protokol 14
PROTOKÓŁ NR 14/2014
Komisji Oświaty, Promocji, Sportu i Turystyki
Rady Miejskiej w Tykocinie
z dnia 7 maja 2014 roku.
Posiedzenie Komisji Oświaty, Promocji, Sportu i Turystyki Rady Miejskiej w Tykocinie odbyło się pod przewodnictwem Przewodniczącego Pana Stanisława Lenczewskiego.
W posiedzeniu udział wzięli radni, pracownicy urzędu oraz goście zaproszeni według list obecności załączonych do protokołu.
Do punktu 1
Przewodniczący Komisji Pan Stanisław Lenczewski przywitał wszystkich zgromadzonych.
Stwierdził obecność 3 radnych, czyli wymagane quorum i rozpoczął posiedzenie o godzinie 10.00
Do punktu 2
Przewodniczący Pan Stanisław Lenczewski odczytał członkom komisji przewidywany porządek obrad.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za proponowanym porządkiem obrad głosowało 3 członków komisji. Porządek został przyjęty jednogłośnie i przedstawiał się następująco:
Porządek obrad:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Rozpatrzenie i zaopiniowanie Zarządzenia Nr 16/2014 w sprawie sprawozdania rocznego z wykonania budżetu gminy Tykocin za 2013 rok wraz z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku.
4. Rozpatrzenie Zarządzenia Nr 17/2014 w sprawie informacji o stanie mienia gminy Tykocin na dzień 31 grudnia 2013 r.
5. Rozparzenie Zarządzenia Nr 18/2014 w sprawie sprawozdania rocznego z wykonania planów finansowych instytucji kultury za 2013 rok.
6. Rozpatrzenie sprawozdania finansowego Gminy Tykocin za 2013 rok.
7. Wolne wnioski i informacje.
8. Zamknięcie posiedzenia.
Do punktu 3
Skarbnik Pani Dorota poinformowała, że Zarządzenie Nr 16/2014 zostało sporządzone 24 marca 2014 r. i przekazane Radnym oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku.
Poinformowała, że po zmianach plan dochodów wynosił 19.405.600 zł i był wyższy o 6,67 % od planu pierwotnego, a plan wydatków – 19.560.214 zł, wyższy o 7,7 % od planu na początku roku. Deficyt budżetu gminy w wysokości 414.614 zł planowano sfinansować wolnymi środkami w kwocie 154.614 zł i przychodami z kredytu w kwocie 260.000 zł.
2. Planowane dochody 19.405.600 zł wykonano w wysokości 19.367.185,13 zł, tj. 99,80 % planu. Plan dochodów majątkowych wynosił 950.208 zł i został zrealizowany w wysokości 933.326,82 zł (98,22 %).
Struktura wykonanych dochodów gminy przedstawia się następująco:
- subwencje ogólne – 9.820.577 zł, co stanowi 50,71 % wykonanych dochodów gminy,
- dotacje z budżetu państwa na zadania zlecone – 2.828.244,45 zł (14,60% kwoty dochodów),
- pozostałe dotacje z budżetu państwa i innych źródeł – 1.066.088,49 zł (5,51 %),
- dotacje otrzymane w ramach umów i porozumień z Powiatem Białostockim – 63.925,77 zł,
- dotacje celowe na realizację projektów unijnych – 976.423,45 zł,
- udziały w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa – 1.194.085,87 zł (6,17 %),
- dochody własne gminy – 3.417.840,10 zł (17,65 % wykonanych dochodów), z tytułu podatków i opłat lokalnych, ze sprzedaży i wynajmu składników majątku gminy.
Plan wydatków – 19.560.214 zł wykonano w wysokości 18.554.322,98 zł, co stanowi 94,86 %.
Skarbnik Pani Dorota Sadowska omówiła poszczególne działy sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2013 rok:
Turystyka
Planowana kwota dochodów 7.414 zł to dotacja w ramach PROW na realizację projektu pn. Promocja Miasta i Gminy Tykocin – wydanie folderu turystycznego. Wniosek o płatność został złożony w IV kwartale i do końca roku nie wpłynęło dofinansowanie.
Plan wydatków został zrealizowany w wysokości 10.525 zł (84,03 % planu). Kwotę 1.600 zł wydano na odnowienie oznakowania dwóch turystycznych szlaków pieszych. Kwotę 8.925 zł przeznaczono na druk i opracowanie folderu w ilości 6.000 sztuk w ramach operacji „Promocja Miasta i Gminy Tykocin – wydanie folderu turystycznego”.
