Protokół XVI
Protokół Nr XVI/08
z XVI sesji Rady Miejskiej w Tykocinie
z dnia 26 marca 2008 r.
XVI sesja Rady Miejskiej w Tykocinie odbyła się w Centrum Kultury, Sportu i Turystyki Ziemi Tykocińskiej w Tykocinie pod przewodnictwem Przewodniczącego Rady Miejskiej w Tykocinie Pana Bogusława Kwiatkowskiego.
W obradach udział wzięli radni, sołtysi, pracownicy obligowani z urzędu, zaproszeni goście oraz mieszkańcy miasta i gminy Tykocin, według list załączonych do protokołu.
Do punktu 1 porządku obrad:
Pan Bogusław Kwiatkowski, Przewodniczący Rady Miejskiej w Tykocinie przywitał przybyłych na sesję radnych, sołtysów, pracowników urzędu, zaproszonych gości oraz mieszkańców miasta i gminy Tykocin. Stwierdził, że ilość obecnych radnych na sesji, zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. Obrady rozpoczęto o godz. 1010. Stan radnych 15, obecnych 14.
Do punktu 2 porządku obrad
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym proponowany porządek obrad.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem porządku obrad głosowało 14 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie i przedstawiał się następująco:
Porządek obrad:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu z XV sesji Rady Miejskiej w Tykocinie.
4. Sprawozdanie z działalności Burmistrza Tykocina za okres od 28 grudnia 2007 r. do 26 marca 2008 r.
- omówienie sprawozdania
- dyskusja nad sprawozdaniem
5. Podjęcie uchwał w sprawach:
a) zmian w budżecie gminy na 2008 rok,
b) ustalenia źródeł dochodów własnych, przeznaczenia dochodów oraz określenia jednostek budżetowych, w których mogą być otwierane rachunki dochodów własnych,
c) szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych Gminy Tykocin oraz jednostek organizacyjnych, do których nie stosuje się przepisów -Ordynacja podatkowa oraz wskazania organów do tego uprawnionych,
d) ustalenia zasad i trybu korzystania ze stołówek szkolnej i przedszkolnej zorganizowanych w Zespole Szkół i Przedszkola w Tykocinie prowadzonych przez Gminę Tykocin,
e) przyjęcia obowiązku utrzymania grobów i cmentarzy wojennych,
f) ustalenia wysokości stawki procentowej od wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego jej podziałem,
g) wyrażająca opinię w sprawie finansowego wsparcia przez Gminę Tykocin organizacji pozarządowej pod nazwą: „Lokalna Organizacja Turystyczna „Brama na Bagna” w Strękowej Górze.
6. Interpelacje i zapytania radnych.
7. Wolne wnioski i informacje.
8. Zakończenie sesji.
Do punktu 3 porządku obrad
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski zwrócił się o przyjęcie protokołu z XV sesji Rady Miejskiej w Tykocinie.
Radni do protokołu nie wnieśli uwag i pytań.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem protokołu z XV sesji Rady Miejskiej głosowało 13 radnych,1 radny wstrzymał się od głosu. Protokół został przyjęty większością głosów.
Do punktu 4 porządku obrad
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski zwrócił się do Burmistrza Pana Krzysztofa Chlebowicza o omówienie sprawozdania z działalności Burmistrza Tykocina za okres od 28 grudnia 2007 r. do 26 marca 2008 r.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odczytał sprawozdanie z działalności Burmistrza Tykocina za okres od 28 grudnia 2007 r. do 26 marca 2008 r, które stanowi załącznik do oryginału protokołu.
O godzinie 1015 na XVI sesję Rady Miejskiej przybył Radny Witold Rudawski.
Radni nie wnieśli pytań do sprawozdania.
Do punktu 5 p. pkt a
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr XVI/90/08 w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 rok. Następnie zwrócił się z prośbą do Skarbnik Gminy Pani Doroty Sadowskiej o omówienie projektu uchwały.
Skarbnik Pani Dorota Sadowska omówiła zmiany w budżecie gminy na 2008 rok, które stanowią załącznik do oryginału protokołu.
