Protokół Nr III
Protokół Nr III/06
z III sesji Rady Miejskiej w Tykocinie
z dnia 11 grudnia 2006 r.
III sesja Rady Miejskiej w Tykocinie odbyła się w Centrum Kultury, Sportu i Turystyki Ziemi Tykocińskiej w Tykocinie pod przewodnictwem Przewodniczącego Rady Miejskiej w Tykocinie Pana Bogusława Kwiatkowskiego.
W obradach udział wzięli radni, sołtysi, pracownicy obligowani z urzędu, zaproszeni goście oraz mieszkańcy miasta i gminy Tykocin, według list załączonych do protokołu.
Do punktu 1 porządku obrad:
Pan Bogusław Kwiatkowski, Przewodniczący Rady Miejskiej w Tykocinie przywitał przybyłych na sesję radnych, sołtysów, pracowników urzędu, zaproszonych gości oraz mieszkańców miasta i gminy Tykocin. Stwierdził, że ilość obecnych radnych na sesji, zapewnia regulaminowe quorum do podejmowania prawomocnych uchwał. Obrady rozpoczęto o godz. 1000. Stan radnych 15, obecnych 15.
Do punktu 2 porządku obrad
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym proponowany porządek obrad. Następnie, złożył wniosek o rozszerzenie porządku obrad o projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości zryczałtowanych diet miesięcznych zastępcom przewodniczących komisji Rady Miejskiej w Tykocinie. Zaproponował, aby projekt uchwały był przedmiotem obrad w punkcie 5 p.pkt. f.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za wprowadzeniem do porządku obrad projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości zryczałtowanych diet miesięcznych zastępcom przewodniczących komisji Rady Miejskiej w Tykocinie głosowało 15 radnych. Projekt uchwały został wprowadzony do porządku obrad jednogłośnie.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem rozszerzonego porządku obrad głosowało 15 radnych. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie i przedstawiał się następująco:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Rozstrzygnięcie konkursu „Na najlepszą realizację zadań programu na rzecz poprawy bezpieczeństwa pracy w gospodarstwie rolnym”.
4. Wystąpienie przewodniczącego Komisji Rozwoju, Finansów i Promocji Gminy Tykocin.
5. Podjęcie uchwał w sprawach:
a) obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2006 r. przyjętej do wymiaru podatku rolnego na 2007 rok
b) obniżenia średniej ceny sprzedaży drewna do celów wymiaru podatku leśnego na rok 2007;
c) określenia stawek w podatku od nieruchomości;
d) określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych;
e) opłaty targowej;
f) ustalenia wysokości zryczałtowanych diet miesięcznych zastępcom przewodniczących komisji Rady Miejskiej w Tykocinie.
6. Interpelacje i zapytania radnych;
7. Wolne wnioski i informacje.
8. Zakończenie sesji.
Ksiądz proboszcz Stanisław Szymborski zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego Rady Miejskiej w Tykocinie Pana Bogusława Kwiatkowskiego o udzielenie głosu.
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski udzielił księdzu głosu.
Ksiądz proboszcz Stanisław Szymborski złożył zebranym życzenia świąteczne, a następnie, poruszył sprawę wywozu śmieci. Poinformował o wcześniejszych ustaleniach z Burmistrzem Panem Krzysztofem Chlebowiczem, które stanowiły, że w zamian za umieszczenie na wieży kościelnej anteny, Parafia nie będzie płacić za wywóz nieczystości stałych. Jednak po wyborach przyszła faktura na kwotę 1584 zł. Zwrócił się do Burmistrza i do Radnych o kontynuację wcześniejszych ustaleń. W przeciwnym wypadku Gmina będzie musiała ponosić koszty umieszczenia na wieży kościelnej anteny, która zapewnia mieszkańcom dostęp do internetu. Dodał, że wiele wspólnych spraw łączy Gminę z Parafią i dlatego liczy na dobrą współpracę.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz zwracając się do Radnych i Księdza proboszcza potwierdził, że w/w ustalenia miały miejsce. Gmina otrzymała dofinansowanie, aby umożliwić mieszkańcom Tykocina bezpłatny dostęp do internetu. W tym celu niezbędne było zamontowanie anteny na najwyższym punkcie w mieście, czyli na kościele. Kiedy Ksiądz proboszcz zapytał, co w zamian otrzyma Parafia, wówczas otrzymał odpowiedź, że jest to inwestycja gminna, nie komercyjna, która miesięcznie będzie kosztowała 1500 zł. Ponadto, w sytuacji kiedy Gmina nie bierze pieniędzy za wywóz śmieci, to tym bardziej ksiądz proboszcz nie powinien żądać opłat za antenę, która będzie służyć mieszkańcom. Po usłyszeniu powyższych argumentów ksiądz proboszcz zmienił zdanie. Następnie, Burmistrz poinformował radnych, że w poprzednich latach uchwałą Rady Miejskiej, Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej otrzymywał dotację na wywóz śmieci z terenu gminy Tykocin. W tym roku nie ma dotacji przedmiotowej, a GZGKiM za każdą swoją usługę wystawia Gminie rachunek i na takiej samej zasadzie wystawił fakturę Parafii. W związku z powyższym sprostował, że wystawienie faktury nie miało nic wspólnego z wyborami, tylko z podpisaną rok temu umową na wywóz nieczystości stałych. Zgodnie z umową zostały już wcześniej wystawione dwie faktury w grudniu 2005 roku i sierpniu 2006 r. Nie ma możliwości podjęcia przez Radę Miejską uchwały zobowiązującej GZGKiM do nie wystawiania faktur Parafii za wywóz nieczystości, gdyż będzie to akt nie zgodny z prawem.