Oświata i wychowanie
Na planowane dochody w wysokości 161.978 zł otrzymano kwotę 158.670,39 zł (97,56 % planu). Na otrzymane dochody składają się:
- dotacja z budżetu państwa przeznaczona na realizację zadań własnych w zakresie wychowania przedszkolnego – 59.202 zł,
- dotacja celowa na realizację projektu unijnego „Nasze dzieci – nasza przyszłość” – 21.258,48 zł (99,15 % planu),
- dotacja celowa na realizację projektu unijnego „Rozwiń skrzydła” – 65.287,57 zł,
- wpłaty rodziców za pobyt dzieci w przedszkolu ponad czas realizacji podstawy programowej 13.145,80 zł (93,90 %), wpłaty wynosiły 1,20 zł za godzinę w I półroczu i po i po 1 zł za godzinę w od września 2013 r – stawka wynikająca z ustawy,
- dochody z tytułu umieszczenia na autokarach reklamy – 900 zł,
- przewóz dzieci na zajęcia w ramach projektu – 2.128 zł.
Plan wydatków w kwocie 7.454.748 zł wykonano w wysokości 7.378.062,02 zł, tj. 98,97 %.
Wydatki majątkowe zostały poniesione w kwocie 99.915,46 zł na następujące inwestycje:
- Przebudowa budynku przedszkola w Tykocinie – 66.590,96 zł – zostały dostosowane łazienki na potrzeby dzieci niepełnosprawnych, utworzono salę lekcyjną i łazienkę oraz wykonano zejście do szatni znajdującej w piwnicy budynku,
- Zakup i montaż pieca olejowego centralnego ogrzewania w budynku przedszkola w Tykocinie – 28.835 zł,
- Zakup kontenera na śmieci – 4.489,50 zł o pojemności 6.000 l.
Na wydatki bieżące w Zespołach Szkół w Tykocinie i Radulach zaplanowano 6.824.567 zł, a wydano 6.752.341,84 zł (98,94 %), z tego na wydatki w dziale 801 – 6.590.471,62 zł.
- Zespół Szkół i Przedszkole w Tykocinie – plan 5.284.996 zł, wykonanie 5.225.533 zł (98,88% planu),
- Zespół Szkół w Radulach – plan 1.470.502 zł, wykonanie 1.464.854 zł (99,62 %).
Pozostałe wydatki poniesiono w ramach działu 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza.
Zespół Szkół i Przedszkole w Tykocinie
Wydatki w rozdz. 80101 szkoły podstawowe poniesiono w wysokości 2.441.769 zł (98,73 % planu). Wydatki na wynagrodzenia oraz pochodne od wynagrodzeń wyniosły 2.080.682 zł (85,21 % wydatków w tym rozdziale), pozostałe wydatki bieżące przeznaczono na: odpisy na ZFŚS – 81.050 zł, wynagrodzenia bezosobowe (umowy– zlecenie na palenie w piecach co, przewóz drewna, zastępstwa za pracowników będących na zwolnieniach lekarskich) – 26.201 zł, zakup opału (drewno i brykiet) – 52.760 zł, materiały napraw bieżących i remontu sali geograficznej – 8.101 zł, środki czystości – 4.132 zł, zakup materiałów biurowych (druki, tonery, papier, druki świadectw) – 4.120 zł, wyposażenie – 17.770 zł (rusztowania, meble do sali geograficznej, komputer, krzesła, piła spalinowa, mikrofon, rolety), wydatki na sport (sprzęt sportowy i nagrody) – 4.771 zł, prenumeraty – 761 zł, paliwo i części zamienne do ciągnika, kosiarki i piły – 1.542 zł, pomoce dydaktyczne (książki, komputery do pracowni, program dla logopedy) – 6.216 zł, badanie okresowe – 793, wywóz nieczystości – 3.901 zł, ścieki – 2.556 zł, sporządzenie wniosku o dofinansowanie projektu – 4.908 zł, usługi transportowe (drewna i materiałów do remontu) – 5.641 zł, usługi bankowe – 2.043 zł, opłaty za energię elektryczną i wodę – 34.049 zł, przejazdy na zawody i konkursy oraz dofinansowanie do obozu sportowego – 2.444 zł, dofinansowanie do studiów – 1.382 zł, usługi informatyczne – 3.786 zł, różne opłaty i składki (opłaty za emisję pyłów, ubezpieczenie budynków i wyposażenia, składki ZNP) – 7.724 zł.
W ramach realizowanego projektu POKL „Nasze dzieci – nasza przyszłość” od stycznia do czerwca 2013 roku poniesiono wydatki na wynagrodzenia zgodnie z zawartymi umowami-zlecenie na prowadzenie dodatkowych zajęć w wysokości 21.655 zł.
Od września był realizowany projekt POKL „Rozwiń skrzydła”. W projekcie biorą udział dzieci za szkoły podstawowej i gimnazjum. Wydatki w szkole podstawowej wyniosły 41.901 zł, zostały poniesione na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń - 19.710 zł, zakup pomocy dydaktycznych – 18.628 zł (ksiązki i wyposażenie sali do nauki języków obcych), dowóz dzieci na zajęcia w soboty – 1.007 zł, energia elektryczna – 800 zł.
