protokół Nr 4

 PROTOKÓŁ 4/2011
Komisji Infrastruktury i Finansów
Rady Miejskiej w Tykocinie
z dnia 10 listopada 2011 r.
 
 
                Posiedzenie Komisji Infrastruktury i Finansów Rady Miejskiej w Tykocinie odbyło się pod przewodnictwem Przewodniczącego Komisji Pana Mieczysława Pańkowskiego.
 
 
                W posiedzeniu udział wzięli członkowie komisji, pracownicy urzędu oraz zaproszeni goście według list załączonych do protokołu.
 
Do punktu 1.
Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Finansów Rady Miejskiej w Tykocinie Mieczysław Pańkowski przywitał wszystkich zgromadzonych. Stwierdził obecność 5 radnych, czyli wymagane quorum i rozpoczął posiedzenie o godzinie 9.30.
 
Do punktu 2.
                Przewodniczący Komisji Mieczysław Pańkowski odczytał członkom komisji przewidywany porządek obrad. W zarządzonym głosowaniu jawnym proponowany porządek obrad przyjęto jednogłośnie (5 głosów za).
 
Porządek obrad:
 
1.       Otwarcie posiedzenia.
2.       Przyjęcie porządku obrad.
3.       Zaopiniowanie proponowanych do ustalenia stawek podatków na 2012 rok.
      4. Wolne wnioski i informacje.
5.       Zamknięcie posiedzenia.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz powiedział, że zgodnie z planem pracy to Komisja Infrastruktury i Finansów opiniuje stawki podatków na 2012 rok, pozostałe komisje zostały zaproszone w celu przedstawienia swego stanowiska. Dodał, że podatki są trudnym tematem, który należy wspólnie przedyskutować.  
 
Do punktu 3.
 
Podatek rolny
 
Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że podatek rolny jest ustalany na podstawie średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów. W 2011 roku cena żyta wynosiła 74,18 zł za 1 q, co daje kwotę podatku w wysokości 185,45 zł za 1 q. W 2011 roku cena żyta wynosiła 36 zł za 1 q co dawało stawkę podatku w wysokości 90,00 zł za 1 q. Proponuje się obniżenie kwoty stanowiącej średni a cenę skupu żyta do 150,00 zł za 1 q.
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz powiedział, że podatek rolny naliczany jest na podstawie średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów. Trudna sytuacja pojawi się w chwili kiedy w 2012 roku cena żyta znacznie spadnie, a stawka podatku będzie obowiązywała taka sama, czyli wyliczona na podstawie trzech kwartałów poprzedniego roku.
Proponuje nieznaczne obniżenie stawki podatku rolnego w stosunku do stawki ogłoszonej Komunikatem Prezesa GUS. Dodał, że subwencja na oświatę ma wynosić około 4 840 000 zł, natomiast budżet Zespołów Szkół przygotowano na kwotę około 7 300 000 zł. Analiza tego budżetu wykazała, że wszystkie potrzeby są konieczne. W roku 2012 nastąpią redukcje niektórych etatów, co pozwoli na zmniejszenie kosztów. Dodał, iż z przepisów Karta Nauczyciela wynika, że wynagrodzenie dla nauczyciela przebywającego na urlopie zdrowotnym jest wypłacane ze środków gminy, przez cały okres trwania urlopu. Trzech nauczycieli przebywających na urlopach zdrowotnych to koszt około 150 000 zł. Nie jest przeciwny urlopom zdrowotnym, jednak uważa, że koszty powinien ponosić Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Dodał, że nie przedstawił tej sytuacji w celu wywołania konfliktu pomiędzy samorządem a oświatą, ponieważ problem jest w obowiązujących przepisach.
Gmina ponosi również koszty dowozu dzieci niepełnosprawnych, obecnie rodzicom są zwracane koszty dowozu dzieci niepełnosprawnych do szkół czy ośrodków rehabilitacyjnych, zarówno ryczałt na samochód własny czy koszty biletów. Został złożony wniosek na zakup mikrobusu do przewozu osób niepełnosprawnych. Zaproponował ustalenie ceny żyta w wysokości 60,00 zł za 1 q, co daje stawkę podatku rolnego w wysokości 150,00 zł za 1 ha.  
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem stawki podatku rolnego w wysokości 150 zł za 1 ha głosowało 5 członków komisji. Stawka podatku została przyjęta jednogłośnie.
 