Ksiądz proboszcz oznajmił, że nie może być tak, że przepisy prawa nie pozwalają na sprawne domówienie się. Są dwa podmioty Parafia i Gmina, dlatego wspólna troska wymaga rozstrzygnięcia poruszonej przez niego sprawy. Wiele łączy Parafię z Gminą, choćby interes przygotowania zastępczego boiska na placu parafialnym przy ulicy Klasztornej w Tykocinie. Pierwsze rozmowy zostały już przeprowadzone przez Burmistrza i Przewodniczącego Rady i uważa ten temat za otwarty.
Radny Stanisław Lenczewski poinformował, że GZGKiM wywozi śmieci z podatków gminnych, a ksiądz proboszcz nie ponosi żadnych kosztów utrzymania anteny na wieży kościelnej. Nie rozumie zatem, dlaczego Gmina ma płacić podwójnie.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz uzupełnił, że antena pociąga koszty energii elektrycznej, ale w porównaniu do kosztów oświetlenia wież kościoła z lamp gminnych są one minimalne.
Radny Robert Cimoch zapytał czy pozostałe Parafie w gminie uiszczają koszty za wywóz śmieci.
Kierownik GZGKiM Pani Barbara Olszewska poinformowała, że Parafie w Radulach i Krośnie ponoszą koszty wywozu nieczystości. Następnie, potwierdziła, że GZGKiM w Tykocinie zawarło z Parafią Rzymsko-katoilicką umowę na wywóz nieczystości stałych w dniu 11 listopada 2005 r. i w między czasie zostały wystawione 2 faktury.
Po przeprowadzonej dyskusji Ksiądz proboszcz zwrócił się z prośbą o jak najszybsze rozstrzygnięcie sprawy dla dobra dalszej współpracy.
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski kończąc obiecał, że zwróci się do radcy prawnego z zapytaniem, czy Rada Miejska może wpłynąć na GZGKiM w zgłoszonej przez Księdza proboszcza sprawie.
Do punktu 3 porządku obrad:
Przewodniczący obrad przystąpił do rozstrzygnięcia konkursu „Na najlepszą realizację zadań programu na rzecz poprawy bezpieczeństwa pracy w gospodarstwie rolnym”. Następnie, udzielił głosu przedstawicielowi KRUS Białystok Panu Tomaszowi Iwanowiczowi.
Pan Tomasz Iwanowicz, pracownik KRUS O/Białystok oznajmił, że dzięki wzajemnej współpracy z Burmistrzem Tykocina udało się zorganizować konkurs „Na najlepszą realizację zadań programu na rzecz poprawy bezpieczeństwa pracy w gospodarstwie rolnym”. Był on przeprowadzony w miejscowości Saniki. W przyszłości może objąć inne wsie, a nawet całą gminę. Konkurs został wsparty dodatkowymi nagrodami Burmistrza, co pozwoliło uhonorować wszystkich czterech rolników ze wsi Saniki. Następnie, zaprosił Pana Piotra Jackowskiego, Pana Macieja Komorowskiego, Pana Leszka Łotowskiego i Pana Stanisława Backiela do odbioru nagród.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz zwracając się do rolników z miejscowości Saniki oznajmił, że uczestnictwo w konkursie dało dobry przykład dla całej gminy. Następnie, podziękował, za inicjatywę wzięcia udziału w konkursie, złożył gratulacje i wręczył nagrody.
Zgromadzeni na sali obrad nagrodzili uczestników brawami.
Do punktu 4 porządku obrad
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski udzielił głosu Przewodniczącemu Komisji Rozwoju, Finansów i Promocji Gminy Tykocin Panu Robertowi Cimoch.
Przewodniczący Komisji Rozwoju, Finansów i Promocji Gminy Tykocin Pan Robert Cimoch odczytał Opinię Nr 1/06 Komisji Rozwoju, Finansów i Promocji Gminy Tykocin Rady Miejskiej w Tykocinie z dnia 11 grudnia 2006 r. o projektach uchwał w sprawie stawek podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości, od środków transportowych i opłaty targowej na 2007 rok pozytywnie opiniującą w/w stawki podatków.
Opinia stanowi załącznik do oryginału protokołu.
Do punktu 5 p.pkt. a porządku obrad
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr III/17/06 w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2006 r. przyjętej do wymiaru podatku rolnego na 2007.
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Pan Jerzy Augustynowicz poinformował, że w roku 2006 stawka podatku rolnego wynosiła 69,70 zł.