Radni nie wniesli pytań do w/w projektu uchwały.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz dodał, że należy podziękować kierownik MGOPS Pani Cecyli Zalewskiej za przedstawienie rzeczowych argumentów, dzieki którym została udzielona dotacja na dożywianie dzieci w wysokości 80 % od Wojewody Podlaskiego. Obecna kwota przeznaczona na dożywianie dzieci w gminie Tykocin szacowana jest na 220 000 zł.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XVI/90/08 głosowało 13 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Uchwała została podjęta większością głosów.
Uchwała Nr XVI/90/08
w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 rok.
stanowi załącznik do oryginału protokołu.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz dodał, że kwota kredytu w wysokości 1 650 000 zapisana w uchwale budżetowej jest potrzebna do realizacji między innymi inwestycji budowy drogi Tykocin- Łopuchowo. Realizacja ewentualnych inwestycji z dofinansowaniem zostanie rozpoczęta nie wcześniej niż w przyszłym roku.
Do punktu 5 p. pkt b
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr XVI/91/08 w sprawie ustalenia źródeł dochodów własnych, przeznaczenia dochodów oraz określenia jednostek budżetowych, w których mogą być otwierane rachunki dochodów własnych. Następnie zwrócił się z prośbą do Skarbnik Gminy Pani Doroty Sadowskiej o omówienie projektu uchwały.
Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała że taka uchwała już funkcjonuje, zarówno Zespół Szkół i Przedszkola w Tykocinie oraz Zespół Szkół w Radulach posiadają otwarte rachunki dochodów własnych. Polega to na tym, że w/w Szkoły mogą samodzielnie wydawać pozyskane dochody. Na wniosek Dyrektora Zespołu Szkół i Przedszkola Pana Wojciecha Andraszka uchwałę Nr XVI/91/08 rozszerzono o punkt 6 do §2 „sprzedaży składników majątkowych, które nie nadaja się do dalszego użytkowania”.
Dyrektor ZSiP w Tykocinie Pan Wojciech Andraszek dodał, że podjęcie uchwały umożliwi m.in sprzedaż przestarzałego sprzętu komputerowego, którego utylizacja jest zbyt kosztowna.
Radni nie wniesli pytań do w/w projektu uchwały.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XVI/91/08 głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XVI/91/08
w sprawie ustalenia źródeł dochodów własnych, przeznaczenia dochodów oraz określenia jednostek budżetowych, w których mogą być otwierane rachunki dochodów własnych.
stanowi załącznik do oryginału protokołu.
Do punktu 5 p. pkt c
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr XVI/92/08 w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych Gminy Tykocin oraz jednostek organizacyjnych, do których nie stosuje się przepisów -Ordynacja podatkowa oraz wskazania organów do tego uprawnionych. Następnie zwrócił się z prośbą do Skarbnik Gminy Pani Doroty Sadowskiej o omówienie projektu uchwały.
Skarbnik Pani Dorota Sadowska poinformowała, że obowiązek podjęcia w/w uchwały wynika z art. 43 ustawy o finansach publicznych. Są to zasady umażania należności niepodatkowych, czyli należności za wodę, czynsze, wywóz śmieci. Po konsultacji z mecenasem Panem Andrzejem Kozioł została zmieniona treść §5 pkt.2 na „w odniesieniu do pozostałych należności w formie pisemnej bez zachowania formy decyzji”. Podjęcie w/w uchwały umożliwi między innymi umarzanie należności po upływie 5 lat od dłużnika, który jest nieściągalny.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz dodał, że w/w uchwała pozwoli na umożenie zaległości, które nie zostały ściągnięte przez komornika. Uważa że, takie rozwiązanie umożliwi sprawne działanie GZGKiM, spowoduje wzrost dochodów i umożliwi ściągnięcie należności.
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski odczytał wszystkim aktualne brzmienie zmienionego §5 pkt.2: „w odniesieniu do pozostałych należności w formie pisemnej bez zachowania formy decyzji”.
Radny Witold Rudawski zapytał, czy umożenia należności odnoszą się tylko do GZGKiM?
