projekty były zlecone do wykonania w 2010 roku.
Wydatki majątkowe planuje się przeznaczyć na realizację dwóch inwestycji:
- Przebudowa drogi powiatowej i odcinków dróg gminnych we wsi Radule – 1.178.000 zł,
- Przebudowa drogi powiatowej we wsi Hermany – 800.000 zł.
Wkład gminy w realizację tych inwestycji to 50 %.
Wydatki bieżące planuje się przeznaczyć na zimowe utrzymanie dróg powiatowych – w wysokości 54.000 zł, z tego dotacja z Powiatu to 27.000 zł.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za w/w działem głosowało 5 członków komisji. Dział został przyjęty jednogłośnie.
Gospodarka mieszkaniowa
Skarbnik Pani Dorota Sadowska powiedziała, że plan wydatków w kwocie 135.700 zł Planowane jest dokończenie „Przebudowy budynku Ośrodka Zdrowia w Jeżewie Starym” za kwotę 40.000 zł (wykonanie elewacji). W ramach wydatków na gospodarkę nieruchomościami zaplanowano wycenę, podział gruntów, ogłoszenia prasowe, opłaty skarbowe oraz wydatki związane z założeniem ksiąg wieczystych dla nieruchomości gminnych. Dodatkowo zaplanowano wydatki związane z utrzymaniem budynków ośrodków zdrowia w Tykocinie i Jeżewie Starym oraz na remonty budynków komunalnych.
Plan dochodów w kwocie 237.300 zł. Na 2012 rok planuje się uzyskanie niższych kwot ze sprzedaży nieruchomości w stosunku do 2011 roku o ok. 80.000 zł.
Wpływy z opłat za wieczyste użytkowanie planuje się uzyskać w kwocie 29.000 zł, tj. na poziomie 2011 roku. Dochody z najmu i dzierżawy gruntów i lokali użytkowych planuje się uzyskać w wysokości 98.000 zł, zostały one ustalone na podstawie zawartych umów najmu i dzierżawy. Kwotę 17.000 zł planuje się uzyskać z odsprzedaży energii elektrycznej i cieplnej najemcom lokali komunalnych. Dodatkowo planuje się uzyskać kwotę 1.200 zł z tytułu rozliczeń z lat ubiegłych oraz zwrotu kosztów wyceny mieszkań przez nabywców oraz 100 zł z tytułu odsetek od rat za zakupione mieszkanie.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za w/w działem głosowało 5 członków komisji. Dział został przyjęty jednogłośnie.
Działalność usługowa (cmentarze)
Skarbnik Pani Dorota Sadowska powiedziała, że zostały zaplanowane wydatki na porządkowanie grobów przez Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Tykocinie w wysokości 2.000 zł.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za w/w działem głosowało 5 członków komisji. Dział został przyjęty jednogłośnie.
Administracja publiczna
Skarbnik Pani Dorota Sadowska powiedziała, że plan wydatków na zadania własne w kwocie 2.235.600 zł.
Wydatki na utrzymanie Rady Miejskiej planuje się w kwocie 95.000 zł, z tego na wypłaty diet radnym 92.400 zł.
Kwota 2.035.500 zł jest planowana na wydatki związane z utrzymaniem Urzędu Miejskiego i jest wyższa o ok. 50.000 zł od wydatków za 2011 rok. W 2012 roku planuje się realizację inwestycji związanych z przebudową budynków Urzędu Miejskiego, w tym:
- Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej na terenie SGGN – przebudowa budynków Urzędu Miejskiego w Tykocinie – 370.000 zł,
- Przebudowa budynków Urzędu Miejskiego w Tykocinie - prace wewnątrz budynków – 180.000 zł, te pracy będą wykonywane przez pracowników GZGKiM w Tykocinie.
Na wynagrodzenia osobowe planuje się środki w wysokości 950.000 zł, na 2012 rok nie jest planowana podwyżka wynagrodzeń. Pozostałe wydatki związane z zatrudnieniem pracowników planuje się w kwocie 282.100 zł. Pozostałe wydatki bieżące na działalność urzędu zaplanowano w kwocie 253.400 zł.
Na promocję jednostki samorządu terytorialnego zaplanowano kwotę 18.200 zł, niższą o ok. 6.000 zł od przewidywanych wydatków w 2011 roku. Wydatki planuje się ponieść na zakup materiałów promocyjnych, na organizację „Biesiady Miodowej” oraz innych imprez promocyjnych.
Wydatki na rzecz sołtysów, na pobór podatków oraz na pozostałe zadania zaplanowano w kwocie 86.900 zł, z przeznaczeniem na wypłatę diet i delegacje sołtysom biorącym udział w sesjach, na zakup niezbędnych materiałów oraz opłatę za umieszczenie anteny do Internetu szerokopasmowego na wieży kościoła, na opłatę prowizji sołtysom od pobieranych podatków, zakup materiałów (kwitariusze, teczki), na obsługę informatyczną oraz na koszty egzekucji podatków przez urząd skarbowy.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za w/w działem głosowało 5 członków komisji. Dział został przyjęty jednogłośnie.
