protokol 12_11

        Protokół Nr XII/2011

z XII sesji Rady Miejskiej w Tykocinie

      z dnia 15 listopada 2011 r.
 
 
                XII sesja Rady Miejskiej w Tykocinie odbyła się w Centrum Kultury Sportu i Turystyki Ziemi Tykocińskiej pod przewodnictwem Przewodniczącego Rady Miejskiej w Tykocinie Pana Jerzego Augustynowicza.
 
                W obradach udział wzięli radni, sołtysi, pracownicy obligowani z urzędu, zaproszeni goście oraz mieszkańcy miasta i gminy Tykocin, według list załączonych do protokołu.
Potwierdzenie otrzymania przez radnych zaproszenia na sesję stanowi załącznik do protokołu.
 
Do punktu 1 porządku obrad
 
                 Pan Jerzy Augustynowicz, Przewodniczący Rady Miejskiej w Tykocinie przywitał przybyłych na sesję radnych, sołtysów, pracowników urzędu, zaproszonych gości oraz mieszkańców miasta i gminy Tykocin. Stwierdził, że ilość obecnych radnych na sesji, zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. Obrady rozpoczęto o godz. 1015. Stan radnych 15, obecnych 13.
Protokół z XI sesji Rady Miejskiej wyłożono do wglądu Radnym na czas trwania posiedzenia. 
               
Do punktu 2 porządku obrad
 
                Przewodniczący obrad Jerzy Augustynowicz przedstawił radnym proponowany porządek obrad. Następnie zwrócił się z wnioskiem o udzielenie głosu przedstawicielce Stowarzyszenia NAREW po pkt. dotyczącym przyjęciu protokołu oraz o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie realizacji projektu pn. "Likwidacja barier transportowych – zakup mikrobusu do przewozu osób niepełnosprawnych.W/w punkt może być przedmiotem obrad w punkcie 13 porządku. Zapytał czy Radni mają uwagi do proponowanego porządku.
Radni nie wnieśli uwag do zaproponowanych zmian.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem zmienionego porządku obrad głosowało 13 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie i przedstawiał się następująco:
 
Porządek obrad:
 
1.   Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
  1. Przyjęcie porządku obrad.
  2. Przyjęcie protokołu z XI sesji Rady Miejskiej w Tykocinie.
  3. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Tykocin na rok 2011.
  4. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2012 rok.
  5. Podjęcie uchwały w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości.
  6. Podjęcie uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego.
  7. Podjęcie uchwały w sprawie obniżenia kwoty stanowiącej średnią cenę sprzedaży drewna przyjmowaną jako podstawa obniżenia podatku leśnego.
  8. Podjęcie uchwały w sprawie wzorów informacji i deklaracji podatkowych.
  9. Podjęcie uchwały w sprawie opłaty targowej.
  10. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy de minimis w formie zwolnienia z podatku od nieruchomości.
  11. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wymagań stawianych przedsiębiorcom ubiegającym się o zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie Gminy Tykocin w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
  12. Podjęcie uchwały w sprawie realizacji projektu pn. "Likwidacja barier transportowych – zakup mikrobusu do przewozu osób niepełnosprawnych”.
  13. Interpelacje i zapytania radnych.
  14. Wolne wnioski i informacje.
  15. Zakończenie sesji.
 
Do punktu 3 porządku obrad
 
Przewodniczący obrad Pan Jerzy Augustynowicz zwrócił się o przyjęcie protokołu z XI sesji Rady Miejskiej w Tykocinie.
 
                Radni do protokołu nie wnieśli uwag i pytań.
 
           W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołu z XI sesji Rady Miejskiej głosowało 13 radnych. Protokół został przyjęty jednogłośnie.
 
           Przewodniczący obrad Pan Jerzy Augustynowicz udzielił głosu przedstawicielce Stowarzyszenia NAREW Pani Monice Dzielnik.
 
           Pani Monika Dzielnik przywitała wszystkich obecnych i podziękowała za zaproszenie. Dodała, że Gmina Tykocin jest jednym z dziewięciu członków Stowarzyszenia NAREW, a wstąpiła do niego w celu pozyskiwania środków unijnych. W roku bieżącym Gmina Tykocin będzie składała wniosek do „Odnowy wsi” na budowę boisk we wsi Stelmachowo. Poinformowała, że mieszkańcy mogą składać wnioski na tzw. Małe projekty, czyli dofinansowanie różnego rodzaju imprez, wyjazdów na targi turystyczne, a także działań na tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw i różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej. Zachęcała do składania wniosków, termin naboru kończy się 18 listopada b. r.   
 
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz powiedział, że warto składać wnioski i korzystać ze środków unijnych, zwłaszcza kiedy istnieje możliwość pomocy merytorycznej ze strony Stowarzyszenia. Jest wiele „szuflad” m. in.  Małe projekty, różnicowanie działalności nierolniczej. Centrum Kultury Sportu i Turystyki Ziemi Tykocińskiej otrzymało dofinansowanie na imprezę Dni Tykocina w 2011 roku.
 