Wydatki na utrzymanie oddziałów przedszkolnych poniesiono w kwocie 139.843 zł (99,08 % planu) i przeznaczono na wynagrodzenie i pochodne nauczycieli oraz zakup pomocy dydaktycznych.
Wydatki na utrzymanie przedszkoli wyniosły 460.027 zł (99,10 % planu). Wydatki na wynagrodzenia wraz z pochodnymi wyniosły 314.259 zł (68,31 % poniesionych wydatków), pozostałe wydatki przeznaczono na olej do pieca centralnego ogrzewania – 14.160 zł, materiały do napraw i remontów oraz do wykonania zadaszenia piaskownicy – 4.112 zł, środki czystości – 2.043 zł, energię elektryczną i wodę – 6.120 zł, odpisy na ZFŚS – 13.000 zł, zakup programu komputerowego – 899 zł, pomoce dydaktyczne (zabawki i gry) – 1.115 zł.
Na gimnazja została wydatkowana kwota 1.527.625 zł (99,49 % planu), z czego na wynagrodzenia i pochodne – 1.349.028 zł, odpis na ZFŚS – 54.500 zł. Pozostałe wydatki bieżące to zakup opału (drewno i brykiet) – 26.100 zł, środki czystości – 3.700 zł, materiały do remontu sal lekcyjnych i łazienek – 8.988 zł, wyposażenie (aparat telefoniczny i rolety) – 1.161 zł, pomoce dydaktyczne (komputery do pracowni) – 5.549 zł, materiały biurowe i kancelaryjne – 3.273 zł, materiały do napraw oraz paliwo do ciągnika i kosiarki – 1.716 zł, opłaty za energię i wodę – 19.063 zł, usługi transportowe (przewóz opału i materiałów do remontu) – 2.576 zł, usługi bankowe – 1.975 zł, różne opłaty i składki (składki na rzecz ZNP, ubezpieczenie budynków i wyposażenia) – 5.325 zł.
Na realizację w gimnazjum projektu POKL „Rozwiń skrzydła” wydano 29.838 zł, w tym na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 22.012 zł, książki do prowadzenia zajęć – 2.027, stroje i piłki do zajęć sportowych – 3.937 zł, dowóz uczniów na zajęcia w soboty – 1.064.
Na utrzymanie liceum ogólnokształcącego wydano 221.271 zł (98,85 % planu), w tym na wynagrodzenia nauczycieli i pochodne od wynagrodzeń – 190.557 zł, odpis na ZFŚS – 9.000 zł, opłaty za energię i wodę – 9.793 zł, zakup opału – 9.000 zł.
Wydatki związane z prowadzeniem technikum wyniosły 108.087 zł, tj. 97,68 % planu, z tego wynagrodzenia i pochodne – 96.331 zł, ZFŚS – 3.000 zł, materiały do remontu i napraw – 2.081 zł, zakup opału – 2.000 zł, zakup komputerów do pracowni – 2.170 zł.
Na utrzymanie stołówki w szkole i przedszkolu wydano 270.562 zł (99,33 % planu). Na wynagrodzenia i pochodne wydano 253.145 zł, odpis na ZFSŚ – 5.400 zł, środki czystości – 3.478 zł, zakup gazu – 4.620 zł, materiały do naprawy zmywarek – 695 zł, ekwiwalent za pranie i używanie odzieży – 1.809 zł.
Wydatki na zadania z zakresu oświaty oraz na edukacyjnej opieki wychowawczej wyniosły w 2013 roku – 7.798.552 zł, co stanowi 42,03 % wydatków gminy ogółem. Wydatki zostały sfinansowane z subwencji oświatowej – 5.346.659 zł, z dotacji celowej na realizację programów unijnych – 85.882 zł, z dotacji z budżetu państwa – 289.338 zł i ze środków własnych gminy – 2.076.673 zł.
Ochrona zdrowia
Plan wydatków w kwocie 126.555 zł wykonano w wysokości 89.341,96 zł (70,60 % planu) na zadania związane z przeciwdziałaniem alkoholizmowi i zwalczaniem narkomanii, zgodnie z gminnym programem profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Wszystkie potrzeby w tym zakresie zabezpieczone. O niewykorzystane środki zostanie zwiększony budżet w 2014 roku.
Wydatki zostały poniesione na:
- wynagrodzenie osób prowadzących zajęcia profilaktyczno - sportowe, pozalekcyjne zajęcia sportowe z piłki nożnej, tenisa stołowego, lekkiej atletyki – 15.285 zł, w zajęciach uczestniczą dzieci ZSiP w Tykocinie, ZS w Radulach,
- wspomaganie klubu sportowego „Orzeł - Tykocin” poprzez zakup sprzętu sportowego, opłacanie przejazdów na mecze, wynajem boiska i opłacenie delegacji sędziowskich – 19.896 zł,
- wspomaganie klubu sportowego „Hetman - Tykocin” poprzez zakup sprzętu, strojów sportowych i opłacenie delegacji sędziowskich – 8.431 zł,
- organizacja półkolonii oraz zabaw choinkowych w świetlicach wiejskich – 13.829 zł,
- zakup artykułów papierniczych, nagród na konkursy, sprzętu sportowego, opłacanie wyjazdów na wycieczki, obozy sportowe oraz wspomaganie działalności świetlic wiejskich, organizowanie festynów rodzinnych – 25.801 zł,
- koszty związane z terapią osób uzależnionych – 6.100 zł.
