Protokół Nr XLV/06
Protokół Nr XLV/06
z XLV sesji Rady Miejskiej w Tykocinie
z dnia 14 września 2006 r.
XLV sesja Rady Miejskiej w Tykocinie odbyła się w Centrum Kultury, Sportu i Turystyki Ziemi Tykocińskiej w Tykocinie pod przewodnictwem Przewodniczącego Rady Miejskiej w Tykocinie Pana Bogusława Kwiatkowskiego.
W obradach udział wzięli radni, sołtysi, pracownicy obligowani z urzędu, goście zaproszeni oraz mieszkańcy miasta i gminy Tykocin, według list załączonych do protokołu.
Do punktu 1 porządku obrad:
Pan Bogusław Kwiatkowski, Przewodniczący Rady Miejskiej w Tykocinie przywitał przybyłych na sesję radnych, sołtysów, pracowników urzędu, gości zaproszonych oraz mieszkańców miasta i gminy Tykocin. Stwierdził, że ilość obecnych radnych na sesji, zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. Obrady rozpoczęto o godz. 1018. Stan radnych 15, obecnych 11, brak 4.
Do punktu 2 porządku obrad:
Przewodniczący obrad przedstawił radnym proponowany porządek obrad.
Radni do porządku obrad nie wnieśli uwag i pytań.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem porządku obrad głosowało 11 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie i przedstawiał się następująco:
1. Otwarcie obrad.
2. Przedstawienie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z XLIV sesji Rady Miejskiej.
4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza Tykocina od dnia 1 lipca 2006 r. do 14 września 2006 r.
- przedstawienie sprawozdania,
- dyskusja nad sprawozdaniem.
5. Informacja o przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze 2006 roku.
6. Podjęcie uchwał w sprawach:
a) zmian w budżecie gminy na 2006 rok,
b) Planu Gospodarki Odpadami Miasta i Gminy Tykocin.
7. Interpelacje.
8. Wnioski.
9. Odpowiedzi na interpelacje i wnioski.
10. Zakończenie sesji.
Do punktu 3 porządku obrad
Przewodniczący obrad zwrócił się o przegłosowanie przyjęcia protokołu z XLIV sesji Rady Miejskiej w Tykocinie.
Radni do protokołu nie wnieśli uwag i pytań.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołu z XLIV sesji Rady Miejskiej głosowało 11 obecnych radnych. Protokół został przyjęty jednogłośnie.
Do punktu 3 porządku obrad
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz omówił sprawozdanie ze swojej działalności za okres od 1 lipca do 14 września 2006 r., które stanowi załącznik do oryginału protokołu.
Radni nie wnieśli pytań i uwag do sprawozdania.
Do punktu 5 porządku obrad
Skarbnik Pani Dorota Sadowska omówiła radnym informację o przebiegu wykonania budżetu gminy za I półrocze 2006 roku.
Radni nie wnieśli pytań i uwag do w/w informacji.
Do punktu 6 p.pkt a porządku obrad
Przewodniczący obrad przedstawił radnym projekt Uchwały Nr XLV/267/06 w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006 rok. Następnie, poprosił o komentarz do w/w projektu uchwały Panią Dorotę Sadowską Skarbnika Gminy.
Pani Dorota Sadowska Skarbnik Gminy omówiła radnym zmiany w budżecie na 2006 rok.
Pan Burmistrz dodał, że GZGKiM jest instytucją, którą należy wspierać. Zakupiona na potrzeby Gospodarki Komunalnej koparka nie wypełnia tych potrzeb do końca. Potrzebna jest koparka do remontu dróg żwirowych i w tym celu zostanie ogłoszony przetarg. Wyjaśnił, że dodatkowe pieniądze zostały skierowane na dokończenie stanu surowego świetlicy OSP w Siekierkach. Jest to inwestycja, która sięgnie 90 tys. zł. i pociągnie za sobą kolejne koszty. Jej realizacja stworzy pewną całość i nada świetlicy odpowiedni wygląd oraz standard. Przytoczył przy tym przykład inwestycji w Jeżewie Starym, gdzie wylanie warstwy bitumicznej pociągnęło wykonanie krawężników, wjazdów, a na koniec chodników.
