opinia 5
OPINIA Nr VII/5/2012
KOMISJI REWIZYJNEJ
Rady Miejskiej w Tykocinie
z dnia 15 maja 2012 roku
o wykonaniu budżetu gminy Tykocin za 2011 rok
Działając na podstawie art. 18a ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441; z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218; z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458; z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241; z 2010 r. Nr 28, poz. 142, Nr 28, poz. 146, Nr 106, poz. 675, Nr 40, poz. 230)oraz art. 270 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240; zmiany z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr123, poz. 835, Nr 152, poz. 1020, Nr 96, poz. 620, Nr 238, poz. 1578, Nr 257, poz. 1726; z 2011 r. Nr 201, poz. 1183, Nr 185, poz. 1092, Nr 234, poz. 1386, Nr 291, poz. 1707, Nr 240, poz. 1429) oraz § 72 ust. 3 Statutu Gminy /Dz. Urz. z 2003 r. Nr 118, poz. 2199/
Komisja Rewizyjna w składzie:
1. Roman Klimaszewski – przewodniczący
2. Tadeusz Tyborowski – z-ca przewodniczącego
3. Antoni Janusz Sowiński - członek
rozpatrzyła:
- sprawozdanie finansowe za 2011 rok
- sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Tykocin za 2011 rok wraz z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o tym sprawozdaniu,
- informację o stanie mienia komunalnego Gminy Tykocin za 2011 rok,
a następnie stwierdziła co następuje:
1. Uchwalony przez Radę Miejską w Tykocinie budżet zakładał plan dochodów po uwzględnieniu zmian w ciągu roku, w wysokości 17.783.745 zł (wyższy o 10,72 % od planu pierwotnego). Dochody wykonano w wysokości 17.740.449,72 zł, tj. 99,76% planu. Plan dochodów majątkowych wynosił 966.387 zł i został zrealizowany w wysokości 731.878,22 zł (96,15 %).
2. Uchwalony przez Radę Miejską plan wydatków budżetowych po zmianach dokonanych w ciągu roku wynosił 19.713.609 zł i był wyższy o 11,03 % od planu na początku roku. Wydatki wykonano w wysokości 19.037.473,76 zł, co stanowi 96,57 %.
3. Na wydatki ogółem składają się wydatki majątkowe: plan – 4.743.653 zł, wykonane w wysokości 4.474.825,58 zł (94,33 %) i wydatki bieżące: plan – 14.969.956 zł, wykonane w wysokości 14.562.648,18 zł (97,28 % planu). Wykonane wydatki majątkowe stanowią 23,51 % wykonanych wydatków ogółem.
4. Planowany budżet na koniec 2011 roku przewidywał deficyt w wysokości 1.929.864 zł. Jako źródło pokrycia deficytu wskazano przychody pochodzące z zaciągniętych kredytów i pożyczek długoterminowych. Dodatkowo zaplanowano przychody z tytułu kredytów w kwocie 680.136 zł oraz wolnych środków w kwocie 441.080 zł. Przychody te zostały przeznaczone na spłatę kredytów i pożyczek zaciągniętych w latach ubiegłych. Ogółem spłacono raty kredytów w wysokości 1.271.216 zł.
5. Na koniec roku zadłużenie Gminy z tytułu kredytów i pożyczek wynosiło 3.625.000 zł, co stanowi 20,43 % zrealizowanych dochodów.
6. Faktyczne wykonanie budżetu za 2011 rok zamknęło się deficytem w wysokości 1.297.024,04 zł.
7. Gmina na dzień 31.12.2011 r. nie posiadała zobowiązań wymagalnych.
8. Skutki obniżenia górnych stawek podatków za 2011 r. wyniosły 490.366 zł. Skutki udzielonych ulg i zwolnień z podatków w drodze uchwały wynosiły 202.478 zł, skutki wydanych decyzji dotyczących umorzeń zaległości podatkowych wynosiły 43.200,10 zł.
9. Burmistrz Tykocina, realizując zadania związane w wykonaniem budżetu, kierował się zasadą celowości, legalności, rzetelności i oszczędności w gospodarowaniu środkami publicznymi.
10. Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku wyraziła pozytywną opinię o sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy Tykocin za 2011 rok.
Zdaniem Komisji Rewizyjnej wyrażonym w niniejszej opinii, powyższe daje podstawę do wyrażenia pozytywnej opinii o realizacji budżetu Gminy za 2011 r. i wystąpienia do Rady Miejskiej w Tykocinie z wnioskiem o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Tykocina.
Podpisy Komisji:
1. Roman Klimaszewski – przewodniczący
2. Tadeusz Taborowski – z-ca Przewodniczącego
3. Antoni Janusz Sowiński - członek
Metryka strony