Regulamin
do Uchwały Nr I/3/06
Rady Miejskiej w Tykocinie
z dnia 23 listopada 2006 roku
regulamin
głosowania wyboru radnego na wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Tykocinie przeprowadzonego na sesji Rady Miejskiej w Tykocinie w dniu 23 listopada 2006 r.
§ 1. 1. Rada Miejska w Tykocinie wybiera ze swego grona Wicprzewodniczącego Rady, spośród nieograniczonej liczby kandydatów w głosowaniu tajnym.
2. Głosowanie przeprowadza Komisja Skrutacyjna wybrana spośród radnych Rady Miejskiej.
§ 2. Prawo zgłoszenia kandydatów przysługuje radnemu, grupie radnych oraz klubom radnych.
§ 3. 1. Głosowanie odbywa się za pomocą kart do głosowania, na których widnieje treść: „Karta do głosowania w wyborach na wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej „ oraz zamieszcza się w kolejności alfabetycznej imiona i nazwiska radnych zgłoszonych na kandydatów na wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej. Obok każdego nazwiska z lewiej strony znajdują się kratki.
2. Karty do głosowania sporządza Komisja Skrutacyjna po ustaleniu przez Radę listy radnych, którzy kandydują na funkcję wiceprzewodniczącego Rady i rozdaje je radnym.
3. Karty opatrzone są pieczęcią Rada Miejska w Tykocinie.
§ 4. 1. Radni dokonują wyboru poprzez postawienie znaku „x” w jednej kratce obok nazwiska kandydata, opowiadając się w ten sposób za wyborem tego kandydata na Wiceprzewodniczącego Rady.
2. Jeżeli radny na karcie do głosowania postawi znak „x” w więcej niż jednej kratce, głos taki uważa się za nieważny.
3. Karty wyjęte z urny niessporządzone przez Komisję Skrutacyjną, karty nieopatrzone pieczęcią, o której mowa w § 3 ust. 3, oraz całkowicie przedarte są kartami nieważnymi.
4. Jeżeli radny na karcie do głosowania nie postawił znaku „x” w kratce obok nazwiska żadnego kandydata lub wypełnił kartę w sposób niezgodny z ust. 1, jego głos uważa się za ważny bez dokonania wyboru.
§ 5. 1. Głosowanie odbywa się poprzez wywołanie przez członka Komisji Skrutacyjnej wg listy obecności nazwiska radnego, który podchodzi do urny i w obecności Komisji Skrutacyjnej wrzuca do niej kartę do głosowania.
2. Podczas głosowania na sali znajduje się parawan umożliwiający radnym „dyskretne” oddanie głosu.
§ 6. 1. Wybór Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej następuje bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.
2. Za wybranego uważa się kandydata, który uzyskał największą ilość głosów (znaków „x” w kratce przy nazwisku tego kandydata), których liczba stanowi liczbę większą niż połowa radnych, obecnych na sesji i biorących udział w głosowaniu,.
3. Głosowanie jest ważne tylko wówczas, gdy więło w nim udział co najmniej 8 radnych, tj. ilość ustalona zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
§ 7. 1. W przypadku gdy zgłoszono więcej niż dwóch kandydatów, a w głosowaniu żaden z nich nie otrzymał wymaganej większości głosów, zgodnie z § 6 Regulaminu, przeprowadza się drugą turę głosowania spośród kandydatów, którzy otrzymali kolejno dwie największe ilości głosów lub spośród kandydatów, którzy otrzymali największą równą ilość głosów.
2. Jeżeli jeden z kandydatów otrzymał największą ilość głosów, ale ilość ta nie stanowi wymaganej większości, o której mowa w § 6 Regulaminu, a w następnej kolejności dwóch lub więcej kandydatów otrzymało równą ilośc głosów, przeprowadza się dodatkowe głosowanie na tych kandydatów, a następnie drugą turę głosowania, o której mowa w ust. 1. W drugiej turze głosowania bierze udział kandydat, który uzyskał największą ilość głosów w pierwszej turze głosowania oraz kandydat, który usyskał największą ilość głosów w głosowaniu dodatkowym.
3. W przypadku braku rozstrzygnięcia, mimo przeprowadzenia dwóch tur głosowania, przeprowadza się ponowne wybory łącznie z ponownym zgłaszaniem kandydatów.
§ 8. 1. Po przeprowadzeniu każdej tury głosowania Komisja Skrutacyjna ustala wyniki głosowania i sporządza protokół.
2. W protokole Komisja Skrutacyjna określa co najmniej:
liczbę radnych obecnych na sesji uprawnionych do głosowania;
imiona i nazwiska zgłoszonych kandydatów;
liczbę głosów minimalną, konieczną do ważnego wyboru, zgodnie z § 6 Regulaminu;
liczbę radnych, którym wydano karty do głosowania;
liczbę kart wyjętych z urny (gdyby liczba kart wyjętych z urny różniła się od liczby osób, którym wydano karty do głosowania, Komisja podaje w protokole przypuszczalną przyczynę tej niezgodności);
liczbę głosów nieważnych;
liczbę głosów ważnych
liczbę głosów ważnych bez dokonania wyboru;
liczbę głosów ważnych oddanych na poszczególnych kandydatów,
a nadto stwierdza wynik wyborów.
3. Komisja odnotowuje w protokole wszelkie okoliczności i uwagi mogące mieć wpływ na wynik głosowania oraz zastrzeżenia zgłoszone przez członków Komisji Skrutacyjnej odnoszące się do naruszenia procedury w trakcie głosowania, obliczania głosów lub sporządzania protokołu.
4. Protokół podpisują wszystkie osoby wchodzące w skład Komisji Skrutacyjnej.
5. Wyniki wyborów ogłasza Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej.
Metryka strony