Pomoc społeczna
Plan wydatków w kwocie 3.411.152 zł wykonano w wysokości 3.347.655,29 zł (98,14 %) .
Na realizację zadań zleconych otrzymano dotację 2.193.799,77 zł i wydatkowano kwotę 2.193.799,77 zł, tj. 100,00 % planu. Wykonanie wydatków zleconych gminie przedstawia się następująco:
- w rozdz. 85212 – świadczenia rodzinne – z planowanej kwoty dotacji 2.170.800,00 zł otrzymano 2.112.494,87 zł i wydatkowano 2.112.494,87 zł (97,31 %). Kwotę 1.945.692,13 zł stanowią wypłacone świadczenia rodzinne wraz z dodatkami - pobierało je 428 rodzin, świadczenia pielęgnacyjne pobierało 57 osób, specjalny zasiłek opiekuńczy pobierało 5 osób, zasiłki pielęgnacyjne pobierało 159 osób na podstawie wydanych decyzji. Fundusz alimentacyjny wypłacono w kwocie 78.840 zł. Kwotę 26.433,76 zł stanowią składki na ubezpieczenie emerytalno – rentowe opłacane za 16 osób pobierających świadczenia opiekuńcze. Wydatki na utrzymanie stanowisk pracy do obsługi świadczeń rodzinnych zostały wykorzystane w kwocie 61.528,98 zł na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń pracowników (1,5 etatu), zakup materiałów biurowych, wyposażenia, koszty obsługi pocztowej i bankowej.
- w rozdz. 85213 – składki na ubezpieczenie zdrowotne od świadczeń rodzinnych planowaną dotację w kwocie 6.000 zł otrzymano w wysokości 5.792,40 zł i wydatkowano w kwocie 5.792,40 zł (96,54% planu) na opłatę składek na ubezpieczenie zdrowotne. Ubezpieczenie było opłacane za 13 osób pobierających świadczenia opiekuńcze.
- w rozdz. 85228 z planu 30.791 zł otrzymano 30.790,50 zł i wykorzystano w kwocie 30.790,50 zł (100,00 % planu) na opłacenie specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Opieką zostało objętych 5 osób.
- w rozdz. 85278 z planu 6.000 zł otrzymano i wykorzystano kwotę 6.000 zł na wypłatę zasiłku celowego dla osób poszkodowanych w wyniku zdarzeń noszących znamiona klęsk żywiołowych. Pomocą objęto 1 rodzinę.
- w rozdz. 85295 – wspieranie niektórych osób pobierających świadczenia pielęgnacyjne, planowaną dotację w kwocie 38.722 zł otrzymano i wydatkowano w kwocie 38.722 zł na dodatki do świadczenia pielęgnacyjnego w wysokości 200 zł miesięcznie, pomocą objęto 21 osób. Kwotę 37.600 zł stanowią wypłacone świadczenia. Wydatki na obsługę zostały wykorzystane w kwocie 1.122 zł (na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń w kwocie 632,40 zł, zakup materiałów biurowych, koszty obsługi pocztowej i bankowej w kwocie 489,60 zł).
Z planowanej dotacji na zadania własne 662.618,00 zł otrzymano i wydatkowano 662.229,91 zł ( 99,94 % planu), z tego:
- w rozdz. 85206 na realizację ustawy z dnia 9 czerwca 2011r o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej otrzymano dotację w kwocie 16.202,25 zł i wydatkowano w kwocie 16.202,25 zł, na wynagrodzenie i pochodne od wynagrodzenia asystenta rodziny. Całkowity koszt realizacji zadania to 18.368,97 zł. Ze środków budżetu gminy wydatkowano 2.166,72 zł na ryczałt na jazdy lokalne, odpis na ZFŚS, szkolenie, zakup usług zdrowotnych. Wsparcie otrzymało 9 rodzin.
- w rozdz. 85213 – składki na ubezpieczenie zdrowotne od zasiłków stałych planowaną dotację w kwocie 9.244 zł otrzymano w wysokości 9.200,12 zł i wydatkowano w kwocie 9.200,12 zł (99,53 % planu) na opłatę składek na ubezpieczenie zdrowotne. Ubezpieczenie jest opłacane za 21 osób.
