protokol 15
PROTOKÓŁ 15/2013
Komisji Infrastruktury i Finansów
Rady Miejskiej w Tykocinie
z dnia 20 listopada 2013 r.
Posiedzenie Komisji Infrastruktury i Finansów Rady Miejskiej w Tykocinie odbyło się pod przewodnictwem Przewodniczącego Komisji Pana Mieczysława Pańkowskiego.
W posiedzeniu udział wzięli członkowie komisji, pracownicy urzędu oraz zaproszeni goście według list załączonych do protokołu.
Do punktu 1.
Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Finansów Rady Miejskiej w Tykocinie Mieczysław Pańkowski przywitał wszystkich zgromadzonych. Stwierdził obecność 5 radnych, czyli wymagane quorum i rozpoczął posiedzenie o godzinie 10.10.
Do punktu 2.
Przewodniczący Komisji Mieczysław Pańkowski odczytał członkom komisji przewidywany porządek obrad. W zarządzonym głosowaniu jawnym proponowany porządek obrad przyjęto jednogłośnie.
Porządek obrad:
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Zaopiniowanie proponowanych do ustalenia stawek podatków na 2014 rok.
4. Wolne wnioski i informacje.
5. Zamknięcie posiedzenia.
Do punktu 3.
Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że podatek rolny jest naliczany na podstawie średniej ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na 2014 rok.
Stawka ogłoszona w Komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 18 października 2013 r. wynosi 69,28 zł za 1 dt (decytona), co daje stawkę podatku rolnego 173,20 zł za 1 ha. Proponuje się obniżenie stawki podatku rolnego o 23,20 zł do kwoty 150,00 zł i jednocześnie utrzymanie na poziomie roku bieżącego.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz powiedział, że w 2011 roku cena żyta znacznie wzrosła. Rada Miejska w Tykocinie zwiększyła stawkę podatku z 90 zł za 1 ha do 150 zł za 1 ha, tym samym zwiększyły się dochody Gminy. Możliwość pozyskania wyższych podatków wpływa na wysokość subwencji przyznawanej Gminie. Zwiększenie stawki podatku rolnego na 2012 rok spowodowało wzbogacenie Gminy, a w 2014 roku zmniejszenie subwencji wyrównawczej o 250 000 zł i o 100 000 zł subwencji równoważącej.
Wysokość dochodu z podatku rolnego w 2014 roku wpłynie na wysokość subwencji w 2016 roku.
Dodał, że zmniejszenie subwencji oświatowej nie pogorszyło sytuacji finansowej Gminy, dzięki podjętym działaniom, polegającym na zmniejszeniu liczby etatów.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem stawki podatku rolnego w wysokości 150 zł za 1 ha głosowało 5 członków komisji. Stawka podatku została przyjęta jednogłośnie.
Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że podatek leśny naliczany jest na podstawie średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2013 r. i w roku bieżącym wynosi 171,05 zł 1 m³ drewna co daje kwotę podatku 37,63 zł za 1 ha. Proponuje się utrzymanie kwoty podatku na poziomie ustawowym.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem stawki podatku leśnego w wysokości 37,63,00 zł za 1 ha głosowało 5 członków komisji. Stawka podatku została przyjęta jednogłośnie.
Skarbnik Pani Dorota Sadowska omówiła proponowane stawki podatku od nieruchomości j. n.:
1) od gruntów:
a) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, innej niż określona w pkt. 1 lit b) bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków wynosi 0,89 zł/m2. Jest to maksymalna stawka podatku ogłoszona Obwieszczeniem Ministra Finansów.
b) bezpośrednio związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej obejmującej zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, w tym związanych z procesami poboru i uzdatniania wody oraz oczyszczania ścieków bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków wynosi 0,02 zł. od 1 m2 powierzchni.
Stawka została utrzymana na poziomie roku ubiegłego, a w stosunku do maksymalnej stawki podatku ogłoszonej Obwieszczeniem Ministra Finansów została obniżona o 0,87 zł.
c) pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne, retencyjne lub elektrowni wodnych wynosi 4,56 zł od 1 ha powierzchni.
Stawka jest równa maksymalnej stawce podatku ogłoszonej Obwieszczeniem Ministra Finansów.
d) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego wynosi 0,40 zł od 1 m2 powierzchni.
Stawka w stosunku do maksymalnej stawki podatku ogłoszonej Obwieszczeniem Ministra Finansów została obniżona o 0,06 zł.
2) od budynków lub ich części:
a) mieszkalnych – 0,40 zł od 1 m² powierzchni użytkowej.
Stawka w stosunku do maksymalnej stawki podatku ogłoszonej Obwieszczeniem Ministra Finansów została obniżona o 0,34 zł za m2.
b) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – 23,03 zł od 1 m² powierzchni użytkowej.