Obsługa długu publicznego
Skarbnik Pani Dorota Sadowska powiedziała, że planowana kwota 240.000 zł jest o ok. 90.000 wyższa od przewidywanych wydatków w 2011 roku. Z kwoty tej planuje się opłatę odsetek od pożyczek i kredytów długoterminowych zaciągniętych w latach poprzednich – ok. 220.000 zł. Dodatkowo planuje się zaciągnięcie kredytu w wysokości 2.300.000 zł, którego koszty odsetek wyniosą ok. 30.000 zł. Kwota 10.000 zł to planowane koszty zaciągnięcia kredytów krótkoterminowych na pokrycie przejściowego deficytu budżetu.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za w/w działem głosowało 5 członków komisji. Dział został przyjęty jednogłośnie.
Rezerwy ogólne i celowe - Różne rozliczenia
Skarbnik Pani Dorota Sadowska powiedziała, żekwotę 199.804 zł przeznacza się na rezerwy ogólne i celowe, które będą rozdysponowane w trakcie roku na nieprzewidziane wydatki, z tego: rezerwa ogólna – 65.804 zł, rezerwa celowa na realizację zadań własnych gminy z zakresu zarządzania kryzysowego – 34.000 zł oraz rezerwa celowa na wypłatę wyrównanie nauczycielom – 100.000 zł.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz powiedział, że z przepisów Karta Nauczyciela wynika, że jeżeli nauczyciel nie osiągnie zakładanego poziomu wynagrodzenia wówczas gmina dopłaca tę różnicę. Nie uważa, że wynagrodzenia nauczycieli są za wysokie, natomiast środki finansowe na dopłacanie do wynagrodzeń powinny pochodzić z subwencji oświatowej.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za w/w działem głosowało 5 członków komisji. Dział został przyjęty jednogłośnie.
Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa
Skarbnik Pani Dorota Sadowska powiedziała, że na ochronę przeciwpożarową zaplanowano kwotę 339.630 zł na wydatki bieżące związane z utrzymaniem gotowości bojowej. Wydatki planuje się niższe o ok. 20.000 od przewidywanego wykonania roku 2011. Niższe wykonanie związane jest z planowana niższą
Na 2012 rok nie są planowane wydatki inwestycyjne w tym zakresie.
Na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń kierowców OSP planuje się wydać – 146.330 zł. Kwotę 22.000 zł przeznacza się na ekwiwalent strażakom biorącym udział w akcjach ratowniczych i szkoleniach. Na zakup paliwa, materiałów, wyposażenia oraz remont strażnic – 107.000 zł.
Wydatki na obronę cywilną w kwocie 7.985 zł przeznaczone są na wynagrodzenie osoby opiekującej się magazynkiem obrony cywilnej oraz zakup niezbędnych materiałów.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za w/w działem głosowało 5 członków komisji. Dział został przyjęty jednogłośnie.
Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
Skarbnik Pani Dorota Sadowska powiedziała, że zaplanowana kwota 663.200 zł jest wyższa o ok. 200.000 zł od przewidywanego wykonania w roku 2011.
Na gospodarkę ściekową i ochronę wód zaplanowano kwotę 7.500 zł, w tym 2.500 zł przeznacza się na opłatę za umieszczenie sieci kanalizacyjnej w pasie drogi wojewódzkiej, a 5.000 zł na wykonanie dokumentacji na budowę wodociągów wiejskich.
Na gospodarkę odpadami została zaplanowana kwota 114.000 zł. W ramach tego rozdziału zaplanowano wydatki inwestycyjne w wysokości 110.000 zł na projekt „Zamknięcie i rekultywacja Gminnego Składowiska Odpadów Komunalnych w Tykocinie, gm. Tykocin na działce o numerze ewid.geod. 756 w Tykocinie”. W ramach rozdz. 90003 – oczyszczanie miast i wsi planuje się wydatki w kwocie 50.000 zł, na poziomie 2011 roku, związane z utrzymaniem czystości w mieście i gminie oraz usuwaniem padłych zwierząt.
Kwota 15.000 zł została zaplanowana na utrzymanie zieleni. Zostanie przeznaczona na usługi wykonywane przez GZGKiM tj. na utrzymanie trawników i rabat.
Na oświetlenie ulic, placów i dróg planuje się wydatkować kwotę 183.000 zł, na opłaty za energię planuje się wydać 150.000 zł, a kwotę 30.000 zł na opłaty za naprawy i konserwację lamp. Dotacje dla Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej zostały zaplanowane w kwocie 185.000 zł. Dotacja celowa na finansowanie inwestycji została zaplanowana w wysokości 180.000 zł, z przeznaczeniem na budowę sieci wodociągowej na terenie Tykocina oraz gminy, na zakup pomp na hydrofornię oraz zakup agregatu prądotwórczego. Na 2012 rok została zaplanowana dotacja przedmiotowa w wysokości 5.000 zł stanowiąca dopłatę do cen za wywóz nieczystości płynnych. W ramach pozostałej działalności zaplanowano wydatki w kwocie 108.700 zł z przeznaczeniem na utrzymanie szaletu publicznego – ok. 42.000 zł i na odłów i utrzymanie bezpańskich psów w schronisku – ok. 30.000 zł. Dodatkowo zaplanowano środki za zatrudnienie robotników publicznych – 36.700 zł. Część wydatków na zatrudnienie robotników zostanie zrefundowana przez Urząd Pracy.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za w/w działem głosowało 5 członków komisji. Dział został przyjęty jednogłośnie.