- w rozdz. 85214 – zasiłki okresowe planowaną dotację 255.369 zł otrzymano w kwocie 255.310,59 zł i wydatkowano w kwocie 255.310,59 zł (99,98 % planu) na wypłaty zasiłków okresowych, pomocą objęto 125 rodzin,
- w rozdz. 85216 – zasiłki stałe z planu dotacji 106.646 zł otrzymano 106.609,95 zł i wykorzystano 106.609,95 zł (99,97 % planu), opieką objęto 23 osoby w formie zasiłków stałych,
- w rozdz. 85219 – ośrodki pomocy społecznej, planowaną dotację 90.757 zł otrzymano w wysokości 90.757 zł i wydatkowano w całości na utrzymanie MGOPS w Tykocinie – na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń, na zakup materiałów biurowych, opłatę za energię i telefony oraz ryczałty na jazdy lokalne. Ze środków budżetu gminy na utrzymanie MGOPS w Tykocinie wydatkowano 202.455,85 zł. Z ogólnej kwoty wydatków na ten cel kwota 169.807,66 (83,87%) to koszty zatrudnienia pracowników ośrodka,
- w rozdz. 85295 – pozostała działalność, planowaną dotację 184.400 zł otrzymano i wydatkowano w kwocie 184.150 zł (99,86 %) na realizację programu „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”. Z tej formy pomocy skorzystały 544 osoby. Koszt realizacji tego zadania wyniósł 230.250 zł, z tego środki z budżetu gminy to 46.100 zł (20,02 %). Wszystkie potrzeby w zakresie dożywiania zostały zabezpieczone.
Na zadania z zakresu pomocy społecznej ze środków własnych gmina wydała 435.491,21 zł.
Oprócz kwot opisanych wyżej, wydanych na realizację ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, utrzymanie MGOPS w Tykocinie, realizację programu ”Pomoc państwa w zakresie dożywiania” – razem 250.722,57 zł, poniesiono jeszcze wydatki na :
- opłacenie pobytu 3 mieszkańców Tykocina w Domach Pomocy Społecznej - 55.789,76 zł,
- realizację ustawy z dnia 10 czerwca 2010r o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie plan wydatków wynosi 3.060 zł, wydatki poniesione zostały w kwocie 3.056,08 zł na opłatę za pobyt rodziny w Ośrodku Interwencji Kryzysowej wydatkowano kwotę 2.589,26 zł. pozostałe 466,82 zł przeznaczone zostały na działalność Zespołu Interdyscyplinarnego.
- zasiłki celowe 28.921,84 zł (92,72 % planu), w tym zasiłki celowe wypłacone w ramach realizowanego projektu jako wkład własny w kwocie 6.585,60 zł, z tej formy pomocy skorzystało 66 rodzin,
- wypłatę dodatków mieszkaniowych, na ten cel wydano 38.765,93 zł (99,66 % planu), wypłacono ogółem 264 dodatki, przeciętna miesięczna wysokość dodatku wyniosła 146,84 zł,
- świadczenie usług opiekuńczych, poniesiono wydatki w kwocie 45.204,66 zł (96,92 % planu), na wynagrodzenie i pochodne osoby wykonującej świadczenie opiekuńcze oraz pokrycie kosztów dojazdu, z usług opiekuńczych skorzystały 4 osoby.
- wydatki związane z wypłatą i egzekucją świadczeń alimentacyjnych wyniosły – 5.821,37 zł, środki na ten cel pochodziły z wpłat dłużników alimentacyjnych,
- świadczenia dla osób wykonujących prace społecznie użyteczne – 7.209 zł, skorzystały z tej formy pomocy 3 osoby, które przepracowały łącznie 912 godzin.
Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej
Na planowane dochody w kwocie 56.134 zł składa się dotacja ze środków unijnych i środków z budżetu państwa na realizację projektu w ramach POKL pn. „Lepsze jutro w moich rękach”.
Projekt był realizowany w II półroczu. Celem projektu było zwiększenie aktywności społecznej i zawodowej wśród klientów MGOPS w Tykocinie oraz przełamanie niechęci do podnoszenia kwalifikacji i zdobywania wykształcenia.
Budżet projektu wyniósł 62.720,00 zł, z czego kwota 6.585,60 zł. to wkład własny (10,50 %).
Celem głównym III edycji projektu „Lepsze jutro w moich rękach” było wsparcie 16 osób (13 kobiet i 3 mężczyzn) z gminy Tykocin przez aktywizację społeczno – zawodową.
Edukacyjna opieka wychowawcza
Dotacja na pomoc materialną dla uczniów została wykorzystana w kwocie 206.095 zł, tj. 100 %. Stypendia były wypłacane zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o systemie oświaty, ustawie o pomocy społecznej oraz w Uchwałach Rady Miejskiej w Tykocinie Nr XXX/187/05 i XXXI/197/05. Przekazywana pomoc ma na celu wyrównanie szans edukacyjnych oraz poprawę dostępności kształcenia na wyższych poziomach edukacji dla dzieci i młodzieży. Pomocą zostały objęte 163 rodziny. Wydano 602 decyzje przyznające pomoc 316 uczniom szkół publicznych w kwotach od 85,00 zł do 211,00 zł miesięcznie. Wysokości te zostały ustalone w stosunku do posiadanych środków. Ogółem na realizację tego zadania wydano 257.620 zł, udział środków własnych gminy wyniósł 51.525 zł, co stanowi 20,00 % wydatków na realizację tego zadania.