Radni do w/w projektu uchwały nie wnieśli pytań i uwag.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XLIV/265/06 głosowało 13 obecnych radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XLIV/267/06
w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006 rok
stanowi załącznik do oryginału protokołu
Do punktu 6 p.pkt b porządku obrad
Przewodniczący obrad przedstawił radnym projekt Uchwały Nr XLIV/268/06 w sprawie uchwalenia planu gospodarki odpadami miasta i gminy Tykocin. Następnie, zwrócił się do referenta ds. ochrony środowiska Pana Adriana Pogorzelskiego z prośbą o omówienie projektu w/w uchwały.
Pan Adrian Pogorzelski referent ds. ochrony środowiska poinformował, że obowiązek opracowania gminnego planu gospodarki odpadami wynika z ustawy o odpadach. Celem planu jest wybór i wskazanie optymalnej drogi postępowania w zakresie gospodarki odpadami, a w szczególności odpadami komunalnymi powstającymi na terenie Gminy Tykocin. Przedstawione w nim cele i działania zgodne są z obowiązującym ustawodawstwem oraz z krajowym, wojewódzkim i powiatowym planem gospodarki odpadami. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska gminny plan gospodarki odpadami określa:
- aktualny stan gospodarki odpadami tj, rodzaj, ilość i źródła wszystkich odpadów, rodzaj i ilość odpadów poddanych procesom odzysku i unieszkodliwiania, istniejące systemy zbierania wszystkich odpadów, rodzaj, rozmieszczenie i moc przerobową instalacji do odzysku i unieszkodliwiania odpadów, wykaz podmiotów prowadzących działania w zakresie zbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów;
- propagowanie zmiany w zakresie gospodarki odpadami, w tym wynikające ze zmian demograficznych i gospodarczych;
- działania zmierzające do poprawy sytuacji w zakresie gospodarki odpadami tj. zapobieganie powstaniu odpadów, ograniczenie ilości odpadów i ich negatywnego wpływu na środowisko, prawidłowe postępowanie z odpadami w zakresie zbiórki, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów, regulacji ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji.
- projektowany system gospodarki odpadami komunalnymi uwzględniający ich zbiórkę, transport i unieszkodliwianie ze wskazaniem miejsc unieszkodliwiania;
- rodzaj i harmonogram realizacji przedsięwzięć oraz instytucje odpowiedzialne za ich realizacje;
- sposoby finansowania w tym instrumenty finansowe i ich źródła;
- system monitoringu oraz oceny realizacji zamierzonych celów.
Projekt planu gospodarki odpadami na terenie miasta i gminy Tykocin został zatwierdzony przez Ministra Środowiska, Wojewodę Podlaskiego oraz Starostę Powiatowego. Ostatnim etapem, który umożliwi wprowadzenie planu w życie jest uchwalenie go przez Radę Miejską.
Radni do projektu uchwały nie wnieśli uwag i pytań.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XLV/268/06 głosowało 11 obecnych radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XLV/268/06
sprawie uchwalenia planu gospodarki odpadami miasta i gminy Tykocin
stanowi załącznik do oryginału protokołu
Do punktu 7 porządku obrad
Radni nie wnieśli interpelacji.
Do punktu 8 porządku obrad
- Z-ca Burmistrza Pani Teresa Andruszkiewicz zwróciła się do sołtysów z prośbą o wywieszenie w sołectwach ogłoszenia o bezpłatnych badaniach mammograficznych dla kobiet.