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że nie tylko do GZGKiM, ale oprócz ordynacji podatkowej.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XVI/92/08 głosowało 14 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Uchwała została podjęta większością głosów.
Uchwała Nr XVI/92/08
w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych Gminy Tykocin oraz jednostek organizacyjnych, do których nie stosuje się przepisów -Ordynacja podatkowa oraz wskazania organów do tego uprawnionych.
stanowi załącznik do oryginału protokołu.
Do punktu 5 p. pkt d
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr XVI/93/08 w sprawieustalenia zasad i trybu korzystania ze stołówek szkolnej i przedszkolnej zorganizowanych w Zespole Szkół i Przedszkola w Tykocinie prowadzonych przez Gminę Tykocin. Następnie zwrócił się z prośbą do Z- cy Burmistrza Pani Teresy Andruszkiewicz o omówienie projektu uchwały.
Z- ca Burmistrza Pani Teresa Andruszkiewicz omówiła projekt uchwały, który stanowi załącznik do oryginału protokołu. Dodała, że dzięki staraniom kierownik MGOPS Pani Cecylii Zalewskiej obecnie jest dożywianych około 200 dzieci.
Radni nie wnieśli pytań do w/w projektu uchwały.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XVI/93/08 głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XVI/93/08
w sprawie ustalenia zasad i trybu korzystania ze stołówek szkolnej i przedszkolnej zorganizowanych w Zespole Szkół i Przedszkola w Tykocinie prowadzonych przez Gminę Tykocin.
stanowi załącznik do oryginału protokołu.
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski udzielił głosu Dyrektorowi ZSiP w Tykocinie Panu Wojciechowi Andraszkowi.
Dyrektor ZSiP w Tykocinie zaprosił wszystkich obecnych na Międzynarodowy Festiwal Filmów Przyrodniczych, który odbędzie się w dniach 2 – 6 kwietnia 2008 roku w ZSiP w Tykocinie, od godziny 10.45 do 20.00.
Do punktu 5 p. pkt e
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr XVI/94/08 w sprawie przejęcia obowiązku utrzymania grobów i cmentarzy wojennych. Następnie zwrócił się z prośbą do Architekt Gminy Pani Aliny Matysiuk- Stankiewicz o omówienie projektu uchwały.
Architekt Pani Alina Matysiuk- Stankiewicz poinformowała, że podjęcie tej uchwały jest potrzebne do pozyskania przez Gminę środków od Wojewody Podlaskiego na utrzymanie grobów i cmentarzy wojennych. W roku 2007 na ten cel pozyskano kwotę w wysokości 11 000 zł od Rady Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa z Warszawy z czego kwotę w wysokości 5 000 zł przeznaczono na grób Władysława Fronczaka znajdujący się w Tykocinie.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz zapytał czy dotyczy to tylko utrzymania grobów żołnierzy polskich?
Architekt Pani Alina Matysiuk- Stankiewicz odpowiedziała, że na podstawie wykonanego w tym roku kosztorysu istnieje możliwość renowacji grobu znajdującego się przy szosie Warszawskiej, który dotyczy żołnierzy polskich, niemieckich i rosyjskich.
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski zapytał, czy istnieje spis grobów na terenie Gminy Tykocin?
Sołtys Pan Franciszek Nowacki poinformował, że we wsi Szafranki znajduje się cmentarz z czasów I wojny światowej, na którym spoczywa około 2400 osób. Cmentarz jest otoczony wałem, pomimo iż jest bardzo porośnięty krzakami groby i mogiły zbiorowe są dobrze widoczne.
Architekt Pani Alina Matysiuk- Stankiewicz odpowiedziała, że jeżeli ten cmentarz nie znajduje się w spisie grobów zostanie zewidencjonowany. Podziękowała za informację Panu Franciszkowi Nowackiemu.
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski zapytał, czy istnieje możliwość pozyskiwania środków finansowych na inne cmentarze?
Architekt Pani Alina Matysiuk- Stankiewicz odpowiedziała, że w związku z tą uchwałą można pozyskiwać środki finansowe tylko na groby wojenne.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XVI/94/08 głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XVI/94/08
w sprawie przejęcia obowiązku utrzymania grobów i cmentarzy wojennych
stanowi załącznik do oryginału protokołu.