Skarbnik Gminy Pani Dorota Sadowska dodała, że stawka podatku rolnego w wysokości 80 zł. ostatni raz ustalona była w roku 2003.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz poinformował, że kwota 80 zł/ ha była także w 1998 r. i 1999 r. W 2000 r. obowiązywała stawka 72 zł/ ha., w 2001r. - 80 zł/ ha, w 2002r. - 85 zł/ ha., w 2003 r. – 80 zł/ ha., w 2004 r. - 82,50 zł/ ha., w 2005 r. – 85 zł/ ha i 2006 r. 69,70 zł/ ha. Ta ostatnia stawka wynikała z niskiej ceny żyta ustalonej przez Główny Urząd Statystyczny. Podsumował, że od 9 lat podatek rolny ustalany jest w granicach od 80 zł/ ha do 85 zł/ ha.
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem Uchwały Nr III/17/06 głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr III/17/06
w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2006 r. przyjętej do wymiaru podatku rolnego na 2007
stanowi załącznik do oryginału protokołu.
Do punktu 5 p.pkt. b porządku obrad
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr III/18/06 w sprawie obniżenia średniej ceny sprzedaży drewna do celów wymiaru podatku leśnego na rok 2007.
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Pan Jerzy Augustynowicz poinformował, że w roku 2006 stawka podatku leśnego wynosiła 113,63 zł/m3.
Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem Uchwały Nr III/18/06 głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr III/18/06
w sprawie obniżenia średniej ceny sprzedaży drewna do celów wymiaru podatku leśnego na rok 2007
stanowi załącznik do oryginału protokołu.
Do punktu 5 p.pkt. c porządku obrad
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr III/19/06 w sprawie określenia stawek w podatku od nieruchomości. Następnie, zaproponował omówienie i przegłosowanie każdej stawki podatku od nieruchomości osobno. W razie wynikłych wątpliwości o wyjaśnienie poprosił pracownicę z Referatu Finansowo-Księgowego Urzędu Miejskiego w Tykocinie Panią Marię Roszkowską.
Do § 1 ust. 1 pkt. 1 uchwały
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski poinformował, że proponowana stawka podatku od nieruchomości od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, innej niż określona w pkt. 2 bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków wynosi 0,69 zł./m2
Pani Maria Roszkowska pracownica Urzędu Miejskiego w Tykocinie poinformowała, że w/w podatek obejmuje grunty pod budynkami, w których prowadzona jest działalność gospodarcza.
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Pan Jerzy Augustynowicz poinformował, że powyższa stawka podatku w roku 2006 wynosiła 0,68 zł/m2.
Radni nie wnieśli pytań i uwag do omawianej stawki podatku.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 0,69 zł/m2 głosowało 15 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
Do § 1 ust. 1 pkt. 2 uchwały
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski poinformował, że proponowana stawka podatku od nieruchomości od gruntów bezpośrednio związanych z działalnością obejmującą zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, w tym związanych z procesami poboru i uzdatniania wody, oczyszczania ścieków oraz składowania odpadów wynosi 0,02 zł. od
Pani Maria Roszkowska pracownica Urzędu Miejskiego w Tykocinie poinformowała, że w/w podatek obejmuje grunty pod hydrofornią, oczyszczalnią ścieków i składowiskiem odpadów.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz oznajmił, że niska stawka powyższego podatku zapewni brak podwyżek wody i ścieków. W ten sposób gmina może prowadzić przyjazną politykę ceny wody i ścieków.
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Pan Jerzy Augustynowicz poinformował, że w 2006 r. obowiązywała taka sama stawka podatku.
Radni nie wnieśli pytań i uwag do omawianej stawki podatku.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 0,02 zł/m2 głosowało 15 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
Do § 1 ust. 1 pkt. 3 uchwały
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski poinformował, że proponowana stawka podatku od nieruchomości od gruntów pod jeziorami, zajętych na zbiorniki retencyjne lub elektrowni wodnych wynosi 3,65 zł od
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Pan Jerzy Augustynowicz poinformował, że powyższa stawka podatku w roku 2006 wynosiła 3,61 zł/ha.
Radni nie wnieśli pytań i uwag do omawianej stawki podatku.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 3,61 zł/ha głosowało 15 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
Do § 1 ust. 1 pkt. 4 uchwały
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski poinformował, że proponowana stawka podatku od nieruchomości od gruntów pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego wynosi 0,17 zł od
Pani Maria Roszkowska pracownica Urzędu Miejskiego w Tykocinie poinformowała, że w/w podatek obejmuje grunty pozostałe, nie sklasyfikowane, nie rolnicze pod działkami.
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Pan Jerzy Augustynowicz poinformował, że powyższa stawka podatku w roku 2006 była taka sama.
Radni nie wnieśli pytań i uwag do omawianej stawki podatku.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 0,17 zł/m2 głosowało 15 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
Do § 1 ust. 2 pkt. 1 uchwały
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski poinformował, że proponowana stawka podatku od nieruchomości od budynków mieszkalnych wynosi 0,20 zł od
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Pan Jerzy Augustynowicz poinformował, że powyższa stawka podatku w roku 2006 była taka sama.
Radni nie wnieśli pytań i uwag do omawianej stawki podatku.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 0,20 zł/m2 głosowało 15 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
Do § 1 ust. 2 pkt. 2 uchwały
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski poinformował, że proponowana stawka podatku od nieruchomości od budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części, zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej wynosi 18,60 zł od
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Pan Jerzy Augustynowicz poinformował, że powyższa stawka podatku w roku 2006 wynosiła 18,43 zł/m2.