Przewodniczący Komisji Mieczysław Pańkowski odczytał OPINIĘ NR V/8/2011 KOMISJI INFRASTRUKTURY I FINANSÓW z dnia 23 listopada 2011 roku o Zarządzeniu Nr 78/2011 Burmistrza Tykocina z dnia 14 listopada 2011 r. w sprawie projektu budżetu gminy na 2012 rok. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem opinii głosowało 5 członków komisji, opinia została przyjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz powiedział, że pozytywnie rozpatrzono wniosek na „Termomodernizację budynków użyteczności publicznej na terenie SGGN – przebudowa budynków Urzędu Miejskiego w Tykocinie”.
Skarbnik Pani Dorota Sadowska omówiła Zarządzenie Burmistrza Tykocina Nr 77/2011 z dnia 14 listopada 2011 r. w sprawie projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Tykocin na lata 2012 – 2015 wraz z prognozą kwoty długu i spłat zobowiązań na lata 2012 – 2017. Powiedziała, że na koniec 2011 roku zadłużenie gminy z tytułu kredytów i pożyczek wyniesie 4.105.000 zł. W 2012 roku planowane jest zwiększenie zadłużenia o 2.300.000 zł. Kredyt zostanie przeznaczony na sfinansowanie planowanego deficytu budżetu w wysokości 1.445.000 zł oraz na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań – 855.000 zł. Planowane jest także zaciągnięcie kredytu w 2013 roku w wysokości 900.000 zł. Na koniec 2012 roku planowane zadłużenie gminy z tytułu kredytów i pożyczek wyniesie 5.290.000 zł. Spłata rat kapitałowych zaciągniętych i planowanych do zaciągnięcia kredytów i pożyczek jest planowana na lata 2012 – 2017, w poszczególnych latach spłaty wyniosą: w 2012 roku – 1.115.000 zł, w 2013 roku – 1.040.000 zł, w 2014 roku – 990.000 zł, w 2015 roku – 1.240.000 zł, w 2016 roku – 1.520.000 zł, w 2017 roku – 1.400.000 zł.
W latach 2013 – 2017 zakłada się osiągnięcie nadwyżki, która zostanie przeznaczona na spłatę kredytów i pożyczek.
Na lata 2012 – 2015 planuje się dwa przedsięwzięcia z udziałem środków europejskich:
- Budowa zespołu boisk w Stelmachowie - "Orlik" – 660.000 zł,
- Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego - część II, administracja samorządowa – 25.304 zł.
W latach 2012 – 2015 planuje się wydatki na przedsięwzięcia realizowane ze środków własnych gminy:
- Poprawa infrastruktury drogowej na terenie gminy Tykocin w wysokości 2.886.740 zł – wydatki majątkowe i 600.000 zł – wydatki bieżące,
- Zamknięcie i rekultywacja Gminnego Składowiska Odpadów Komunalnych w Tykocinie – 710.000 zł,
- Wykonanie prac konserwatorskich przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków – 225.000 zł.
Pozostałe zadania inwestycyjne będą wprowadzane do budżetu na bieżąco.
W poszczególnych latach, po zabezpieczeniu środków na spłatę kredytów, na opłacenie wydatków wynikających z przedsięwzięć majątkowych, a także na niezbędne wydatki bieżące, pozostały jeszcze środki na wydatki inwestycyjne. W 2013 roku pozostanie kwota – 204.696 zł, w 2014 roku – 531.000 zł, w 2015 r. – 552.000 zł, w 2016 r. – 523.000 zł i w 2017 r. – 880.000 zł.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za pozytywnym zaopiniowaniem projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Tykocin na lata 2012 – 2015 wraz z prognozą kwoty długu i spłat zobowiązań na lata 2012 – 2017 głosowało 5 członków Komisji. Projekt zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.
Do punktu 4.
Skarbnik Pani Dorota Sadowska omówiła inwestycje na 2012 rok, które stanowią załącznik do oryginału protokołu.
W zarządzonym głosowaniu za przyjęciem zadań inwestycyjnych do realizacji w 2012 roku głosowało 5 członków komisji.
Do punktu 5.
W związku z wyczerpaniem porządku dziennego obrad, Przewodniczący Komisji zamknął posiedzenie o godz. 10.45, dziękując wszystkim za przybycie.
Podpisy członków Komisji Infrastruktury i Finansów:
1. Mieczysław Pańkowski- Przewodniczący
2. Jan Nartowicz- Zastępca
3. Grzegorz Perkowski
5. Adam Rudawski
Protokołowała:
Agnieszka Kopczewska
Metryka strony