Do punktu 5 p. pkt f
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr XVI/95/08 w sprawie ustalenia wysokości stawki procentowej od wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego jej podziałem. Następnie zwrócił się z prośbą do Architekt Gminy Pani Aliny Matysiuk- Stankiewicz o omówienie projektu uchwały.
Architekt Pani Alina Matysiuk- Stankiewicz omówiła projekt w/w uchwały, który stanowi załącznik do oryginału protokołu.
Radna Pani Hanna Gładysz zapytała co to znaczy opłata adiacencka?
Architekt Pani Alina Matysiuk- Stankiewicz odpowiedziała, że jest to opłata, która powstaje w wyniku zmiany wartości nieruchomości.
Radny Witold Rudawski zapytał, czy opłata 30% wynika z ustawy?
Architekt Pani Alina Matysiuk- Stankiewicz odpowiedziała, że tak do 30 % a pobranie tej opłaty wiąże się z wyceną różnicy wartości działek przed i po podziale.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XVI/9508 głosowało 13 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Uchwała została podjęta większością głosów.
Uchwała Nr XVI/9508
w sprawie ustalenia wysokości stawki procentowej od wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego jej podziałem `
stanowi załącznik do oryginału protokołu.
Do punktu 5 p. pkt g
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr XVI/96/08 wyrażająca opinię w sprawie finansowego wsparcia przez Gminę Tykocin organizacji pozarządowej pod nazwą: „Lokalna Organizacja Turystyczna „Brama na Bagna” w Strękowej Górze. Następnie zwrócił się z prośbą do Z- cy Burmistrza Pani Teresy Andruszkiewicz o omówienie projektu uchwały.
Z- ca Burmistrza Pani Teresa Andruszkiewicz omówiła projekt uchwały, który stanowi załącznik do oryginału protokołu. Dodała, że w roku ubiegłym Gmina Tykocin przystąpiła do takiego programu i czterech studentów otrzymywało stypendia w wysokości 380 zl miesięcznie, wkład gminy Tykocin wynosił 760 zł. W tym roku projekt zakłada udzielenie wsparcia finansowego studentom pierwszego roku studiów dziennych magisterskich.
Radna Franciszka Kruszewska zapytała czy dopłata do stypendium zobowiązuje danego studenta do odpracowania tej kwoty na terenie naszej Gminy?
Z- ca Burmistrza Pani Teresa Andruszkiewicz odpowiedziała,że nie zostało to ujęte w kryteriach.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz dodał, że będą obowiązywały dwa kryteria do otrzymania stypendium: dochodowe i dobre wyniki z egzaminu maturalnego.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem projektu Uchwały Nr XVI/96/08 głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr XVI/96/08
wyrażająca opinię w sprawie finansowego wsparcia przez Gminę Tykocin organizacji pozarządowej pod nazwą: „Lokalna Organizacja Turystyczna „Brama na Bagna” w Strękowej Górze.
stanowi załącznik do oryginału protokołu.
Do punktu 6 porządku obrad
Radny Witold Rudawski odczytał i złożył na ręce Przewodniczącego obrad Pana Bogusława Kwiatkowskiego trzy interpelacje, które stanowią załącznik do oryginału protokołu.
Mieszkaniec Tykocina Franciszek Backiel zapytał jakie saldo posiada Związek Wędkarski?
Radny Witold Rudawski odpowiedział, że nie wie.