Pani Maria Roszkowska pracownica Urzędu Miejskiego w Tykocinie poinformowała, że w/w podatek obejmuje budynki zakładów energetycznych, telekomunikacji, CPN-ów.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz zauważył, że dla dużych firm, które działają na terenie całego kraju, można ustalić maksymalną stawkę podatku. Ewentualne zmniejszenie proponowanego podatku, nie spowoduje obniżenia cen usług w/w firm na terenie gminy Tykocin. Ponadto, o obniżenia stawek podatku jest zmniejszana subwencja wyrównawcza. Oznacza to, że każda obniżka podatku jest przychylną polityką Rady Miejskiej w kierunku danego podmiotu.
Radni nie wnieśli pytań i uwag do omawianej stawki podatku
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 18,60 zł/m2 głosowało 15 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
Do § 1 ust. 2 pkt. 3 uchwały
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski poinformował, że proponowana stawka podatku od nieruchomości od budynków zajętych na działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia sprzedaży detalicznej i małej działalności usługowo-rzemieślniczej, przez którą należy rozumieć prowadzoną działalność z zatrudnieniem od 1 do 5 osób wynosi 14,63 zł od
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Pan Jerzy Augustynowicz poinformował, że powyższa stawka podatku w roku 2006 wynosiła 14,50 zł/m2.
Radni nie wnieśli pytań i uwag do omawianej stawki podatku
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 14,63 zł/m2 głosowało 15 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
Do § 1 ust. 2 pkt. 4 uchwały
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski poinformował, że proponowana stawka podatku od nieruchomości od budynków bezpośrednio związanych z działalnością obejmującą zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, w tym związanych z procesami poboru i uzdatniania wody, oczyszczanie ścieków oraz składowania odpadów wynosi 1,00 zł od
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Pan Jerzy Augustynowicz poinformował, że proponowana stawka podatku w stosunku do roku ubiegłego nie uległa zmianie.
Pani Maria Roszkowska pracownica Urzędu Miejskiego w Tykocinie poinformowała, że w/w podatek obejmuje budynki hydrofornii, oczyszczalni ścieków i składowiska odpadów.
Radni nie wnieśli pytań i uwag do omawianej stawki podatku
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 1,00 zł/m2 głosowało 15 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
Do § 1 ust. 2 pkt. 5 uchwały
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski poinformował, że proponowana stawka podatku od nieruchomości od budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym wynosi 4,20 zł od
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Pan Jerzy Augustynowicz poinformował, że proponowana stawka podatku w stosunku do roku ubiegłego nie uległa zmianie.
Radni nie wnieśli pytań i uwag do omawianej stawki podatku
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 4,20 zł/m2 głosowało 15 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
Do § 1 ust. 2 pkt. 6 uchwały
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski poinformował, że proponowana stawka podatku od nieruchomości od budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych wynosi 2,70 zł od
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Pan Jerzy Augustynowicz poinformował, że proponowana stawka podatku w stosunku do roku ubiegłego nie uległa zmianie.
Pani Maria Roszkowska pracownica Urzędu Miejskiego w Tykocinie poinformowała, że w/w podatek obejmuje budynki ośrodków zdrowia i gabinetów stomatologicznych.
Radni nie wnieśli pytań i uwag do omawianej stawki podatku
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 2,70 zł/m2 głosowało 15 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
Do § 1 ust. 2 pkt. 7 uchwały
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski poinformował, że proponowana stawka podatku od nieruchomości od budynków pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - 4,00 zł od
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Pan Jerzy Augustynowicz poinformował, że proponowana stawka podatku w stosunku do roku ubiegłego nie uległa zmianie.
Pani Maria Roszkowska pracownica Urzędu Miejskiego w Tykocinie poinformowała, że w/w podatek obejmuje budynki gospodarcze nie rolnicze.
Radni nie wnieśli pytań i uwag do omawianej stawki podatku
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 4,00 zł/m2 głosowało 15 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
Do § 1 ust. 3 pkt. 1 uchwały
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski poinformował, że proponowana stawka podatku od nieruchomości wynosi 2% od wartości budowli.
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Pan Jerzy Augustynowicz poinformował, że proponowana stawka podatku w stosunku do roku ubiegłego nie uległa zmianie.
Pani Maria Roszkowska pracownica Urzędu Miejskiego w Tykocinie poinformowała, że w/w podatek obejmuje linie i słupy TP. S.A, zakładów energetycznych itp.
Radni nie wnieśli pytań i uwag do omawianej stawki podatku
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 2% od budowli głosowało 15 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
Do § 1 ust. 3 pkt. 2 uchwały
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski poinformował, że proponowana stawka podatku od nieruchomości od budowli stanowiących rurociągi przewody sieci rozdzielczej wody oraz ogrodzenia bezpośrednich stref ochronnych ujęć wody, studni głębinowych oraz budowle służące do odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz składowania odpadów wynosi 0,05 % ich wartości.
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Pan Jerzy Augustynowicz poinformował, że proponowana stawka podatku w stosunku do roku ubiegłego nie uległa zmianie.