Stawka jest równa maksymalnej stawce podatku ogłoszonej Obwieszczeniem Ministra Finansów.
c) bezpośrednio związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej obejmującej zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków, w tym związanych z procesami poboru i uzdatniania wody oraz oczyszczania ścieków – 1,00 zł od 1 m² powierzchni użytkowej.
Stawka została utrzymana na poziomie roku ubiegłego i w stosunku do maksymalnej stawki podatku ogłoszonej Obwieszczeniem Ministra Finansów została obniżona o 22,03 zł.
d) bezpośrednio związanych z prowadzeniem działalności w zakresie gromadzenia zbiorów muzealnych oraz udostępniania tych zbiorów do celów edukacyjnych 1,00 zł od 1 m² powierzchni;
Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że projekt uchwały został wysłany do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, czekamy na odpowiedź.
e) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym – 10,75 zł od 1 m² powierzchni użytkowej.
Stawka jest równa maksymalnej stawce podatku ogłoszonej Obwieszczeniem Ministra Finansów.
f) związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń – 4,68 zł od 1 m² powierzchni użytkowej.
Stawka jest równa maksymalnej stawce podatku ogłoszonej Obwieszczeniem Ministra Finansów.
g) od pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 5,00 zł od 1 m² powierzchni użytkowej.
W stosunku do maksymalnej stawki podatku ogłoszonej Obwieszczeniem Ministra Finansów została obniżona o 2,73 zł.
3) od budowli
a) 2 % ich wartości określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt. 3 i ust. 3-7 z wyjątkiem budowli wymienionych w pkt.3 lit. b. Stawka została utrzymana na poziomie roku ubiegłego i jest równa maksymalnej stawce podatku ogłoszonej Obwieszczeniem Ministra Finansów.
b) stanowiących rurociągi przewody sieci rozdzielczej wody oraz ogrodzenia bezpośrednich stref ochronnych ujęć wody, studni głębinowych oraz budowle służące do odprowadzania i oczyszczania ścieków – 0,30 % ich wartości.
W zarządzonym głosowaniu za pozytywnym zaopiniowaniem w/w stawek podatku od nieruchomości głosowało 5 członków komisji. Stawki podatku od nieruchomości na 2014 rok zostały zaopiniowane jednogłośnie.
Skarbnik Pani Dorota Sadowska omówiła proponowane stawki opłaty targowej j. n.
1. Przy sprzedaży artykułów pochodzenia rolniczego z:
1) samochodu ciężarowego o ładowności powyżej 2,5 ton - 15,00 zł,
2) samochodu o ładowności do 2,5 ton, samochodu osobowego, przyczepy ciągnikowej, wozu konnego, straganu - 10,00 zł,
3) sprzedaż obnośna z ręki, koszyka, skrzynki, wiadra, wózka ręcznego, placu - 5,00 zł,
2. Przy sprzedaży artykułów przemysłowych z:
1) samochodu ciężarowego o ładowności powyżej 2,5 ton - 25,00 zł,
2) samochodu osobowego, samochodu o ładowności do 2,5 ton przyczepy ciągnikowej, wozu konnego, straganu -20,00 zł,
3) sprzedaż obnośna z ręki, wózka, skrzynki, placu - 5,00 zł.
W zarządzonym głosowaniu za pozytywnym zaopiniowaniem w/w stawek opłaty targowej głosowało 5 członków komisji. Stawki opłaty targowej na 2014 rok zostały zaopiniowane jednogłośnie.
Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że stawki podatku od środków transportowych zostają utrzymane na poziomie roku 2013.
Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Finansów Mieczysław Pańkowski odczytał OPINIĘ NR XV/22/2013 o projektach uchwał w sprawie stawek podatków na 2014 rok. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem opinii głosowało 5 członków komisji, opinia została przyjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.
Do punktu 4.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz poinformował, że został ogłoszony przetarg na budowę drogi wojewódzkiej Nr 671 na odcinku Tykocin – Jeżewo. Rozstrzygnięcie przetargu nastąpi w dniu 17 grudnia 2013 roku.
Do punktu 5.
W związku z wyczerpaniem porządku dziennego obrad, Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Finansów zamknął posiedzenie Komisji o godz. 11.30, dziękując wszystkim za przybycie.
Podpisy członków Komisji Infrastruktury i Finansów:
1. Mieczysław Pańkowski- Przewodniczący
2. Jan Nartowicz- Zastępca
3. Grzegorz Perkowski
4. Józef Kowalewski
5. Adam Rudawski
Protokołowała:
Agnieszka Kopczewska
Metryka strony