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski w odniesieniu do interpelacji złożonych przez Radnego Witolda Rudawskiego stwierdził, że w roku 2004 udzielił wywiadu dla miesięcznika prowadzonego przez Pana Adama Rudawskiego, jednak nie otrzymał go do podpisu. Zapytał Radnego Witolda Rudawskiego, które obietnice przedwyborcze udało mu się zrealizować po wyborach na Radnego. Poinformował Radną Franciszkę Kruszewską i Radnego Witolda Rudawskiego, którzy nie uczestniczyli w posiedzeniu Klubu Porozumienie Ludowe dnia 26 marca 2008 r. o godz. 9.00, że otrzymał pismo z Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego od Dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli Pani Lidii Stupak, które stanowi załącznik do oryginału protokołu. Zwrócił się do Radnej Franciszki Kruszewskiej i Radnego Witolda Rudawskiego o wyjaśnienia na ten temat. Następnie odczytał pismo złożone przez Radną Franciszkę Kruszewską na XIV sesji Rady Miejskiej w Tykocinie od Zarządu Towarzystwa Przyjaciół Ziemi Tykocińskiej w sprawie dotacji na rzecz kultury i dziedzictwa narodowego na terenie gminy Tykocin, które stanowi załącznik do oryginału protokołu. I zapytał jakie działania zostały podjęte w tej sprawie?
Radna Franciszka Kruszewska odpowiedziała, że TPZT działa prawnie. Zostały wysłane listy intencyjne do członków TPZT oraz osób zainteresowanych. Poinformowała, że rozmawiała z Kierownik USC Panią Barbarą Perkowską w jaki sposób TPZT może wydać cegiełki. Dodała, że zarówno ona jak i Radny Witold Rudawski nie moją obowiązku tłumaczenia się. Uważa, że każdy Radny powinien zostać przeszkolony nie tylko zapoznany ze Statutem Gminy, a jeżeli czegoś nie wie to ma prawo zadawać pytania.
Radny Witold Rudawski powiedział, iż uważa, że wnioski złożone przez niego w dniu 18 stycznia 2008 r. na posiedzeniu Komisji Rozwoju, Finansów i Promocji w sprawie umorzeń podatków i wykazu urzędników pracujących w Urzędzie Miasta w Tykocinie zostały niesłusznie skierowane do czynności Komisji Rewizyjnej, jego zdaniem powinien zająć się tym Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz.
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski dodał, że lepiej niektóre sprawy rozwiązywać na szczeblu sesji Rady Miejskiej czy posiedzeniach Komisji a nie opierać o szczebel wojewódzki.
Radny Witold Rudawski zaapelował do Burmistrza Pana Krzysztofa Chlebowicza o zmianę nastawienia i współpracę.
Radna Franciszka Kruszewska dodała, że Radny jest przedstawicielem części społeczeństwa i powinien udzielać społeczeństwu informacji na temat Gminy Tykocin.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz dodał, że Radny powinien udzielać odpowiedzi społeczeństwu a także poinformować Radę Miejską, sołtysów i gości zaproszonych jakie informacje uzyskał w sprawie budowy ulicy Browarnej w Tykocinie od Wojewody Podlaskiego i od Pani Julii Pitery.
Radny Witold Rudawski odpowiedział, że kierował pismo w sprawie budowy ulicy Browarnej do Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku skąd nie uzyskał odpowiedzi. Po ingerencji władz wyższych odpowiedź od Urzędu Wojewódzkiego otrzymał.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz zapytał, czy osoby do których Radny się zwracał udzielą pomocy w budowie ulicy Browarnej?
Radny Witold Rudawski poinformował, że w odpowiedzi Wojewoda Podlaski pisze, iż Burmistrz Tykocina zobowiązał się do roku 2010 ująć w planach inwestycyjnych budowę ulicy Browarnej.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że jest to wprowadzanie wszystkich obecnych w błąd i mówienie, że Burmistrz zobowiązał się do roku 2010 wybudować ulicę Browarną jest kłamstwem, ponieważ w piśmie do Wojewody Podlaskiego zostało napisane, że inwestycja budowy ulicy Browarnej jest zapisana w wieloletnim planie inwestycyjnym na 2010 rok. Dodał, że „plany nie organy, nie zawsze grają”.
Mieszkaniec Tykocina Franciszek Backiel zapytał od kiedy jest zarejestrowane Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Tykocińskiej?
Radna Franciszka Kruszewska odpowiedziała, że TPZT jest zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowniczym w Białymstoku od 1981 roku.