Dotacja na dofinansowanie zakupu podręczników wpłynęła w kwocie 30.835 zł została wykorzystana w kwocie 25.628,46 zł (83,11 %). Z przekazanej dotacji opłacono zakup podręczników dla 103 uczniów, w tym dla 10 uczniów technikum, 1 ucznia liceum, 2 uczniów gimnazjum, 90 uczniów szkoły podstawowej. Wypłacona kwota jest mniejsza od pierwotnie planowanej, w związku z mniejszą niż zakładano ilością złożonych wniosków, a także mniejszą ilością osób uprawnionych do pomocy ze względu na niespełnienie kryterium dochodowego.
W czerwcu zostały też wypłacone stypendia uczniom za wyniki w nauce. Stypendia otrzymało 45 uczniów, którzy uzyskali średnią ocen na świadectwie na koniec roku 5,20, w tym 38 uczniów z Zespołu Szkól w Tykocinie i 7 z Zespołu Szkół w Radulach.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz dodał, że pomysł Komisji Oświaty, Promocji Sportu i Turystyki dotyczący stypendiów dla uzdolnionych uczniów należy kontynuować w tym roku.
Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
Plan wydatków w kwocie 1.467.059 zł wykonano w wysokości 1.366.892,83 zł (93,17 %).
Wydatki majątkowe planowane w wysokości 895.094 zł zostały zrealizowane w kwocie 843.563,31 zł (94,47 % planu), w tym:
- Przebudowa świetlicy wiejskiej w Łaziukach – wydano 46.819,20 zł (96,83 %) na wymianę stolarki okiennej i drzwiowej w świetlicy, zakup drewna i innych materiałów do wykonania szalówki na budynku świetlicy, wykonanie szalówki, wykonanie wejścia do budynku,
- Adaptacja części Remizy OSP na świetlicę wiejską w Sierkach, gmina Tykocin – 702.929,11 zł, za kwotę tę przebudowano budynek świetlicy, wykonano ogrodzenie, zagospodarowano teren wokół świetlicy oraz zakupiono wyposażenie,
- Utworzenie świetlicy wiejskiej w Sawinie, gmina Tykocin – 13.815 zł, wydatki poniesiono na sporządzenie dokumentacji do projektu,
- dotacja na dofinansowanie realizacji zadania pn. Wykonanie elewacji w budynku Zespołu Klasztornego w Tykocinie w wysokości 80.000 zł, kwota została przekazana Caritas Diecezji Łomżyńskiej po przedstawieniu faktury za wykonane prace.
Wydatki bieżące na utrzymanie świetlic i klubów wykonano w wysokości 25.829,52 zł na wynajem klubu w Żukach, na ubezpieczenie budynków świetlic oraz zakup wyposażenia do świetlicy w Piaskach, w Jeżewie Starym, Sanikach, Stelmachowie, Rzędzianach i Sierkach.
Dotację podmiotową dla Centrum Kultury, Sportu i Turystyki Ziemi Tykocińskiej przekazano w kwocie 388.500 zł (89,31 % planu). Dla Biblioteki Publicznej została przekazana dotacja podmiotowa w kwocie 108.000 zł (100 % planu). Przekazane dotacje w całości zabezpieczyły potrzeby instytucji kultury.
Kultura fizyczna i sport
Wydatki majątkowe wyniosły 591.231,01 zł na:
- inwestycję pn. Budowa zespołu boisk sportowych w Stelmachowie, gmina Tykocin – 584.499,01 zł,
- Budowa boiska we wsi Dobki – 6.732 zł, wykonano prace przygotowawcze, wyrównano teren i zasiano trawę, w 2014 roku prace będą kontynuowane.
Dotacje na realizację zadań w zakresie rozwijania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu zostały przekazane w wysokości 109.766,52 zł (99,79 % planu). Dotację dla Klubu Sportowego „Hetman” przekazano w kwocie 100.000 zł, zgodnie z zapotrzebowaniem i przedstawionymi dokumentami na poniesione wydatki: organizowanie i przygotowanie masowych imprez sportowych, wyjazdy na imprezy sportowe poza teren gminy, prowadzenie rozgrywek ligowych. W grudniu klub zwrócił kwotę 233,48 zł wynikającą z rozliczenia dotacji. Dotacja dla Uczniowskiego Klubu Sportowego „Radule” została przekazana w wysokości 10.000 zł.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za pozytywnym zaopiniowaniem sprawozdania rocznego z wykonania budżetu gminy Tykocin za 2013 rok głosowało 3 członków komisji.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Promocji, Sportu i Turystyki Pan Stanisław Lenczewski odczytał Opinię Nr XIV/12/2014 z dnia 7 maja 2014 roku o wykonaniu budżetu gminy Tykocin za 2013 rok, która stanowi załącznik do oryginału protokołu.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w opinii głosowało 3 członków komisji. Opinia została przyjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.