 
Podatek leśny
 
Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że podatek leśny naliczany jest na podstawie średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały 2011 r. i w roku bieżącym wynosi 177,27 zł 1 m³ drewna co daje kwotę podatku 39,00 zł za 1 ha. Dodała, że lasy na terenie gminy Tykocin zajmują powierzchnię 4 900 ha, z czego około 2 700 ha to lasy prywatne.
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem stawki podatku leśnego w wysokości 39,00 zł za 1 ha głosowało 5 członków komisji. Stawka podatku została przyjęta jednogłośnie.
 
Podatek od nieruchomości
 
Skarbnik Pani Dorota Sadowska przeszła do omawiania podatku od nieruchomości.
Poinformowała, że proponowana stawka od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej wynosi 0,84 zł od 1 m2.
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 0,84 zł od 1 m2 głosowało 5 członków komisji. Stawka podatku została przyjęta jednogłośnie.
 
Skarbnik Pani Dorota Sadowska przeszła do punktu dotyczącego podatku od gruntów bezpośrednio związanych z działalnością obejmującą zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków. Poinformowała, że proponuje się stawkę podatku w wysokości 0,02 zł od 1 m2.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz dodał, że jest to stawka podatku płacona przez Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Tykocinie.
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem stawki w/w podatku w wysokości 0,02 zł od 1 m2 głosowało 5 członków komisji Stawka podatku została przyjęta jednogłośnie
.
                Skarbnik Pani Dorota Sadowska przeszła do omówienia stawki podatku od gruntów pod jeziorami zajętych na zbiorniki wodne, retencyjne lub elektrowni wodnych. Poinformowała, że proponowana stawka wynosi 4,33 zł od 1 ha.
 
                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem stawki w/w podatku w wysokości 4,33 zł od 1 ha głosowało 5 członków komisji. Stawka podatku została przyjęta jednogłośnie.
 
                Skarbnik Pani Dorota Sadowska omówiła stawki podatku od gruntów pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego. Stawka wynikająca z komunikatu Prezesa GUS wynosi 0,43 zł od m2, proponuje się obniżenie kwoty podatku do 0,35 zł od 1 m2
 
                W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem stawki w/w podatku w wysokości 0,35 zł od 1 m2 głosowało 5 członków komisji. Stawka podatku została przyjęta jednogłośnie.
Skarbnik Pani Dorota Sadowska omówiła stawkę podatku od gruntów pozostałych, w tym gruntów, na których zlokalizowane są zamknięte składowiska odpadów bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków 0,02 zł od 1 m² powierzchni. Dodała, że stawka podatku pozostaje na poziomie b. r.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 0,02 zł od 1 m2 powierzchni głosowało 5 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
 
                Skarbnik Pani Dorota Sadowska przeszła do omówienia podatku od budynków mieszkalnych. Stawka wynikająca z komunikatu Prezesa GUS wynosi 0,70 zł od 1 m2, proponuje się obniżenie stawki podatku do 0,35 zł od 1 m2.
 
                W zarządzonym głosowaniu jawnym nad stawką w/w podatku w wysokości 0,35 zł od 1 m2 głosowało 5 członków komisji. Stawka podatku została przyjęta jednogłośnie.
 
                Skarbnik Pani Dorota Sadowska przeszła do stawki podatku od budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części, zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej. Poinformowała, że proponowana stawka podatku wynosi 21,94 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.
 
                W zarządzonym głosowaniu jawnym nad stawką w/w podatku w wysokości 21,94 zł od 1 m2 głosowało 5 członków komisji. Stawka podatku została przyjęta jednogłośnie.
 