- Sołtys wsi Saniki Pan Antoni Jackowski zwrócił się z zapytaniem, dlaczego po modernizacji drogi w Sanikach przepływ skierowany został na miedzę między polem jego syna Piotra Jackowskiego a polem Pana Sakowicza.
- Pan Burmistrz odpowiedział, że po uzyskaniu zgody w/w właścicieli gruntów, na miedzy będzie wykopany rów do którego będzie spływać woda. Nie można bowiem kierować wody na posesje, gdzie są budynki gospodarcze.
- Radny Grabowski podziękował Burmistrzowi za naprawę dróg żwirowych w Słomiance i Krośnie.
- Sołtys wsi Stelmachowo Pan Jan Pieróg zapytał dlaczego nie została wyżwirowana droga do wsi Stelmachowo. W Stelmachowie mieszka 60 rodzin. W poprzedniej kadencji były zbierane pieniądze na jej modernizację. Mieszkańcy są oburzeni i chcą kierować sprawę do Sądu.
- Pan Burmistrz odpowiedział, że o wyżwirowaniu drogi do Stelmachowa słyszy po raz pierwszy i przez 4 lata swojego urzędowania nie widział podania w tej sprawie. Mieszkańcom tej wsi została wybudowana nowoczesna oczyszczalnia ścieków. I jest to jedyna wieś w gminie, która oczyszczalnię posiada. Mieszkańcy Stelmachowa nie mogą czuć się poszkodowani. Kierowanie sprawy do sądu nie jest drogą poprzez którą należy załatwiać wyżwirowania drogi. W tej sprawie sołtys powinien wnioskować i pisać podania.
- Kierownik MGOPS Pani Cecylia Zalewska poinformowała, że rolnicy mogą ubiegać się o pomoc za szkody w uprawach rolnych spowodowane suszą, jeżeli:
a) wynoszą one średnio powyżej 30% gospodarstwa rolnego;
b) co najmniej jedna osoba w rodzinie jest rolnikiem w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników i podlega temu ubezpieczeniu z mocy ustawy;
c) szkody są oszacowane i potwierdzone w protokole sporządzonym przez komisję powołaną przez wojewodę.
Wnioski w tej sprawie będą przyjmowane w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Tykocinie do dnia 15 października br.
Pan Burmistrz dodał, że należy uświadomić społeczeństwo rolnicze, że nie wszyscy, którzy szacowali straty otrzymają pomoc. Straty muszą przekraczać 30% powierzchni gospodarstwa rolnego. Jest to ważny warunek. Następnie, zapytał pracownika Urzędu Miejskiego Pana Adriana Pogorzelskiego, czy Komisja szacowała straty na każdym polu?
Pan Adrian Pogorzelski poinformował, że Komisja szacowała straty na wszystkich polach, które zgłaszał rolnik. Nie szacowano strat na polach, na których zboża były skoszone. Szacunki były robione bardzo solidnie, a straty stanowiły przeciętnie od 50% wzwyż.
Pan Burmistrz poinformował, że Wojewoda jako przedstawiciel rządu powołał Komisję i dał wytyczne zgodnie z którymi komisja działała. Oznacza to, że pomoc społeczna będzie udzielana zgodnie z protokołami w/w komisji i wytycznymi Ministra Środowiska.
Sołtys wsi Sawino Pan Janusz Kowalewski poinformował, że o szacowaniu strat pracownica WPODR informowała tylko gospodarzy bogatych. Biedniejsi nic nie wiedzieli. Szacunki też były robione niesprawiedliwie.
Pan Burmistrz przypomniał że temat suszy nagłośniony był w prasie, radiu i telewizji.
Do punktu 8 porządku obrad:
W związku z wyczerpaniem porządku dziennego obrad, Przewodniczący zamknął obrady o godz. 1118, dziękując wszystkim za przybycie.
Na tym protokół zakończono
Przewodniczący Rady Miejskiej w Tykocinie
Bogusław Kwiatkowski
Protokołowała:
Barbara Zachowicz
Metryka strony