               
 
Do punktu 4 porządku obrad
 
                Przewodniczący obrad Pan Jerzy Augustynowicz przedstawił projekt Uchwały XII/100/2011 w sprawie zmian w budżecie gminy Tykocin na rok 2011. Następnie zwrócił się z prośbą do Skarbnik Pani Doroty Sadowskiej o omówienie projektu uchwały.
 
                Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że zwiększa się plan dochodów o 104.563 zł i zmniejsza o 308.463 zł. Zmiany dotyczą dochodów własnych, a w szczególności:
- zwiększa się wpływy z opłaty eksploatacyjnej za wydobywanie żwiru – 2.500 zł,
- zwiększa się o 3.200 zł dochody realizowane przez Urząd Miejski,
- zmniejsza się o 150.000 zł dotację z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych przeznaczoną na zakup samochodu strażackiego, dotacja nie wpłynęła na konto urzędu, tylko ministerstwo opłaciło fakturę dostawcy,
- zmienia się paragraf dotacji otrzymanej z Komendy Głównej OSP – 8.863 zł,
- zwiększa się dochody związane z utrzymaniem jednostek OSP – 6.300 zł, w tym kwota 1.500 zł stanowi dofinansowanie z PZU na zakup wyposażenia,
- zwiększa się o 80.800 zł i zmniejsza o 49.000 zł dochody z tytułu podatków, zmiana wynika z analizy wykonania dochodów,
- zwiększa się dochody uzyskane z odsetek bankowych – 2.000 zł,
- zwiększa się o 300 zł i zmniejsza o 8.000 zł dochody z tytułu wynajmu autokarów, gdyż planowane dochody nie zostaną zrealizowane,
- zmniejsza się i zwiększa o 600 zł dochody z tytułu zwrotu świadczeń alimentacyjnych,
- zmniejsza się planowane dochody o 2.000 zł z tytułu refundacji za prace społecznie użyteczne,
- zmniejsza się o 90.000 zł wpływy z opłat i kar za korzystanie ze środowiska, plan został ustalony na poziomie wykonania w 2010 roku w kwocie 110.000 zł, jednak do końca października wpłynęła kwota 15.100 zł. Zwiększa się plan wydatków o kwotę 142.324 zł i zmniejsza o 369.774 zł.
 Zmiany dotyczą:
- zwiększenia wpłat na izby rolnicze – 900 zł,
- zmniejszenia wydatków związanych z eksploatacją żwirowni – 3.076 zł,
- zmniejszenia wydatków majątkowych o 30.000 zł związanych z realizacją inwestycji pn. Przebudowa budynku Ośrodka Zdrowia w Jeżewie Starym, wydatki na wykonanie elewacji zostaną zaplanowane w 2012 roku,
- zwiększa się o 35.000 zł wydatki bieżące przeznaczone na Urząd Miejski w Tykocinie, jednocześnie zmniejsza się o 10.000 zł wydatki majątkowe na Termomodernizację obiektów użyteczności publicznej na terenie SGGN – przebudowa budynków Urzędu Miejskiego w Tykocinie, prace na 2011 zostały zakończone i planowana kwota nie została wykorzystana w całości,
- zwiększa się o 12.500 zł wydatki bieżące na utrzymanie gotowości bojowej w jednostkach OSP oraz zmniejsza się o 184.184 zł wydatki majątkowe na zakup samochodu strażackiego, zmniejszenie wynika z częściowego opłacenia faktury przez ministerstwo (150.000 zł) oraz zmniejszenia kosztów na zakup samochodu w wyniku postępowania przetargowego – ok. 15.000 zł,
- zmniejsza się o 27.900 zł wydatki na odsetki od zaciągniętych kredytów i pożyczek, kwota nie zostanie wykorzystana,
- zwiększa się o 32.000 zł wydatki na dowożenie uczniów do szkół, zwiększenie wynika z wyższych kosztów paliwa,
- zwiększa się o 8.000 zł wydatki na przeciwdziałanie alkoholizmowi w związku z większymi wpływami opłat za zezwolenie na sprzedaż alkoholu,
- zmniejsza się o 25.000 zł wydatki na stypendia dla uczniów, jest to kwota udziału własnego w stypendium, z interpretacji ministerstwa wynika, że stypendia są wypłacane z dotacji i nie jest wymagany wkład własny, środki z dotacji zabezpieczają potrzeby na ten cel,
- zmniejsza się o 26.600 zł plan na oczyszczanie miast i wsi oraz utrzymanie zieleni, planowane kwoty nie zostaną wykorzystane,
- zwiększa się planowane wydatki na dotację przedmiotową dla GZGKiM stanowiącą dopłatę do wywozu nieczystości ciekłych – 1.000 zł, dotacja jest dopłatą do 1 kursu i zostaje zwiększona w związku z większą ilością niż planowano wywozów,
- zwiększa się o 42.000 zł dotację podmiotową dla Centrum Kultury, Sportu i Turystyki Ziemi Tykocińskiej, zwiększenie wynika z większego zakresu działalności sportowej, jednocześnie zakłada się, że do końca roku nie wpłynie dofinansowanie na zorganizowanie imprezy plenerowej „Dni Tykocina” w wysokości 22.000 zł,
- zwiększa się dotację podmiotową dla Biblioteki Publicznej – 4.000 zł, w związku z koniecznością zatrudnienia palacza,
- zmniejsza się wydatki majątkowe o 45.000 zł, na Przebudowę świetlicy wiejskiej w Łaziukach – 15.000 zł (inwestycja będzie kontynuowana w 2012 roku) oraz na Przebudowę świetlicy wiejskiej w Leśnikach – 30.000 zł,
- zmniejsza się o 1.390 zł wydatki na dotację na ochronę zabytków, kwota ta nie zostanie wykorzystana do końca roku,
- zmniejsza się o 9.700 zł wydatki na infrastrukturę sportową, kwota ta nie zostanie wykorzystana.
 