                Skarbnik Pani Dorota Sadowska omówiła punkt dotyczący stawki podatku od budynków lub ich części: bezpośrednio związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej obejmującej zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków, w tym związanych z procesami poboru i uzdatniania wody oraz oczyszczania ścieków. Poinformowała, że proponuje się utrzymanie stawki w/w podatku na poziomie roku ubiegłego w wysokości 1,00 zł od 1 m2.
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym nad stawką w/w podatku w wysokości 1,00 zł od 1 m2 głosowało 5 członków komisji. Stawka podatku została przyjęta jednogłośnie.
 
                Skarbnik Pani Dorota Sadowska omówiła kolejny punkt dotyczący stawki podatku od budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kalikowanym materiałem siewnym. Proponuje się utrzymanie podatku na poziomie stawki wynikającej z komunikatu Prezesa GUS czyli 10,24 zł od 1 m2.
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym nad stawką w/w podatku w wysokości 10,24 zł od 1 m2 głosowało 5 członków komisji. Stawka podatku została przyjęta jednogłośnie.
 
Skarbnik Pani Dorota Sadowska omówiła kolejny punkt dotyczący stawki podatku od budynków lub ich części: związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń. Proponuje się stawkę podatku w wysokości 3,70 od 1 m2.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz powiedział, że w/w stawkę podatku płacą Ośrodek Zdrowia w Tykocinie i Jeżewie Starym. Należy zastanowić się, czy nie ustalić maksymalnej stawki w wysokości 4,45 od 1 m2. Dla budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej została ustalona stawka maksymalna, lekarze prowadzący działalność nie są w gorszej sytuacji finansowej od przedsiębiorców prowadzących działalność na terenie gminy Tykocin.
 
Radna Ewa Rudawska Kalisty dodała, że na koszt gminy zainstalowano windę dla osób niepełnosprawnych.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz powiedział, że elewacja budynku Ośrodka Zdrowia w Jeżewie Starym również zostanie zrealizowana ze środków gminy.
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym nad stawką w/w podatku w wysokości 4,45 zł od 1 m2 głosowało 5 członków komisji. Stawka podatku została przyjęta jednogłośnie.
 
Skarbnik Pani Dorota Sadowska przeszła do kolejnego punktu stawka podatku od budynków pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego. Poinformowała, że maksymalna stawka wynikająca z komunikatu Prezesa GUS wynosi 7,36 zł 1 m2 Proponuje się stawkę podatku w wysokości 5,00 zł od 1 m2.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz powiedział, że jst to podatek za budynki gopodarcze nie rolnicze. 
Radna Ewa Rudawska Kalisty powiedziała, że są to budynki, które nie przynoszą żadnych korzyści finansowych.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz powiedział, że problem jest w sytuacji posiadania dużych, niewykorzystywanych budynków.
Przewodniczący Komisji zaproponował ustalenie stawki w wysokości 4,50 od 1 m2
 
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym nad stawką w/w podatku w wysokości 4,50 zł od 1 m2 głosowało 5 członków komisji. Stawka podatku została przyjęta jednogłośnie.
 
Skarbnik Pani Dorota Sadowska przestawiła stawkę podatku od budynków pozostałych, w tym zlokalizowanych na terenie zamkniętych składowisk odpadów, propozycja 1,00 zł od 1 m² powierzchni użytkowej. Poinformowała, że jest to stawka podatku od budynku znajdującego się na zamkniętym składowisku odpadów.
W zarządzonym głosowaniu jawnym nad stawką w/w podatku w wysokości 1,00 zł od 1 m2 głosowało 5 członków komisji. Stawka podatku została przyjęta jednogłośnie.
 
Skarbnik Pani Dorota Sadowska omówiła stawkę podatku od budowli, której wysokość proponuje się na 2 % ich wartości.
 