Pani Maria Roszkowska pracownica Urzędu Miejskiego w Tykocinie poinformowała, że w/w podatek obejmuje budowle hydrofornii, oczyszczalni ścieków i składowiska odpadów.
Radni nie wnieśli pytań i uwag do omawianej stawki podatku.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za przyjęciem w/w stawki podatku w wysokości 0,05 % od budowli głosowało 15 radnych. Stawka podatku została ustalona jednogłośnie.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem Uchwały Nr III/18/06 głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr III/19/06
w sprawie określenia stawek w podatku od nieruchomości
stanowi załącznik do oryginału protokołu.
Do punktu 5 p.pkt. d porządku obrad
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych.
Radni nie wnieśli uwag do projektu w/w uchwały, pozostawiając stawki podatku od środków transportowych na poziomie roku ubiegłego. W związku z powyższym projekt uchwały nie podlegał głosowaniu.
Do punktu 5 p.pkt. e porządku obrad
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt uchwały w sprawie opłaty targowej.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz poinformował, że stawki proponowane w projekcie uchwały nie uległy zmianie w stosunku do roku poprzedniego. Podniesienie ich o wskaźnik inflacji spowoduje wzrost o kilka groszy, a zarazem utrudni pobieranie opłaty przez inkasentów.
Radni nie wnieśli uwag do projektu w/w uchwały, pozostawiając stawki opłaty targowej na poziomie roku ubiegłego. W związku z powyższym projekt uchwały nie podlegał głosowaniu.
Do punktu 5 p.pkt. f porządku obrad
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski przedstawił radnym projekt Uchwały Nr III/20/06 w sprawie ustalenia wysokości zryczałtowanych diet miesięcznych zastępcom przewodniczących komisji Rady Miejskiej w Tykocinie.
W zarządzonym głosowaniu jawnym za projektem Uchwały Nr III/17/06 głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Uchwała Nr III/20/06
w sprawie ustalenia wysokości zryczałtowanych diet miesięcznych zastępcom przewodniczących komisji Rady Miejskiej w Tykocinie
stanowi załącznik do oryginału protokołu.
Do punktu 6 porządku obrad
Radny Witold Rudawski złożył interpelację w sprawie ulicy Browarnej w Tykocinie, która stanowi załącznik do oryginału protokołu.
Radna Franciszka Kruszewska złożyła interpelacje w sprawie:
- budowy chodnika na ulicy 11-go Listopada w Tykocinie,
- budowy ulicy Browarnej i Zatylnej w Tykocinie.
Obie interpelacje stanowią załącznik do oryginału protokołu.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz w ustosunkował się do powyższych interpelacji. Oznajmił, że interpelacja dotycząca budowy chodnika na ulicy 11-go Listopada w Tykocinie wynika z niekompetencji Radnej Franciszki Kruszewskiej i dotyczy braku umiejętności czytania projektu budżetu, w którym zapisana została kwota 60 000 zł. na pokrycie kosztów robocizny ułożenia w/w chodnika. Dalej, projekt budżetu zakłada podpisanie porozumienia z Powiatem Białostockim na przekazanie pod w/w inwestycję materiałów. Oznacza to, że będą podjęte działania wspólnie z Radnym Powiatowym na połączenie środków gminnych z powiatowymi. Następnie dodał, że w ubiegłej kadencji wnioskował do Starosty Powiatowego i Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg, aby biorąc kredyt ujęli w nim zakup polbruku na ułożenie chodnika na ulicy 11-go Listopada w Tykocinie. Jednak na wniosek ówczesnego Radnego Powiatu Pana Józefa Sikorskiego wniosek Burmistrza został odrzucony, a pieniądze skierowano na ułożenie chodnika w Hermanach. Biorąc pod uwagę fakt wzrastającego znaczenia turystycznego miasta, aspekt ekonomiczny i społeczny uznał decyzję Powiatu za nie słuszną. Połączenie pieniędzy gminnych i powiatowych obniżyłoby koszty ułożenia chodnika, dałoby pracę mieszkańcom gminy, a jednocześnie przyczyniłoby się do wzrostu atrakcyjności historycznego miasteczka. Na koniec dodał, że powyższa inwestycja zostanie zrealizowana nie na skutek interpelacji Radnej, ale wcześniejszej decyzji Burmistrza potwierdzonej w projekcie budżetu. Następnie, odniósł się do interpelacji złożonej przez Radnego Witolda Rudawskiego. Poinformował, że w budżecie 2006 roku zostały zapisane pieniądze na opracowanie dokumentacji, czyli map i projektów na przebudowę ulicy Browarnej. W/w ulica zostanie wyłożona kostką granitową, albo brukiem. Na jej remont Gmina będzie starała się pozyskać pieniądze ze środków Unii Europejskiej. Na pierwsze realne dofinansowanie można liczyć w roku 2008, dlatego remont ulicy możliwy będzie w latach 2008-2013. Podsumowując dodał, że zgłoszone interpelacje obrazują współpracę radnych z burmistrzem. Minęły czasy, gdy społeczeństwo wybierało radnych, a radni burmistrza, decydując o jego kierunku działania. Obecnie Ordynacja Wyborcza w wyborach do samorządu terytorialnego wprowadziła zmianę, że burmistrza wybierają mieszkańcy w wyborach bezpośrednich. Kierują się przy tym przygotowanym przez niego programem rozwoju gminy. Musi zatem nastąpić współpraca między Radą a Burmistrzem. Tymczasem Radni pomijając zapisy w projekcie budżetu, kontaktują się ze swoim elektoratem, mówiąc, że Burmistrz nie realizuje najbardziej pilnych potrzeb np. budowy chodnika na ul. 11-go Listopada. Zwrócił się do Radnych i zapytał w jakim świetle został przedstawiony Burmistrz i czy Radna Franciszka Kruszewska przejdzie i poinformuje mieszkańców, że interpelacja nie była potrzebna, bo Burmistrz już wcześniej przewidział realizację zgłoszonej inwestycji.