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski podyktował Panu Franciszkowi Backielowi numer K.R.S. Dodał, że w interpelacji złożonej przez Radnego Witolda Rudawskiego został poruszany temat budowy elektrowni wodnej w Tykocinie. Dwa lata temu rozmawiał z Panem Leszkiem Kruszewskim, który wykonywał projekt elektrowni i pytał o ewentualne zagrożenie dla fauny i flory. Wówczas Pan Leszek Kruszewski odpowiedział, że żadne zagrożenie nie istnieje, a ryby będą się szybciej rozmnażały ponieważ wokół elektrowni woda będzie ciepła. Pan Leszek Kruszewski przegrał przetarg na budowę elektrowni wodnej i teraz są podejmowane działania mające na celu blokowanie tej budowy.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz nawiązał do stwierdzenia Radnego Witolda Rudawskiego odnośnie budowy ulicy Browarnej do 2010 roku i nazwał to próbą manipulacji, która ma miejsce w wielu działaniach Radnego. Jeszcze raz powtórzył, że w piśmie do Wojewody Podlaskiego było napisane, że inwestycja budowy ulicy Browarnej jest zapisana w wieloletnim planie inwestycyjnym do realizacji na 2010 rok, co nie znaczy że Burmistrz zobowiązuje się wykonać tą inwestycję w 2010 roku. Wszystkie zarzuty odnośnie budowy elektrowni wodnej powstały w momencie, kiedy Pan Leszek Kruszewski przegrał przetarg na jej budowę. Jednak niezależnie od tych zarzutów istnieją inne prawne przesłanki do przygotowania odmownej decyzji odnośnie warunków zabudowy, o których wyjaśnienie poprosił Architekt Panią Alinę Matysiuk- Stankiewicz.
Architekt Pani Alina Matysiuk- Stankiewicz poinformowała, że projekt decyzji został przygotowany. Polega on na odmowie ustalenia warunków zabudowy z przyczyn prawnych.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz dodał, że przygotowywana decyzja odmowna absolutnie nie wynika z działalności Radnego Witolda Rudawskiego i Pana Leszka Kruszewskiego. Jedyną przesłanką do wydania decyzji odmownej budowy małej elektrowni wodnej jest zapis ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym, z którego wynika że można wydawać decyzje na budowę inwestycji, które należą do celu publicznego. Natomiast mała elektrownia nie jest zapisana jako inwestycja celu publicznego, w sąsiedztwie również brak jest podobnych inwestycji.
Architekt Pani Alina Matysiuk- Stankiewicz poinformowała, że Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz podejmując działania dotyczące stabilizacji wód na terenie Gminy Tykocin zgłosił do Wojewódzkiego Zarządu Melioracji Wodnych budowę zbiornika wodnego na terenie miasta Tykocina. Jest to cenna inicjatywa Burmistrza Pana Krzysztofa Chlebowicza, na którą należy pozyskać inwestora, ponieważ może być to inwestycja prywatna.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz dodał, że Pan Leszek Kruszewski twierdził i zarzucał konkurencyjnemu inwestorowi z Augustowa popełnienie plagiatu z jego projektu budowy małej elektrowni wodnej w Tykocinie. Z tego wynika, że kiedy Pan Leszek Kruszewski robił projekt był on właściwy, po przegranym przetargu uważa w/w projekt za zły.
Radny Stanisław Rogalewski wyjaśnił plotki na temat częstego umarzania podatków w gminie Tykocin. Po sprawdzeniu przez Komisję Rewizyjną, której jest przewodniczącym poinformował, że za 2007 rok podatek został umorzony jednemu Radnemu i jednemu Sołtysowi. W nawiązaniu do wniosku w sprawie wykazu urzędników i ich zarobków złożonego przez Pana Witolda Rudawskiego na posiedzeniu Komisji Rozwoju, Finansów i Promocji w dniu 18 stycznia 2008 r. dodał, że jawna jest tylko wysokość zarobków Burmistrza, Z- cy Burmistrza i Skarbnika Gminy, pozostałe są objęte ustawą o ochronie danych osobowych.
Sołtys Zbigniew Czyżewski zapytał na jakiej zasadzie są umarzane podatki?