                Radna Ewa Rudawska-Kalisty zapytała o jaką kwotę zwiększyły się wydatki na sport?
 
                Skarbnik Pani Dorota Sadowska odpowiedziała, że są to zwiększone wydatki na Centrum Kultury, Sportu i Turystyki wynikają z większego zakresu działalności sportowej, jednocześnie zakłada się, że do końca roku nie wpłynie dofinansowanie na zorganizowanie imprezy plenerowej „Dni Tykocina” w wysokości 22.000 zł.
 
                Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz dodał, że zwiększone wydatki na sport wynikają z zobowiązań zawartych we wniosku złożonym na dofinansowanie budowy Stadionu w Tykocinie. Wniosek zakładał zatrudnienie dwóch osób na obiektach sportowych czyli w Centrum Kultury, Spotu i Turystyki Ziemi Tykocińskiej. W rezultacie zatrudnienie zwiększono o jeden etat, natomiast drugi etat zajął pracownik gospodarczy Zespołu Szkół w Tykocinie, którego zatrudniono w Centrum Kultury, Spotu i Turystyki Ziemi Tykocińskiej.
Zwiększone wydatki na sport wynikają również z utrzymania obiektów sportowych czyli np. zakup nawozów, sprzętu. Porównując utrzymanie stadionu do obsługi i eksploatacji pływalni koszt jest znikomy.
Zapewnił, że boiska są wykorzystywane zarówno przez drużynę Hetman Tykocin, mieszkańców gminy Tykocin jak i uczniów Zespołu Szkół w Tykocinie.
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem Uchwały Nr XII/100/2011 w sprawie zmian w budżecie gminy Tykocin na rok 2011 głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
 
Do punktu 5 porządku obrad
 
Przewodniczący obrad Pan Jerzy Augustynowicz przedstawił projekt Uchwały Nr XII/101/2011 w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2012 rok.
Następnie, zaproponował omówienie i przegłosowanie każdej stawki podatku od nieruchomości osobno.
Przewodniczący obrad przedstawił proponowane stawki podatków:
 
1 a do uchwały
 
od gruntów: związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, innej niż określona w pkt 1 lit b) bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków 0,84 zł od 1 m² powierzchni.
Skarbnik Pani Dorota Sadowska dodała, że stawka podatku dotyczy wszystkich gruntów, na których jest prowadzona działalność gospodarcza, jest równa stawce podatku wynikającej z komunikatu Prezesa GUS i jest wyższa o 0,4 zł/m2 w stosunku do stawki obowiązującej w roku 2011.
Przewodniczący obrad zapytał Radnych czy są inne propozycje stawki podatku?
 
Radni nie zaproponowali innej stawki podatku.
      Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Finansów Rady Miejskiej w Tykocinie Mieczysław Pańkowski powiedział, że na posiedzeniu komisji w dniu 10 listopada 2011 r. proponowaną stawkę w wysokości 0,84 zł od 1 m² powierzchni zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 0,84 zł/m2 głosowało 13 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
 
1 b do uchwały
 
od gruntów: bezpośrednio związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej obejmującej zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków, w tym związanych z procesami poboru i uzdatniania wody oraz oczyszczania ścieków bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków 0,02 zł od 1 m² powierzchni.
Skarbnik Pani Dorota Sadowska dodała, że jest to stawka podatku od gruntów użytkowanych przez Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Tykocinie. Stawka podatku wynikająca z komunikatu Prezesa GUS wynosi 0,84 zł za 1 m2 powierzchni. Proponuje się obniżenie wysokości podatku do 0,02 zł za 1 m2.
Przewodniczący obrad zapytał Radnych czy są inne propozycje stawki podatku?
 
Radni nie zaproponowali innej stawki podatku.
 
Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Finansów Rady Miejskiej w Tykocinie Mieczysław Pańkowski powiedział, że proponowaną stawkę w wysokości 0,02 zł od 1 m² powierzchni zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 0,02 zł od 1 m2 głosowało 13 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
 
1 c do uchwały
 
od gruntów: pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne, retencyjne lub elektrowni wodnych – 4,33 zł od 1 ha powierzchni.
 
Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że w/w stawka podatku w wysokości 4,33 zł od 1 ha powierzchni jest równa stawce podatku wynikającej z komunikatu Prezesa GUS. W 2011 roku wynosi 4,04 zł od 1 ha.
Przewodniczący obrad zapytał Radnych czy są inne propozycje stawki podatku?
 
Radni nie zaproponowali innej stawki podatku.
     Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Finansów Rady Miejskiej w Tykocinie Mieczysław Pańkowski powiedział, że proponowaną stawkę w wysokości 4,33 zł od 1 m² powierzchni zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 4,33 zł  od 1 ha powierzchni głosowało 13 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
1 d do uchwały
od gruntów pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego 0,35 zł od 1 m² powierzchni.
Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że jest to stawka za działki pod budynkami mieszkalnymi. Proponowana stawka jest niższa o 0,08 zł od 1 m² powierzchni w stosunku do stawki ogłoszonej komunikatem Prezesa GUS.
Przewodniczący obrad zapytał Radnych czy są inne propozycje stawki podatku?
 
Radni nie zaproponowali innej stawki podatku.
Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Finansów Rady Miejskiej w Tykocinie Mieczysław Pańkowski powiedział, że proponowaną stawkę w wysokości 0,35 zł od 1 m² powierzchni zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 0,35 zł od 1 m2 powierzchni głosowało 13 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
1 e do uchwały
od gruntów pozostałych, w tym gruntów, na których zlokalizowane są zamknięte składowiska odpadów bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków 0,02 zł od 1 m² powierzchni.
                Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że stawka podatku pozostaje na poziomie b. r.
Przewodniczący obrad zapytał Radnych czy są inne propozycje stawki podatku?
 
Radni nie zaproponowali innej stawki podatku.
        Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Finansów Rady Miejskiej w Tykocinie Mieczysław Pańkowski powiedział, że proponowaną stawkę w wysokości 0,02 zł od 1 m² powierzchni zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 0,02 zł od 1 m2 powierzchni głosowało 13 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
 2 a do uchwały
od budynków lub ich części: mieszkalnych – 0,35 zł od 1 m² powierzchni użytkowej.
Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że propozycja w/w kwoty podatku wynosi 0,35 zł od 1 m2 powierzchni mieszkalnej. Stawka podatku wynikająca z komunikatu Prezesa GUS, wynosi 0,70 zł od 1 m2
Przewodniczący obrad zapytał Radnych czy są inne propozycje stawki podatku?
 
Radni nie zaproponowali innej stawki podatku.
Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Finansów Rady Miejskiej w Tykocinie Mieczysław Pańkowski powiedział, że proponowaną stawkę w wysokości 0,35 zł od 1 m² powierzchni zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 0,35 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej głosowało 13 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
2 b do uchwały
od budynków lub ich części:związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – 21,94 zł od 1 m² powierzchni użytkowej;
Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że jest to stawka podatku od budynków, w których jest prowadzona działalność gospodarcza w większości przez duże firmy np. zakład energetyczny, telekomunikacja.
 
Przewodniczący obrad zapytał Radnych czy są inne propozycje stawki podatku?
 
Radni nie zaproponowali innej stawki podatku.
Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Finansów Rady Miejskiej w Tykocinie Mieczysław Pańkowski powiedział, że proponowaną stawkę w wysokości 21,94 zł od 1 m² powierzchni zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 21,94 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej głosowało 13 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.   
 
2 c do uchwały
od budynków lub ich części: bezpośrednio związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej obejmującej zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków, w tym związanych z procesami poboru i uzdatniania wody oraz oczyszczania ścieków – 1,00 zł od 1 m² powierzchni użytkowej.
Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że jest to stawka podatku płacona przez Gminny Zakład gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Tykocinie. W 2011 roku wynosi 1,00 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej. Stawka wynikająca z ustawy to kwota 21,94 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.
Przewodniczący obrad zapytał Radnych czy są inne propozycje stawki podatku?
 
Radni nie zaproponowali innej stawki podatku.
Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Finansów Rady Miejskiej w Tykocinie Mieczysław Pańkowski powiedział, że proponowaną stawkę w wysokości 1,00 zł od 1 m² powierzchni zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 1,00 zł od 1 m2 głosowało 13 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
2 d do uchwały
od budynków lub ich części: zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym – 10,24 zł od 1 m² powierzchni użytkowej.
Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że kwota w/w podatku w wysokości 10,24 zł od 1 m2 jest równa stawce podatku wynikającej z komunikatu Prezesa GUS. W 2011 roku stawka podatku wynosi 9,82 zł od 1 m2 .
 
Przewodniczący obrad zapytał Radnych czy są inne propozycje stawki podatku?
 