Radna Franciszka Kruszewska oznajmiła, że poinformuje mieszkańców.
Radny Robert Cimoch zapytał o plany wobec Szkoły Filialnej w Łaziukach, ponieważ słyszał o zamiarze jej likwidacji. Poprosił, aby w tym temacie odbyły się konsultacje z rodzicami uczniów, a także o wyliczenia przemawiające za likwidacją.
Dyrektor Zespołu Szkół i Przedszkola w Tykocinie Pan Wojciech Andraszek poinformował, że ma bardzo duże trudności z utrzymaniem Szkoły w Łaziukach, między innymi ze względu na Sanepid, który zarzuca brak wymogów sanitarnych. Ponadto utrzymanie szkoły kosztuje 150 000 zł. Rozmawiał już wstępnie z nauczycielkami informując o przyszłym zamiarze. Nie mniej jednak, przy likwidacji zostanie przeprowadzona pełna procedura, łącznie z konsultacją z mieszkańcami. Szkoła w Tykocinie zapewni uczniom z Łaziuk wyższy poziom nauki i lepsze warunki, a między innymi ciepły posiłek. Dodał, że uczniowie przeniesieni z wcześniej likwidowanych szkół są bardzo zadowoleni z nowej szkoły w Tykocinie.
Z-ca burmistrza Pani Teresa Andruszkiewicz uzupełniła, że obecnie do Szkoły w Filialnej w Łaziukach uczęszcza 31 uczniów tj. w klasie „0” jest 5 uczniów, w klasie „I” 5 uczniów, w klasie „II” 10 i w klasie „III” 11. Z urodzeń przewiduje się, że w przyszłym roku do oddziału zerowego dołączy 4 uczniów, za dwa lata też 4, za 3 lata 12 uczniów, za 4 lata 4 uczniów, za 5 lat 7 uczniów, za 6 lat 6 uczniów i za 7 lat 2 uczniów. Dodała, że podana statystyka obejmuje liczbę, dzieci urodzonych, co nie zawsze oznacza zamieszkałych.
Radny Robert Cimoch w nawiązał do wypowiedzi Dyrektora Zespołu Szkół i Przedszkola w Tykocinie Pana Wojciecha Andraszka , który stwierdził, że utrzymanie roczne Szkoły w Łaziukach kosztuje 150 000 zł. Nie zgodził się z tym, bo kwota ta w większości stanowi koszt wynagrodzenia nauczycielek. Następnie, zwrócił się do Dyrektora z zapytaniem, jak rozwiązać problem dzielenia posiłków, który jest przyznawany dla dzieci z rodzin uboższych. Duża większość uczniów w klasie otrzymuje taką pomoc. Nie rozumiejąc sytuacji pozostali uczniowie czują się pokrzywdzeni.
Dyrektor Zespołu Szkół i Przedszkola w Tykocinie Pan Wojciech Andraszek poinformował, że posiłki uczniom są przydzielane na podstawie przepisów o opiece społecznej. Najchętniej obdzieliłby nimi jak największą ilość dzieci, ale musi działać zgodnie z prawem.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz oznajmił, że płace nauczycielek też stanowią koszt utrzymania Szkoły w Łaziukach. W sytuacji gdy w Szkole w Łaziukach klasy liczą po kilku uczniów, a w Szkole w Tykocinie, nie są zbyt przepełnione, to koszt utrzymania takiej Szkoły jest zawyżony.
Radny Witold Rudawski zwrócił się z prośbą, aby w sesjach uczestniczył radca prawny.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz poinformował, że Radca prawny ma umowę o pracę i swój zakres obowiązków. Jest dyspozycyjny dla pracowników Urzędu. Dyżuruje raz w tygodniu i wszystkie wątpliwości prawne radni mają prawo rozwiązywać. Natomiast, nie ma uzasadnienia dla zatrudnienia dodatkowego radcy prawnego.
Sołtys wsi Hermany Pan Artur Ciołko poprosił o przekazanie informacji ze stawkami podatków dla sołtysów. Następnie, poruszył sprawę budowanego przez Powiat chodnika w Hermanach. Chodnik o szerokości
Przewodniczący Rady Pan Bogusław Kwiatkowski wracając do wcześniejszych wyjaśnień Burmistrza, oznajmił, że 60 000 zł. przekazane na chodnik w Hermanach dałoby możliwość ułożenia 2,5 tys. m2 chodnika i 3 miesiące pracy dla 8 mieszkańców Tykocina.