                W zarządzonym głosowaniu jawnym nad stawką w/w podatku głosowało 5 członków komisji. Stawkę podatku przyjęto jednogłośnie.
 
                Skarbnik Pani Dorota Sadowska przeszła do podpunktu ostatniego, czyli stawki podatku od nieruchomości stanowiących rurociągi, przewody sieci rozdzielczej wody.
Poinformowała, że proponuje się obniżenie w/w stawki z 2,00 % wartości na 0,05 % wartości.
 
                W zarządzonym głosowaniu jawnym nad stawką w/w podatku głosowało 5 członków komisji. Stawka podatku została przyjęta jednogłośnie.
 
Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Finansów Mieczysław Pańkowski odczytał O P I N I Ę NR IV/6/2011 KOMISJI INFRASTRUKTURY I FINANSÓW z dnia 10 listopada 2011 r. o projektach uchwał w sprawie stawek podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości na 2012 rok. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem opinii głosowało 5 członków komisji, opinia została przyjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
Skarbnik Pani Dorota Sadowska powiedziała, że pojawiła się propozycja uchwał w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości oraz udzielenia pomocy de minimis w formie zwolnienia z podatku od nieruchomości. Projekt uchwały zakłada zwolnienie podatku na okres 1 roku przedsiębiorcę, który zrealizuje na terenie miasta i gminy Tykocin nową inwestycję, pod warunkiem, że w wyniku tej inwestycji utworzono co najmniej 3 nowe miejsca pracy w przedsiębiorstwie podatnika, a nakłady finansowe na nową inwestycję muszą wynieść kwotę przekraczającą 70 000 euro. Projekt uchwały został przesłany do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
 
Radny dam Rudawski powiedział, że bezrobocie jest bardzo duże, na co wskazuje liczba podań o pracę złożonych na zamek w Tykocinie.
 
Skarbnik Pani Dorota Sadowska powiedziała, że w projekcie uchwały w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości zwalnia się z podatku od nieruchomości budynki lub ich części oraz grunty stanowiące mienie komunalne o ile nie są we władaniu osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, budynki lub ich części wykorzystywane na cele związane z ochroną bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymywania bezpieczeństwa i porządku publicznego, budynki lub ich części wykorzystywane na potrzeby działalności kulturalnej prowadzonej w formie świetlic, domów kultury i bibliotek oraz budynki lub ich części wykorzystywane na potrzeby ochrony przeciwpożarowej wykonywanej przez jednostki ochrony przeciwpożarowej.
 
Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Finansów Mieczysław Pańkowski odczytał   O P I N I Ę NR IV/5/2011 KOMISJI INFRASTRUKTURY I FINANSÓW z dnia 10 listopada 2011 r. o projektach uchwał w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości oraz w sprawie udzielenia pomocy de minimis w formie zwolnienia z podatku od nieruchomości. W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem opinii głosowało 5 członków komisji, opinia została przyjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
Do punktu 4.
 
                Radny Tadeusz Taborowski zgłosił zły stan mostku we wsi Nieciece.
 
Do punktu 5.
 
                W związku z wyczerpaniem porządku dziennego obrad, Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Finansów zamknął posiedzenie Komisji o godz. 11.45, dziękując wszystkim za przybycie.
                                                                                                                                                                   
Podpisy członków Komisji Infrastruktury i Finansów:
 
1. Mieczysław Pańkowski- Przewodniczący
2. Jan Nartowicz- Zastępca                           
3. Grzegorz Perkowski                                          
4. Józef Kowalewski                                                          
5. Adam Rudawski                                         
 
 
Protokołowała
 
Agnieszka Kopczewska
 

Metryka strony

Udostępniający: Komisja Infrastruktury i Finansów

Wytwarzający/odpowiadający: Agnieszka Kopczewska

Wprowadzający: Agnieszka Kopczewska

Data wprowadzenia: 2012-02-16

Data modyfikacji: 2012-02-17

Opublikował: Agnieszka Kopczewska

Data publikacji: 2012-02-16