Radni nie zaproponowali innej stawki podatku.
Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Finansów Rady Miejskiej w Tykocinie Mieczysław Pańkowski powiedział, że proponowaną stawkę w wysokości 10,24 zł od 1 m² powierzchni zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 10,24zł od 1 m2 głosowało 13 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie. 
2 e do uchwały
od budynków lub ich części: związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń – 3,70 zł od 1 m² powierzchni użytkowej.
Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że jest to stawka podatku płacona przez Ośrodki Zdrowia. Stawka maksymalna wynikająca z komunikatu Prezesa GUS wynosi 4,45 zł od 1 m² powierzchni użytkowej.
Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Finansów Rady Miejskiej w Tykocinie Mieczysław Pańkowski powiedział, że proponowaną stawkę w wysokości 3,70 zł od 1 m² powierzchni zaopiniowano negatywnie jednogłośnie. Stawka została ustalona na poziomie maksymalnej stawki ogłoszonej komunikatem Prezesa GUS w wysokości 4,45 zł  od 1 m² powierzchni użytkowej. Przewodniczący Komisji zwrócił się z wnioskiem o przyjęcie w/w stawki podatku.
Przewodniczący obrad zapytał Radnych czy są inne propozycje stawki podatku?
 
Radni nie zaproponowali innej stawki podatku
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 4,45 zł od 1 m2 głosowało 12 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Stawka podatku została ustalona większością głosów przy 1 głosie wstrzymującym.   
 
2 f do uchwały
 
od pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego – 5,00 zł od 1 m² powierzchni użytkowej.
 
Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że jest to stawka podatku od budynków gospodarczych nierolniczych. W 2011 r. obowiązuje stawka w wysokości 4,00 od 1 m² powierzchni użytkowej. 
 
Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Finansów Rady Miejskiej w Tykocinie Mieczysław Pańkowski powiedział, że proponowaną stawkę w wysokości 5,00 zł od 1 m² powierzchni zaopiniowano negatywnie jednogłośnie. Stawka została obniżona w stosunku do maksymalnej stawki ogłoszonej komunikatem Prezesa GUS o 2,86 od 1 m² powierzchni użytkowej i wynosi 4,50 zł od 1 m² powierzchni. Przewodniczący Komisji zwrócił się z wnioskiem o przyjęcie stawki podatku w wysokości 4,50 od 1 m² powierzchni.
 
Przewodniczący obrad zapytał Radnych czy są inne propozycje stawki podatku?
 
Radni nie zaproponowali innej stawki podatku.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 4,50 zł od 1 m2 głosowało 13 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
 
2 g do uchwały
 
od pozostałych, w tym zlokalizowanych na terenie zamkniętych składowisk odpadów             – 1,00 zł od 1 m² powierzchni użytkowej.
 
Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że jest to stawka podatku od budynku znajdującego się na zamkniętym składowisku odpadów.
Przewodniczący obrad zapytał Radnych czy są inne propozycje stawki podatku?
 
Radni nie zaproponowali innej stawki podatku.
Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Finansów Rady Miejskiej w Tykocinie Mieczysław Pańkowski powiedział, że proponowaną stawkę w wysokości 1,00 zł od 1 m² powierzchni zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 1,00 zł od 1 m2 głosowało 13 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie. 
3 a do uchwały
 
od budowli: 2 % ich wartości określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt. 3 i ust. 3-7 z wyjątkiem budowli wymienionych w pkt.3 lit. b.
 
Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że jest to stawka podatku płacona przez osoby prowadzące działalność gopodarczą, jest równa stawce podatku wynikającej z komunikatu Prezesa GUS.
Przewodniczący obrad zapytał Radnych czy są inne propozycje stawki podatku?
 
Radni nie zaproponowali innej stawki podatku.
Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Finansów Rady Miejskiej w Tykocinie Mieczysław Pańkowski powiedział, że proponowaną stawkę w wysokości 2,00 % wartości zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 2,00 % wartości głosowało 13 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.  
3 b do uchwały
stanowiących rurociągi przewody sieci rozdzielczej wody oraz ogrodzenia bezpośrednich stref ochronnych ujęć wody, studni głębinowych oraz budowle służące do odprowadzania i oczyszczania ścieków 0,05 % ich wartości, określonej na podstawie art. 4 ust.1 pkt 3 oraz ust. 3-7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że stawka wynikająca z ustawy to 2,00%. W 2011 roku obowiązywała również stawka w wysokości 0,05 %. Jest to stawka podatku płacona przez Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Tykocinie od sieci wodociągowych i kanalizacyjnych.
 
Przewodniczący obrad zapytał Radnych czy są inne propozycje stawki podatku?
 
Radni nie zaproponowali innej stawki podatku.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 0,05% wartości nieruchomości głosowało 13 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Finansów Rady Miejskiej w Tykocinie Mieczysław Pańkowski powiedział, że proponowaną stawkę w wysokości 0,05 % wartości zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie.
 Przewodniczący obrad Pan Jerzy Augustynowicz zapytał, czy są pytania odnośnie omawianych stawek podatku od nieruchomości.
 
Radni nie wnieśli uwag i pytań.
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XII/101/2011 w sprawie określenia wysokosci stawek podatku od nieruchomości głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
Do punktu 6 porządku obrad
 
Przewodniczący obrad Pan Jerzy Augustynowicz przedstawił projekt Uchwały Nr XII/102/2011 w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości. Następnie zwrócił się z prośbą do Skarbnik Pani Doroty Sadowskiej o omówienie projektu uchwały.
 
Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że zwalnia się z podatku od nieruchomości budynki lub ich części oraz grunty stanowiące mienie komunalne o ile nie są we władaniu osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, budynki lub ich części wykorzystywane na cele związane z ochroną bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymywania bezpieczeństwa i porządku publicznego, budynki lub ich części wykorzystywane na potrzeby działalności kulturalnej prowadzonej w formie świetlic, domów kultury i bibliotek oraz budynki lub ich części wykorzystywane na potrzeby ochrony przeciwpożarowej wykonywanej przez jednostki ochrony przeciwpożarowej.
 
Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Finansów Rady Miejskiej w Tykocinie Mieczysław Pańkowski powiedział, że komisja pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt w/w uchwały.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XII/102/2011 w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
Do punktu 7 porządku obrad
 
Przewodniczący obrad Pan Jerzy Augustynowicz przedstawił projekt Uchwały Nr XII/103/2011 w sprawie obniżenia kwoty stanowiącej średnią cenę skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2011 r. przyjmowaną jako podstawa obliczania podatku rolnego na obszarze gminy. Następnie zwrócił się z prośbą do Skarbnik Pani Doroty Sadowskiej o omówienie projektu uchwały.
 
Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że podatek rolny jest ustalany na podstawie średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów. W 2011 roku cena żyta wynosiła 74,18 zł za 1 q, co daje kwotę podatku w wysokości 185,45 zł za 1 q. W 2011 roku cena żyta wynosiła 36 zł za 1 q co dawało stawkę podatku w wysokości 90,00 zł za 1 q. Proponuje się obniżenie kwoty stanowiącej średni a cenę skupu żyta do 150,00 zł za 1 q.
 
Przewodniczący obrad Pan Jerzy Augustynowicz zapytał, czy są pytania odnośnie omawianych stawki podatku rolnego.
 
Radni nie wnieśli uwag i pytań.
 
Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Finansów Rady Miejskiej w Tykocinie Mieczysław Pańkowski powiedział, że komisja pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała stawkę podatku rolnego w wysokości 150,00 zł za 1 q. 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XII/103/2011 w sprawie obniżenia kwoty stanowiącej średnią cenę skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2011 r. przyjmowaną jako podstawa obliczania podatku rolnego na obszarze gminy głosowało 13 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz powiedział, że system podatkowy ustalany na szczeblu centralnym ma umożliwić gminom realizację zadań własnych, czyli m. in. zadań związanych z oświatą. Subwencja na oświatę ma wynosić około 4 840 000 zł, natomiast budżet Zespołów Szkół przygotowano na kwotę około 7 300 000 zł. Analiza tego budżetu wykazała, że wszystkie potrzeby są konieczne. W roku 2012 nastąpią redukcje niektórych etatów, co pozwoli na zmniejszenie kosztów. Dodał, iż z przepisów Karta Nauczyciela wynika, że wynagrodzenie dla nauczyciela przebywającego na urlopie zdrowotnym jest wypłacane ze środków gminy, przez cały okres trwania urlopu. Trzech nauczycieli przebywających na urlopach zdrowotnych to koszt około 150 000 zł. Nie jest przeciwny urlopom zdrowotnym, jednak uważa, że koszty powinien ponosić Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Dodatkowo wzrosną koszty odśnieżania dróg w związku z podwyżką cen paliw. Wysokie koszty ponoszone są na oświetlenie. Zdaje sobie sprawę z tego, że wzrost podatku będzie obciążeniem dla rolników, jednak jeżeli planuje się realizację kolejnych inwestycji to jest właściwe rozwiązanie. 
 
                Przewodniczący obrad ogłosił 10 minutową przerwę.
 
            Obrady sesji opuściła Radna Ewa Rudawska - Kalisty. Stan radnych 15, obecnych 12.
 
Do punktu 8 porządku obrad
 
Przewodniczący obrad Pan Jerzy Augustynowicz przedstawił projekt Uchwały Nr XII/104/2011 w sprawie obniżenia kwoty stanowiącej średnią cenę sprzedaży drewna, przyjmowaną jako podstawa obliczania podatku leśnego na obszarze gminy. Następnie zwrócił się z prośbą do Skarbnik Pani Doroty Sadowskiej o omówienie projektu uchwały.
 
Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że podatek leśny naliczany jest na podstawie średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za  pierwsze trzy kwartały 2011 r. i w roku bieżącym wynosi 186,68 zł 1 m³ drewna co daje kwotę podatku 41,07 zł za 1 ha.
 
Przewodniczący obrad Pan Jerzy Augustynowicz zapytał, czy są pytania odnośnie omawianych stawki podatku leśnego.
 
Radni nie wnieśli uwag i pytań.
 
Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Finansów Rady Miejskiej w Tykocinie Mieczysław Pańkowski powiedział, że komisja pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała stawkę podatku leśnego w wysokości 177,27 zł za 1 m³ . 
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XII/104/2011 w sprawie obniżenia kwoty stanowiącej średnią cenę sprzedaży drewna, przyjmowaną jako podstawa obliczania podatku leśnego na obszarze gminy głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
Do punktu 9 porządku obrad
 
Przewodniczący obrad Pan Jerzy Augustynowicz przedstawił projekt Uchwały Nr XII/105/2011 w sprawie wzorów informacji i deklaracji podatkowych. Następnie zwrócił się z prośbą do Skarbnik Pani Doroty Sadowskiej o omówienie projektu uchwały.
 
Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że uchwała określa wzory informacji i deklaracji podatkowych, zapisy są dostosowane do podjętych uchwał.
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XII/105/2011 w sprawie wzorów informacji i deklaracji podatkowych głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
Do punktu 10 porządku obrad
 
Przewodniczący obrad Pan Jerzy Augustynowicz przedstawił projekt Uchwały Nr XII/106/2011 w sprawie opłaty targowej. Następnie zwrócił się z prośbą do Skarbnik Pani Doroty Sadowskiej o omówienie projektu uchwały.
 
Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że stawki opłaty targowej pozostają na tym samym poziomie, zmieniają się zapisy w § 2 dotyczące wpłacania zainkasowanych środków na konto Urzędu Miejskiego.
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XII/106/2011 w sprawie opłaty targowej głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
Do punktu 11 porządku obrad
 
Przewodniczący obrad Pan Jerzy Augustynowicz przedstawił projekt Uchwały Nr XII/107/2011 w sprawie udzielenia pomocy de minimis w formie zwolnienia z podatku od nieruchomości. Następnie zwrócił się z prośbą do Skarbnik Pani Doroty Sadowskiej o omówienie projektu uchwały.
 
Skarbnik Pani Dorota Sadowska powiedziała, że projekt uchwały ma na celu zmniejszenie obciążeń podmiotom gospodarczym, które inwestują na terenie gminy Tykocin oraz stwarzają nowe miejsca pracy. Projekt uchwały był przesłany do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zalecił wprowadzenie niewielkich zmian. Dodała, że pomocy udziela się podmiotom, które zatrudniają co najmniej 3 osoby, nakłady finansowe na inwestycję przekraczają 70 000 euro, zwolnienie przysługuje na okres 2 lat.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz powiedział, że na posiedzeniu Komisji Infrastruktury i Finansów w dniu 10 listopada 2011 r. wolą Radnych było ustalenie zwolnienia z podatku na okres 1 roku?
 
Skarbnik Pani Dorota Sadowska powiedziała, że nastąpiła pomyłka pisarska, radni zakładali zwolnienie na okres 1 roku.
               
 Przewodniczący obrad Pan Jerzy Augustynowicz zwrócił uwagę na poprawkę w § 2 ust. 2 pkt. a) zamiast 2 lat, 1 rok.
 
Przewodniczący Komisji Infrastruktury i Finansów Rady Miejskiej w Tykocinie Mieczysław Pańkowski powiedział, że komisja pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy de minimis w formie zwolnienia z podatku od nieruchomości zakładając zwolnienie z podatku na 1 rok.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XII/107/2011 w sprawie udzielenia pomocy de minimis w formie zwolnienia z podatku od nieruchomości głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
Do punktu 12 porządku obrad
 
Przewodniczący obrad Pan Jerzy Augustynowicz przedstawił projekt Uchwały Nr XII/108/2011 w sprawie określenia wymagań stawianych przedsiębiorcom ubiegającym się o zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie Gminy Tykocin w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych. Następnie zwrócił się z prośbą do Architekt Pani Aliny Matysiuk Stankiewicz o omówienie projektu uchwały.
 
Architekt Pani Alina Matysiuk Stankiewicz powiedziała, że projekt uchwały jest wynikiem ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminie, ale także kontroli przeprowadzonej w Urzędzie Miejskim przez Najwyższą Izbę Kontroli. Uchwała umożliwi przedsiębiorcom ubiegającym się o zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie Gminy Tykocin w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych wykonywać swoje zadania. Dodała, że zbiorniki bezodpływowe należy zgłaszać na odpowiednim formularzu dostępnym w Urzędzie Miejskim (zgłoszenia w dniu dzisiejszym przekazano również sołtysom), a także zawierać umowy na transport nieczystości ciekłych z Gminnym Zakładem Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Tykocinie lub MPO.
 
Przewodniczący obrad Pan Jerzy Augustynowicz powiedział, że jego zdaniem rolnicy, którzy ukończyli kurs umożliwiający wykonywanie oprysków powinni mieć możliwość wywozu nieczystości ciekłych własnymi beczkowozami.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz powiedział, że są to wymogi wynikające z przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz o ochronie środowiska.
 