Skarbnik Pani Dorota Sadowska odczytała Uchwałę Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Burmistrza Miasta i Gminy Tykocin sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2013 rok, która stanowi załącznik do oryginału protokołu. Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku pozytywnie zaopiniował przedłożone przez Burmistrza Miasta i Gminy Tykocin sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2013 rok, jednocześnie wskazał na wysoki stan należności wymagalnych wynoszących 704.336,54 zł. Wskazano na dokonanie wnikliwej analizy stanu i podjęcie działań zmierzających do zmniejszenia należności.
Wyjaśniła, że na terenie Gminy Tykocin działało przedsiębiorstwo transportowe TEC, które jest w stanie likwidacji. Długi z tytułu podatku od nieruchomości wynoszą 150 000 zł i odsetki 136 000 zł. Dodatkowo stan należności wynika z braku zwrotu środków od dłużników alimentacyjnych, jest to kwota około 160 000 zł.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz dodał, że Gmina kieruje wnioski do Komornika, jednak te działania nie przynoszą rezultatu.
Do punktu 4.
Skarbnik Pani Dorota poinformowała, że wartość mienia gminy Tykocin na dzień 31 grudnia 2013 r. wynosiła 43 749 420,99 zł. Na mienie gminne składają się grunty, budynki (świetlice wiejskie), obiekty inżynierii wodnej i lądowej, sieć wodociągowa i kanalizacyjna, urządzenia techniczne i maszyny, a także środki transportu czyli autokary i wozy strażackie. Dodała, że w 2013 roku gmina z tytułu posiadania nieruchomości oraz sprzedaży uzyskała kwotę w wysokości 227 323,89 zł.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za pozytywnym zaopiniowaniem Zarządzenia Nr 17/2014 w sprawie informacji o stanie mienia gminy Tykocin na dzień 31 grudnia 2013 r. głosowało 3 członków komisji. Informację zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.
Do punktu 5.
Skarbnik Pani Dorota poinformowała, że ogółem przychody Centrum Kultury w 2013 roku wyniosły 412.252,42 zł (89,26 % planu), z tego dotacja podmiotowa z budżetu gminy wyniosła 388.500 zł (89,31 % planu). Dochody własne centrum pochodzą między innymi z wynajmu sprzętu, odsprzedaży energii elektrycznej, z tytułu opłat za udział w Biesiadzie Miodowej i wyniosły 23.752,42 zł. W związku z niższymi kosztami działalności CKSiT, w tym z tytułu ogrzania pomieszczeń, zakupu usług remontowych oraz wynagrodzeń, wystąpiono do Burmistrza o przekazanie dotacji podmiotowej w wysokości niższej o 40.000 zł od planu. Dodatkowo na koniec roku dokonano zwrotu niewykorzystanej dotacji w kwocie 6.500 zł.
Większość kosztów jest związana z zatrudnieniem pracowników – 227.782,60 zł, co stanowi 54,52 % poniesionych kosztów. W centrum kultury zatrudnionych jest sześć osób, w tym dyrektor i trzech pracowników na pełny etat oraz jeden pracownik na 1/2 etatu i sprzątaczka na 3/4 etatu.
Koszty działalności wyniosły 417.829,66 zł (89,43 % planu).
Na wynagrodzenia bezosobowe wydano 43.347,59 zł, w tym prowadzenie zespołu „Hetmanki”, naukę gry dla dzieci na instrumentach w Radulach oraz wynagrodzenia bezosobowe dotyczące realizacji projektu „Dni Tykocina - impreza rekreacyjno - sportowa” oraz Tykocińskiej Biesiady Miodowej.
Dyrektor Centrum Kultury Sportu i Turystyki Pan Tadeusz Wądołowski poinformował o najważniejszych imprezach organizowanych przez CKSiTZT a były to:
- „Dni Tykocina - impreza rekreacyjno - sportowa” – koszt imprezy wyniósł 36.782,12 zł. Impreza odbywała się w dniach 22-23 czerwca. Na poniesione koszty składają się wynagrodzenia artystów – zespół Modern Talking Imitation, zespół Tytan, Sonel, i Odlot, wypożyczenie sceny, oświetlenie, obsługa konferansjera, przeprowadzenie animacji dla dzieci, druk plakatów i koszulek, ochrona fizyczna imprezy, serwis kabin sanitarnych, zakup nagród na konkursy.
- „ Tykocińska Biesiada Miodowa” – koszt imprezy wyniósł 34.636,99 zł. Impreza odbyła się w dniach 17-18 sierpnia. Na poniesione koszty składają się wynagrodzenia artystów – The Postman, Mikstura, Kapela Malinowiaka i Ryszarda Dolińskiego, wynajem sceny, oświetlenie i nagłośnienie, ochrona fizyczna, wynajem kabin sanitarnych, przygotowanie terenu pod miejsca parkingowe, wynagrodzenie autorskie – ZAIKS.