Radny Radosław Kopczewski oznajmił, że niekiedy lepiej jest zapłacić firmie, aby zaplanowaną inwestycję wykonała dobrze i bez poprawek. Przykładem jest ulica Browarna w Tykocinie.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz oznajmił, że ulica Browarna została wykonana przez firmę.
Przewodniczący Rady Pan Bogusław Kwiatkowski oznajmił, że pracownicy Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej solidniej wykonują powierzone im inwestycje niż zatrudnione do tego firmy.
Radna Franciszka Kruszewska oznajmiła, że przykładem dobrego wykonania przez GZGKiM jest chodnik na ul. 11-go Listopada w Tykocinie.
Radny Jan Nartowicz odnosząc się do programu radnych z Tykocina, w którym zaplanowano budowę kąpieliska gminnego do 24 czerwca 2007 r., oznajmił, że inwestycja jest potrzebna, ale nie wykonalna we wskazanym terminie. Ponadto, wskazał, że radni w opracowanym programie muszą podawać wiarygodne informacje, ponieważ droga w Kapicach jest drogą gruntową, a nie brukowaną.
Radna Franciszka Kruszewska oznajmiła, że przygotowany program to tylko propozycja i tak zostało zaznaczone na końcu. Powinien zostać przeanalizowany na komisjach przy pracach nad budżetem gminy na 2007 rok. Nie jest on najważniejszym i podstawowym dokumentem, tylko wymaga pewnej segregacji. Radni z Tykocina są chłonni współpracy z Burmistrzem, co potwierdzają wyniki głosowania, które co do większości spraw są zgodne. Odbierając różne zarzuty też, może zarzucić Burmistrzowi, że powołana Komisja Rewizyjna nie zaopiniowała zmian w budżecie, które były głosowane na poprzedniej sesji.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz oznajmił, że Komisja Rewizyjna nie ma takiego obowiązku.
Skarbnik Pani Dorota Sadowska uzupełniła, że opinia Komisji Rewizyjnej zgodnie z przepisami prawa wymagana jest przy sprawozdaniu z wykonania budżetu, i przy uchwale budżetowej. Opiniowanie zmian w budżecie będzie zależało od samej Komisji i określone zostanie w jej planie pracy.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz w odniesieniu do złożonego przez Koło Radnych z Tykocina programu oznajmił, że po jego przeanalizowaniu w 65% jest zgodny z założeniami Gminy zawartymi w strategii i w planie rozwoju. Można go realizować po dokonaniu pewnych poprawek. Nie można natomiast, zrealizować zapisu w sprawie poprawienia małej architektury domów przy ul. Złotej i na Placu Czarnieckiego, bowiem nie należy to do zadań publicznych. Domy na w/w ulicach są własnością osób prywatnych, dlatego składanie wniosku o środki unijne i modernizacja budynków powinna zostać zrealizowana przez właścicieli. Rozszerzył, że dalsza część cytowanego wniosku dotyczy należytego utrzymania elewacji i dachów domów komunalnych na przeciw Synagogi. Realizacja powyższego postulatu jest możliwa po podjęciu uchwały przez wspólnoty mieszkaniowe, które będą uczestniczyły w kosztach. W przypadku braku ich zgody, za pieniądze gminne nie można takich inwestycji przeprowadzić.
Radna Franciszka Kruszewska odpowiedziała, że zapisy w programie były oparte na Strategii Gminy Tykocin. Wiadomym jest, że wszelkie inwestycje prywatne należy uzgodnić z właścicielami. Nie można im nic narzucać tylko zaproponować pewne pomysły.
Radna Hanna Gładysz ustosunkowała się do propozycji współpracy złożonej przez radnych z Tykocina. Jest to miły gest, stwierdziła. Klub radnych „Porozumienie ludowe” nie szuka wrogów tam, gdzie ich nie ma, ale jej zdaniem „wilki ubierają się w owczą skórę”. Świadczy o tym strona internetowa założona przez Radnego Radosława Kopczewskiego, który jak oznajmił nie jest właścicielem teksów na niej zamieszczanych. Odczytała fragment tekstu z w/w strony, który stwierdzał, że na II sesji Radny Radosław Kopczewski był atakowany z powodu utworzenia strony internetowej o Radzie Miejskiej w Tykocinie. Przypomniała, że zarzucano mu nieścisłości i nieprawdę wypisaną na stronie. Nie widzi tu woli współpracy. Świadczą też o tym, słowa wypowiedziane w miejscu publicznym przez w/w radnego, że jednej radnej z Rady Miejskiej w Tykocinie się pozbędzie. Ponadto, jej zdaniem słowo „patriota” wiąże się z honorem i umiłowaniem prawdy, a osoba firmująca się tą nazwą pod pisanymi tekstami, nic nie ma z tym wspólnego. Natomiast słowa: „ jeżeli chodzi o to, co było napisane wcześniej o Radnej Gładysz musimy niestety sprostować” nie są przeprosinami.
Radny Robert Cimoch oznajmił, że dobre wychowanie nakazuje przeproszenie Radnej Hanny Gładysz na sesji.