Pracownik Urzędu Miejskiego Pan Adrian Pogorzelski dodał, że wozy asenizacyjne, które posiadają rolnicy nie spełniają wymagań technicznych określonych w przepisach regulujących warunki techniczne pojazdów zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury. Formularze zgłoszeń do ewidencji zbiorników bezodpływowych (szamb) lub przydomowej oczyszczalni ścieków można pobrać ze strony internetowej bip.um.tykocin.wrotapodlasia.pl. Zwrócił się z prośbą do rolników o współpracę. Poinformował, że jest możliwość bezpłatnego odbioru odpadów motoryzacyjnych, należy skontaktować się z firmą, która następnie dostarczy kontenery na odpady.
Dodał, że teren gminnego wysypiska odpadów komunalnych został przygotowany pod rekultywację i nie ma możliwości wywozu śmieci pod rygorem kary.
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XII/108/2011 w sprawie określenia wymagań stawianych przedsiębiorcom ubiegającym się o zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie Gminy Tykocin w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
Do punktu 13 porządku obrad
 
Przewodniczący obrad Pan Jerzy Augustynowicz przedstawił projekt Uchwały Nr XII/109/2011 w sprawie realizacji projektu pn. "Likwidacja barier transportowych – zakup mikrobusu do przewozu osób niepełnosprawnych”. Następnie zwrócił się z prośbą do Skarbnik Pani Doroty Sadowskiej o omówienie projektu uchwały.
 
Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że w sierpniu 2010 r. Gmina Tykocin złożyła do Starostwa Powiatowego w Białymstoku wniosek o realizację projektu "Likwidacja barier transportowych – zakup mikrobusu do przewozu osób niepełnosprawnych”, wniosek rozpatrzono pozytywnie. Płatność nastąpi w 2012 r. środki finansowe na realizację projektu w wysokości 144.735,33 zł, zostaną zabezpieczone w uchwale budżetowej gminy Tykocin na 2012 rok. Własne środki przeznaczone na realizację projektu wynoszą 75.625,38 zł, dofinansowanie ze środków PFRON – 69.109,95 zł. W grudniu b.r. zostanie podpisana umowa ze Starostwem Powiatowym w Białymstoku, w związku z tym niezbędna jest uchwała intencyjna.
 
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz powiedział, że zakup mikrobusu do przewozu osób niepełnosprawnych można ocenić w dwojaki sposób: ekonomiczny, czyli wiążą się z tym tylko wydatki, 75.625,38 zł dokładamy do zakupu samochodu, zatrudniamy kierowcę, ponosimy koszty paliwa, natomiast jest jeszcze drugi sposób, czyli aspekt społeczny. Uważa, że jeżeli gmina zapewnia dowóz dzieci pełnosprawnych to również w przypadku dzieci niepełnosprawnych należy takie działania podjąć i kupić samochód.
Obecnie rodzicom są zwracane koszty dowozu dzieci niepełnosprawnych do szkół czy ośrodków rehabilitacyjnych, zarówno ryczałt na samochód własny czy koszty biletów.
 
Radny Roman Klimaszewski powiedział, że należy przyjąć projekt uchwały i w ten sposób pomóc dzieciom niepełnosprawnym.
 
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XII/109/2011 w sprawie realizacji projektu pn. "Likwidacja barier transportowych – zakup mikrobusu do przewozu osób niepełnosprawnych” głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie i stanowi załącznik do oryginału protokołu.
 
Do punktu 14 porządku obrad
 
Radni nie złożyli interpelacji i zapytań.
 
Do punktu 15 porządku obrad
 
                Z-ca Burmistrza Pani Teresa Andruszkiewicz poinformowała o:
- konieczności zawierania umów z Gminnym Zakładem Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Tykocinie na wywóz nieczystości płynnych, druki przekazano w dniu dzisiejszym sołtysom;
- szkoleniu w dniu 17 listopada b. r. zgodnie z przekazaną treścią przekazanego ogłoszenia;
- Internecie, firma z Warszawy podpisała umowy z 11 gminami w naszym województwie, w rozmowie telefonicznej pracownik zapewniał, że szczegółowe informacje zostaną przekazane na piśmie do końca listopada b. r.
- konkursie organizowanym przez KRUS „Bezpieczna zagroda wiejska”, wytypowano wieś Hermany, podsumowanie konkursu w grudniu b. r.
- oświadczeniach majątkowych, informacje z Urzędu Skarbowego wpłynęły 28 października b. r., wskazano na kilka uchybień w związku z czym w dniu 14 listopada 2011 r. wysłano uzupełnienia do Urzędu Skarbowego.
 
                Pracownik Urzędu Miejskiego w Tykocinie Pan Adrian Pogorzelski przypomniał o składaniu wniosków na usuwanie azbestu do końca roku 2011.
 
Do punktu 16 porządku obrad
 
                        W związku z wyczerpaniem porządku dziennego obrad, Przewodniczący zamknął obrady o godz. 12.50, dziękując wszystkim za przybycie.
 
                        Na tym protokół zakończono.
 
 
Protokołowała:                                                                                             Przewodniczący Rady Miejskiej
                                                               
Agnieszka Kopczewska                                                                                        Jerzy Augustynowicz               
 
 

Metryka strony

Udostępniający: Rada Miejska

Wytwarzający/odpowiadający: Agnieszka Kopczewska

Wprowadzający: Agnieszka Kopczewska

Data wprowadzenia: 2012-02-03

Data modyfikacji: 2012-02-06

Opublikował: Agnieszka Kopczewska

Data publikacji: 2012-02-03