Z- ca Przewodniczącego Pan Jerzy Augustynowicz dodał, że jego zdaniem są ważniejsze sprawy od przepławek dla ryb, których budowa nie przyniosłaby Gminie Tykocin żadnych korzyści. Dobierając niewłaściwe słowo dodał, że bezsensowne jest zajmowanie większości czasu obrad sesji poprzez prowadzenie dyskusji na temat ryb i przepławek. Wypowiedź spotkała się z aprobatą większości obecnych i została zakończona brawami.
Radna Franciszka Kruszewska odczytała i złożyła na ręce Przewodniczącego obrad Pana Bogusława Kwiatkowskiego pismo, które stanowi załącznik do oryginału protokołu.Dodała, że decyzja o dalszych działaniach związanych z w/w pismem pozostawia Przewodniczącemu Rady Panu Bogusławowi Kwiatkowskiemu.
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przypomniał, że na XV nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej w Tykocinie dnia 12 marca 2008 r. Radna Franciszka Kruszewska wystąpiła z prośbą o udzielenie wsparcia finansowego przez Gminę Tykocin na budowę przepławek na rzece Narew w Tykocinie. Wówczas zaproponował sformułowanie konkretnego wniosku na XVI sesję Rady Miejskiej. Okazuje się że wniosek został już wysłany do Marszałka Województwa Podlaskiego z pominięciem decyzji Rady Miejskiej w tej sprawie.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział na zadane wcześniej pytanie przez sołtysa Pana Zbigniewa Czyżewskiego, że umorzenia podatkowe są podejmowane na podstawie ustawy Ordynacja podatkowa z uwzględnieniem trudnej sytuacji podatnika.
Mieszkaniec Tykocina Pan Franciszek Backiel powiedział, że największe sumy podatków umorzono OSP w Tykocinie i księdzu Witoldowi Nagórskiemu.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że interpretacja obłożenia podatkiem OSP w Tykocinie była niewłaściwa, ponieważ w związku ze zmianą przepisów nie ma potrzeby nakładania podatków na własne jednostki gminne, dlatego podatek za rok 2007 dla OSP w Tykocinie umorzono. Natomiast ksiądz Witold Nagórski prowadząc działalność gospodarczą poniósł bardzo wysokie koszty za ogrzewanie, podatek umorzono aby utrzymać działalność w sezonach letnich i jesiennych. Taka pomoc została również udzielona Panu Andrzejowi Żamojdzie w związku z zalaniem w okresie zimowym dostępu do zamku i dla osób, które prowadzą działalność gospodarczą a miały duże wydatki z powodu wykonywanych remontów. Bywając świadkiem posiedzeń Zarządów Gminy jest w stanie porównać liczbę umorzeń do poprzednich kadencji. Obecnie liczba umorzonych podatków dla rolników jest znacznie mniejsza. W przypadku sytuacji losowych aby pomóc rolnikom podatek trzeba umożyć. Przypomniał, że za 2007 rok podatki umorzono jednemu Radnemu i Sołtysowi.
Z- ca Burmistrza Pani Teresa Andruszkiewicz przypomniała Radnym o składaniu oświadczeń majątkowych do końca kwietnia 2008 roku.
Sołtys Zbigniew Czyżewski zapytał Archtekt Panią Alinę Matysiuk- Stankiewicz jak wygląda stan prawny Lamusa znajdującego się w Jeżewie Starym?
Architektr Pani Alina Matysiuk- Stankiewicz odpowiedziała, że został złożony wniosek do konserwatora zabytków z załączoną ekspertyzą przez niezależnego architekta z prośbą o możliwość uporządkowania budynku.
Sołtys Zbigniew Czyżewski zapytał czy nie można tego uporzadkować?
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że bez zgody konserwatora zabytków nie jest to możliwe.
Sołtys Zbigniew Czyżewski zapytał czyją własność stanowi Browar w Jeżewie Starym?
Architektr Pani Alina Matysiuk- Stankiewicz odpowiedziała, że Browar stanowi własność prywatną.
Do punktu 7 porządku obrad
W związku z wyczerpaniem porządku dziennego obrad, Przewodniczący zamknął obrady o godz. 12.30, dziękując wszystkim za przybycie.
Na tym protokół zakończono.
Protokołowała:
Agnieszka Kopczewska
Metryka strony