Skarbnik Pani Dorota poinformowała, że przychody Biblioteki Publicznej w 2013 roku wyniosły 112.615,64 zł (99,93 % planu), z tego dotacja podmiotowa to 108.000 zł oraz dotacja z Biblioteki Narodowej na zakup nowości wydawniczych – 3.700 zł. Dodatkowo pozyskano środki z „Fundacji Orange” w wysokości 901,16 zł z przeznaczeniem na pokrycie kosztów związanych z dostępem do sieci internet.
Koszty działalności biblioteki wyniosły 114.286,90 zł (99,89 % planu). Większość kosztów jest związana z zatrudnieniem pracowników – 89.000,77 zł, co stanowi 77,87 % poniesionych kosztów. W bibliotece zatrudnione są cztery osoby, w tym kierownik biblioteki na pełny etat, bibliotekarka na ½ etatu, sprzątaczka na ¼ etatu i pracownik sezonowy – palacz. Dodatkowo w 2013 roku były zawierane umowy cywilno – prawne, na administrację strony internetowej i pranie firan. Na wynagrodzenie za wykonanie tych usług wydano 611 zł.
Koszt opału do ogrzania budynku biblioteki wyniósł 6.091,75 zł. Na początku sezonu grzewczego został zakupiony węgiel i na koniec roku pozostało 9,6 t na kwotę 6.503,71 zł. Na energię elektryczną wydano 1.976,10 zł, na opłaty za internet – 713,76 zł i telefon – 781,54 zł. Kwotę 1.604,69 zł wydano na zakup materiałów biurowych oraz środków czystości. Na zakup artykułów związanych z organizowaniem spotkań Dyskusyjnego Klubu Książki oraz spotkań autorskich wydano 512,82 zł. Kwotę 1.449,36 zł wydano na zakup usług pozostałych, w tym na opłatę bankową, transport węgla, wywóz nieczystości, opłatę na kanalizację i usługi kominiarskie. Opłata za zagospodarowanie odpadów komunalnych wyniosła 369,60 zł.
Na zakup nowości wydawniczych wydano 7.904,08 zł (100 % planu), zakupiono 372 książki, ze środków gminnych zakupiono 164 woluminy, natomiast ze środków z dotacji zakupiono 208 woluminów. Dodatkowo otrzymaliśmy 13 książek w darze z Książnicy Podlaskiej.
Na prenumeratę prasy wydano 2.027,68 zł, z zakupionej prasy korzystają mieszkańcy Tykocina oraz turyści.
Biblioteka zorganizowała konkurs dla uczniów klas drugich szkoły podstawowej w Tykocinie, na nagrody wydano 177,68 zł. Na koniec roku wystąpiły zobowiązania w wysokości 188,60 zł, z tego zobowiązania wymagalne 0 zł.
Kierownik Gminnej Biblioteki Publicznej Pani Marta Sokólska poinformowała, że w 2013 roku biblioteka zarejestrowała 599 czytelników, w tym 19 osób spoza terenu gminy Tykocin. Wypożyczono 30 253 książki, czytelnicy chętnie korzystają z wypożyczania prasy, biblioteka oferuje 11 tytułów.
Dodała, że biblioteka cyklicznie organizuje spotkania autorskie, konkursy oraz lekcje biblioteczne. Zwróciła uwagę na problem dotyczący niszczenia książek przez czytelników.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za pozytywnym zaopiniowaniem Zarządzenia Nr 18/2014 w sprawie sprawozdania rocznego z wykonania planów finansowych instytucji kultury za 2013 rok głosowało 3 członków komisji. Sprawozdanie zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.
Do punktu 6.
Skarbnik Pani Dorota poinformowała, że na koniec 2013 roku środki pieniężne zgromadzone na koncie gminy wynosiły 2 089 507,47 zł. Zobowiązania z tytułu kredytów i pożyczek wynosiły 3 590 000 zł, z tego kwota 220 000 zostanie spłacona w roku bieżącym. Skumulowany wynik budżetu na koniec 2013 roku kształtuje się ujemnie na kwotę 2 671 925,84 zł, co wynika z zaciągniętych kredytów.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za pozytywnym zaopiniowaniem sprawozdania finansowego Gminy Tykocin za 2013 rok głosowało 3 członków komisji. Sprawozdanie zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.
Do punktu 7.
Brak wniosków i informacji.
Do punktu 8.
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Komisji Radny Stanisław Lenczewski podziękował wszystkim za przybycie i o godzinie 12.35 zamknął posiedzenie.
Podpisy członków Komisji Oświaty, Promocji, Sportu i Turystyki:
1. Stanisław Lenczewski – Przewodniczący
2. Iwona Baczewska – Z-ca Przewodniczącego
3. Ewa Rudawska – Kalisty
Protokołowała:
Agnieszka Kopczewska
Metryka strony