Sołtys wsi Hermany Pan Artur Ciołko oznajmił, że podawane informacje na stronie internetowej nie służą wizerunkowi gminy.
Z-ca Burmistrza Pani Teresa Andruszkiewicz zapoznała radnych ze skargą mieszkańca Tykocina Pana Franciszka Backiela na Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Panią Cecylię Zalewską. Skarga stanowi załącznik do oryginału protokołu.
Kierownik MGOPS w Tykocinie Pani Cecylia Zalewska poinformowała, że Pan Franciszek Backiel jest stałym zasiłkobiorcą Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Tykocinie. Jako osoba samotna został objęty pomocą, która polegała na donoszeniu mu codziennie jednego ciepłego posiłku. Z tej formy pomocy korzystał do miesiąca lipca 2006 roku. Jednak często był poza miejscem zamieszkania i ciepłe posiłki nie mogły mu być dostarczane. W miesiącu sierpniu została uwzględniona jego prośba o zamianę formy pomocy z ciepłych posiłków na talon pieniężny na zakup żywności. Została wówczas wydana decyzja zmieniająca. Jednak Pan Franciszek Backiel nie odbierał korespondencji z Ośrodka. Wracała ona w stanie nie naruszonym. Kierownik MGOPS stwierdziła, że Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej nie popełnił błędu, ponieważ chciał pomóc Panu Backielowi i przychylić się do prośby o zmianę formy świadczenia.
Z-ca burmistrza Pani Teresa Andruszkiewicz oznajmiła, że w/w odpowiedź jest wystarczająca do rozpatrzenia skargi Pana Franciszka Backiela.
Radny Robert Cimoch zwrócił się z zapytaniem, w jaki sposób rozwiązać problem dożywiania wszystkich uczniów ze Szkoły Filialnej w Łaziukach.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz wyjaśnił, że nie ma problemów finansowych z objęciem pomocą w formie posiłku dla potrzebujących. Muszą być jednak spełnione dwa warunki: niski dochód i dysfunkcja w rodzinie. Jeżeli danej osoby nie można zakwalifikować pod w/w warunki, wówczas mimo posiadanych środków pieniężnych nie można jej pomóc. Podpisanie decyzji niezgodnych z prawem grozi odpowiedzialnością dla Kierownika MGOPS i Burmistrza.
Przewodniczący obrad Pan Bogusław Kwiatkowski :
- odczytał pismo Wojewody z gratulacjami dla nowo wybranych radnych;
- przekazał radnym kalendarze na 2007 rok od Dyrektora Banku Spółdzielczego w
Białymstoku Oddział w Tykocinie Pana Jerzego Ostrowskiego.
Radna Franciszka Kruszewska oznajmiła, że chce bronić Radnego Radosława Kopczewskiego, ponieważ pismo ze Starostwa informuje, że użytkownikiem nieruchomości nr geod. 1845 o pow. 119/10000 ha położonej przy Placu Czarnieckiego w Tykocinie bez tytułu prawnego jest Ochotnicza Straż Pożarna. W związku z powyższym Ochotnicza Straż Pożarna jest jedną z jednostek, którą obsługuje gmina. Płacony przez Radną Hannę Gładysz czynsz Stowarzyszeniu OSP powinien być rozliczany z Urzędem Skarbowym. I to jest sprawa do wyjaśnienia.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz poinformował, że Stowarzyszenie OSP jest zarejestrowane w Sądzie Gospodarczym i prowadzi rozliczenie. Informacje te nie dają upoważnienia do zarzucania Radnej nieprawdy. Oznajmił, że Radna Hanna Gładysz nie prowadzi działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia gminnego. Nieruchomość nr geod. 1845 o pow. 119/10000 ha położona przy Placu Czarnieckiego w Tykocinie jest mieniem Skarbu Państwa w użytkowaniu Ochotniczej Straży Pożarnej w Tykocinie. Jeżeli ciągle do tego tematu się wraca, to jest się złośliwym lub niekompetentnym.
Radny Witold Rudawski oznajmił, że Radny Radosław Kopczewski mógł nie wiedzieć o w/w stanie rzeczy.
Burmistrz Pan Krzysztof Chlebowicz odpowiedział, że nie znajomość przepisów i stanu prawnego nie upoważnia do oskarżania i nie zwalnia z odpowiedzialności.
Radny Stanisław Rogalewski oznajmił, że jest skarbnikiem Ochotniczej Straży Pożarnej w Sanikach, która ma dochody z wynajmu i rozliczenia są prowadzone.
Z-ca Przewodniczącego Rady Miejskiej w Tykocinie Pan Jerzy Augustynowicz oznajmił, że napisany przez Koło Radnych z Tykocina Program Rozwoju Gospodarczego zakłada nie aktualne dla rolników zapisy dotyczące rozwoju przemysłu rolno-spożywczego.
Do punktu 8 porządku obrad
W związku z wyczerpaniem porządku dziennego obrad, Przewodniczący zamknął obrady o godz. 1231, dziękując wszystkim za przybycie.
Na tym protokół zakończono.
Przewodniczący Rady Miejskiej w Tykocinie
Bogusław Kwiatkowski
Protokołowała:
Barbara Zachowicz
Metryka strony